لبه تکنولوژی

یک رقیب تازه برای تسلا

نیو (Nio)، خودروساز نوپای چینی همزمان با رونمایی از یک مدل جدید الکتریکی اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ ماشین‌هایش را در ۲۵ کشور خواهد فروخت.
 
نیو تنها هفت سال است که تاسیس شده و در یازده ماه اول سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۸۱ هزار دستگاه ماشین فروخت. با اینکه این تعداد با فروش شرکت‌هایی مانند تسلا قابل مقایسه نیست، اما بسیاری نیو را رقیبی بالقوه برای تسلا می‌دانند.
 
مدل جدید نیو که هفته گذشته رونمایی شد، یک سدان متوسط است که با تسلا مدل ۳ رقابت می‌کند. قیمت پایه این ماشین که نامش ET5 است، حدود پنجاه هزار دلار است و نیو می‌گوید قوی‌ترین مدلش می‌تواند با هر بار شارژ بیش از هزار کیلومتر حرکت کند.
 
نیو می‌گوید می‌خواهد با این ماشین جوانان و زنان را به خرید محصولاتش ترغیب کند و به همین دلیل رنگ و امکانات ماشین را با توجه به این گروه از مشتریان انتخاب کرده است.
 
بخش‌های زیادی از داخل ماشین با مواد بازیافتی ساخته شده و همراه ماشین یک عینک واقعیت مجازی ساخته شده که به گفته نیو در آینده راننده می‌تواند با آن اطلاعات ماشین را روی شیشه عینک خود ببیند.
 
ET5 با کمک چندین حس‌گر فراصوت، یازده دوربین و یک رادار لیزری اطراف ماشین را هر لحظه رصد می‌کند و نیو می‌گوید با به‌روز‌ کردن این سیستم در آینده ماشین می‌تواند خودران شود.
 
نیو با دو خودروساز لوکس دیگر چینی به نام اکس‌پنگ و زیکر هم رقابت می‌کند. هر سه کارخانه برای فروش محصولات خود خارج از چین برنامه‌ریزی می‌کنند. نیو به تازگی فروش شاسی‌بلندهایش را در نروژ آغاز کرده و می‌گوید محصولاتش را سال آینده در آلمان، سوئد، هلند و دانمارک هم به مشتریان عرضه خواهد کرد.

​​