اپلیکیشن

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

سیستم‌عامل

گوشی

January 3, 2022
16:21 دوشنبه، 13ام دیماه 1400
کد خبر: 131984

مهم‌ترین امکانات کافه‌بازار برای توسعه‌دهندگان طی سال ۲۰۲۱

 
اپ‌استورهای داخلی برای رقابت با فروشگاه‌های مشابه خارجی‌شان باید نسبت به آنها از مزیت‌هایی برخوردار باشند تا کاربران به سوی آنها جذب شوند. پلتفرم‌های ایرانی همواره با آگاهی از این مسئله به دنبال ایجاد مزیت رقابتی برای جذب بیشتر کاربران بوده‌اند. در این مطلب با امکانات جدیدی که کافه بازار طی یک سال گذشته (۲۰۲۱) برای توسعه‌دهندگان خود ایجاد کرده است آشنا خواهیم شد.
 
به گزارش روابط عمومی کافه‌ بازار، این اپ‌استور اندرویدی در طول یک سال اخیر خدمات خود به توسعه‌دهندگان را بهبود و گسترش داده است که در این گزارش مروری بر اقدامات بازار در این زمینه خواهیم داشت. همچنین از زبان مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان از امکانات جدیدی که این فروشگاه قصد دارد در آینده از آنها رونمایی کند مطلع خواهیم شد.
 
بازار در یک سال اخیر
۱. رهانش تدریجی (Staged Rollout)
 
دی ماه سال ۹۹ کافه‌ بازار امکان رهانش تدریجی را برای توسعه‌دهندگان خود آغاز کرد. با استفاده از این ابزار، توسعه‌دهندگان می‌توانند به‌روزرسانی برنامه و بازی خود را به تدریج و ابتدا برای درصد مشخصی از کاربران ارائه دهند و پس از گرفتن بازخورد از آنان و انجام اصلاحات لازم، در نهایت به‌روزرسانی را در اختیار همه کاربران خود قرار دهند.
 
۲. بارگذاری چند بسته در یک رهانش (Device Specifications)
 
از بهمن ماه سال گذشته با ایجاد امکان بارگذاری چند بسته در یک رهانش توسعه‌دهندگان می‌توانند بسته‌هایی با پیکربندی‌های متفاوت از برنامه خود را در یک رهانش بارگذاری کنند. با استفاده از این قابلیت، کاربران هنگام نصب به صورت خودکار سازگارترین برنامه با نسخه SDK و معماری پردازنده دستگاه خود را دریافت و به برنامه دسترسی پیدا می‌کنند.
 
۳. کاهش سهم بازار
 
پایان سال گذشته، سهم بازار از فروش اولین یک میلیارد تومان توسعه‌دهنده از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت. طبق این تصمیم اگر توسعه‌دهنده‌ای فروش بیشتری از یک میلیارد تومان در سال داشت کمیسیون کافه‌ بازار برای مابقی درآمد آن توسعه‌دهنده مانند شرایط فعلی یعنی ۳۰ درصد محاسبه می‌شود.
 
۴. سرویس بوف
 
با استفاده از سرویس بوف، توسعه‌دهندگان از نقشه راه پیشخوان باخبر می‌شوند و می‌توانند قابلیت‌ها و امکانات موردنظر خود را به صورت مستقیم درخواست بدهند و همچنین مشکلات را نیز گزارش دهند. این سرویس اسفند ۹۹ راه‌اندازی شد.
 
۵. فایل‌های پیوست برنامه (OBB)
 
اولین امکان جدید کافه‌ بازار برای توسعه‌دهندگان در سال ۱۴۰۰ استفاده از فایل‌های پیوست (OBB) بود. با استفاده از این امکان توسعه‌دهندگان می‌توانند هنگام به‌روزرسانی، برای هر بسته از برنامه‌ خود، دو فایل حجیم OBB بارگذاری کنند.
 
۶. انتشار برنامه Trusted Web Application
 
با فعال شدن امکان انتشار برنامه TWA در خرداد ماه سال جاری، توسعه‌دهندگان می‌توانند بار رعایت پروتکل TWA، برنامه‌های Web View و PWA را در بازار منتشر کنند. این پروتکل با نمایش یک مرورگر کروم تمام صفحه در فضای برنامه، امکان استفاده از تمامی قابلیت‌ها و امکانات کروم را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
 
۷. پشتیبانی از App Bundle
 
تیرماه امسال انتشار برنامه با فرمت اپ‌باندل (aab) فراهم شد. توسعه‌دهندگان با این فرمت جدید می‌توانند برنامه خود را با سرعت بیشتری توسعه دهند و در هزینه ساخت آن صرفه‌جویی کنند.
 
۸. به‌روزرسانی وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان
 
همزمان با پشتیبانی از اپ‌باندل، وب‌سایت و پیشخان توسعه‌دهندگان بازار نیز به‌روزرسانی شد. این به‌روزرسانی بازطراحی و ارتقا رابط کاربری وب‌سایت، به‌روزرسانی محتوای مستندات و افزودن دسته‌بندی‌ها و مستندات جدید را شامل می‌شد. علاوه بر این، فهرست پیشخان توسعه‌دهندگان نیز بازطراحی شد و رابط کاربری آن بهبود پیدا کرد.
 
۹. سرویس اشتراک
 
به‌روزرسانی سرویس اشتراک کافه‌ بازار در شهریورماه بازه‌های زمانی متنوع‌تری از جمله ۶۰ روزه، ۹۰ روزه، ۱۸۰ روزه در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. همچنین بازگرداندن حق اشتراک کاربران، خرید مجدد اشتراک از بازار من و امکان اطلاع‌رسانی به کاربران در مورد اتمام انقضای اشتراک از دیگر ویژگی‌های سرویس جدید اشتراک بازار است.
 
۱۰. راهنمای بازی‌های و برنامه‌های برگزیده
 
با استفاده از راهنمای بازی‌ها و برنامه‌های برگزیده در بازار که آبان ماه منتشر شد توسعه‌دهندگان می‌توانند لیست‌های مختلف برنامه‌ها و بازی‌های برگزیده در صفحات بازار، فرایندهای سیتسمی و غیرسیستمی انتخاب برگزیده‌ها و معیارهای لازم برای برگزیده شدن در بازار آشنا شوند.
 
۱۱. ای‌پی‌آی پیشخان توسعه‌دهندگان بازار
 
استفاده از API پیشخان نیز یکی دیگر از سرویس‌هایی بود که آبان ماه معرفی شد. با استفاده از این قابلیت، توسعه‌دهندگان دیگر برای انجام برحی از امور مدیریت برنامه و بازی خود نیازی به مراجعه به رابط کاربری پیشخان ندارند.
 
بازار در آینده
محمد تکلو، مدیر محصول تیم تجربه توسعه‌دهندگان بازار از پیاده‌سازی قابلیت‌ها و امکانات جدیدی در آینده نزدیک خبر می‌دهد: امکان AB Test ازجمله قابلیت‌های جدیدی است که به‌زودی در بازار از آن پشتیبانی خواهیم کرد. توسعه‌دهندگان با استفاده از این امکان می‌توانند روی اجزای کلیدی صفحه جزئیات برنامه‌ی خود، از جمله اسکرین‌شات‌ها و توضیحات برنامه، AB Test اجرا کنند.
 
به گفته‌ مدیر محصول تیم تجربه‌ی توسعه‌دهندگان بازار، قابلیت AB Test به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا نرخ تبدیل بازدید به نصب را در برنامه خود افزایش بدهند.
 
«بهبود فرایند ایجاد برنامه» در پیشخان توسعه‌دهندگان از دیگر به‌روزرسانی‌های آینده‌ بازار خواهد بود. تکلو با اشاره به این‌ که این بهبود با درنظرگرفتن بازخوردهای توسعه‌دهندگان صورت گرفته است، می‌گوید: فرایند ایجاد برنامه در پیشخان به ‌زودی دچار تغییراتی خواهد شد. این اصلاحات با هدف بهبود تجربه‌ی کاربری صورت خواهد گرفت. به‌عبارت‌دیگر، قصد داریم توسعه‌دهندگان فرایند ایجاد برنامه در پیشخان را بدون هرگونه ابهام و به‌آسانی طی کنند.
 
مدیر محصول تجربه‌ توسعه‌دهندگان بازار همچنین از ارائه آمار جدید به توسعه‌دهندگان می‌گوید: ما در بازار همواره در تلاش برای بهبود آمار خود و ارائه‌ی آمارهای مورد نیاز به توسعه‌دهندگان هستیم. در راستای تحقق این هدف، به ‌زودی آمار conversion بازدید به نصب صفحه‌ برنامه و داده‌های دموگرافیک، مانند توزیع سن، جنسیت و موقعیت کاربران را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهیم داد. توسعه‌دهندگان با دیده‌بانی و ارزیابی پیوسته‌ی این داده‌‌ها می‌توانند تصمیم‌‌های دقیق‌تری برای ارتقا محصول خود بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.