امنیت

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 5, 2022
14:28 چهارشنبه، 15ام دیماه 1400
کد خبر: 132051

مدارک گم‌شده‌تان را جست‌وجو کنید

 
گم کردن مدارک هویتی مانند کارت ملی و گواهینامه از مشکلات بزرگ است و دریافت دوباره این مدارک هم دردسرهای خود را دارد، اما اگر مدارک گم‌شده به پست تحویل داده شود، می‌توان آنها را در سامانه پست‌یافته به‌راحتی پیدا کرد.
 
 یکی از مشکلاتی که افراد ممکن است با آن مواجه شوند، گم کردن مدارک هویتی از جمله شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه و کارت‌های بانکی است. با وجود این حتی اگر فردی مدرک خود را گم کرده باشد، می‌توان امیدوار بود فرد دیگری که این مدرک را پیدا کرده، آن را به پست تحویل دهد و بدین‌ترتیب می‌توان مدرک‌ گم‌شده را از شرکت پست رهگیری کرد.
 
شرکت پست چند سالی است با طراحی سامانه‌ای به نام «پست‌یافته» شرایطی ایجاد کرده تا افراد بتوانند با مراجعه به سایت این شرکت به پیگیری وضعیت مدارک مفقود شده خود بپردازند. براین اساس فرد با ورود به سایت شرکت پست و قسمت پست‌یافته با وارد کردن نام، نام خانوادگی و نام پدر خود می‌تواند مطلع شود آیا مدارکش به دفاتر پستی تحویل داده شده یا خیر.
 
شناسنامه، کارت ملی و مدارک بانکی (مانند دسته‌چک، عابربانک) و مدارک خودرو (مثل کارت ماشین) از جمله اسنادی است که توسط مردم به پست تحویل داده می‌شود و پستچی‌ها، مدارک مورد نظر را به واحد پست‌یافته شرکت تحویل می‌دهند. در صورتی که در میان مدارک شما مدرکی مفقود شده باشد با یک جست‌وجوی ساده در صورتی که مدرک مربوطه به دفاتر پستی تحویل داده شده باشد به شما اعلام شده و حتی تاریخ تحویل آن هم اعلام می‌شود.
 
مدارکی که می‌توان از طریق این سایت جست‌وجو کرد، شامل شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه، کارت‌های نظامی، کارت ملی، اسناد مالکیت، عقدنامه، وصیت‌نامه، دفترچه بیمه، مدارک بانکی، کارت‌های اعتباری بانکی، کارت دانشجویی و مدارک تحصیلی، کارت بیمه وسایط نقلیه، سند، معاینه فنی و سایر مدارک خودرو، پروانه‌ها و گواهی‌ها، لوازم خانگی، انواع چک، طلا، جواهر و اشیا قیمتی، انواع کیف، انواع کارت شناسایی، اوراق سهام و کارت هوشمند سوخت می‌شود.
 
دریافت مدارک یافت‌شده از دو طریق امکان‌پذیر است. متقاضی می‌تواند از طریق مراجعه مستقیم به واحد پستی محل نگهداری مدارک، در قبال مدرک شناسایی معتبر اسناد خود را تحویل بگیرد. نوع دوم آن این است که  افراد از طریق مراجعه به نزدیک‌ترین واحد پستی (برای دریافت مدارک)، فرم درخواستی را تکمیل کنند تا پست مدارک را از طریق سرویس پست پیشتاز (که هزینه ارسال آن را از شخص متقاضی دریافت کرده)، به نشانی مورد نظر ارسال کند.
 
چنانچه مدرک مورد نظر شما پس از جستجو یافت نشد، می‌توانید با پرداخت مبلغ ۵۰۰۰ تومان به ازای هر مدرک، درخواست جست‌وجوی الکترونیک یک‌ساله کنید. درصورت ثبت درخواست جستجوی الکترونیک در طول یک‌سال آتی، هر زمان مدارک شما یافت شد، شرکت پست با شما تماس خواهد گرفت و محل نگهداری آنها را به شما اطلاع خواهد داد و دیگر نیازی به مراجعات مکرر به سایر اماکن و یا ادارات پست نیست.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.