تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

January 5, 2022
16:22 چهارشنبه، 15ام دیماه 1400
کد خبر: 132059

با CES2022 /کوالکام و مایکروسافت برای نسل بعدی عینک‌های واقعیت افزوده تراشه اختصاصی می‌سازند

 
کوالکام در کنفرانس ویژه خود در نمایشگاه CES 2022 اعلام کرد که با همکاری مایکروسافت به توسعه تراشه‌های اختصاصی و جدیدی برای حوزه واقعیت افزوده (AR) می‌پردازد. این تراشه‌ها قرار است برای عینک‌های AR آینده اکوسیستم‌های مایکروسافت به کار گرفته شوند.
 
«کریستیانو امون»، مدیرعامل کوالکام در مراسم این شرکت گفت: «ما در حال توسعه یک تراشه اسنپدراگون سفارشی واقعیت افزوده برای نسل بعدی عینک‌های AR سبک و بهینه اکوسیستم مایکروسافت هستیم. این تراشه با پلتفرم نرم‌افزاری هر دو شرکت یعنی پلتفرم مایکروسافت مش و اسنپدراگون Spacex XR یکپارچه خواهد بود. پلتفرم Spaces XR به‌طور کامل با مایکروسافت مش یکپارچه می‌شود و برای عینک‌های سبک نسل آینده در دسترس قرار می‌گیرد.»
 
همکاری این دو شرکت اتفاق غافل‌گیرکننده‌ای نیست. مایکروسافت پیش‌تر از تراشه اسنپدراگون 850 برای هدست هولولنز 2 استفاده کرده بود. آن‌ها همچنین روی توسعه تراشه‌هایی مثل SQ1 و SQ2 برای سرفیس پرو X با هم همکاری داشتند. کوالکام در سال‌های اخیر تمرکز خود روی حوزه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را بیشتر کرده و بدیهی است که چنین همکاری‌هایی از دل فعالیت‌های آن‌ها بیرون بیاید.
 
 
پشتیبانی همزمان از پلتفرم‌های کوالکام و مایکروسافت
با این حال، پشتیبانی همزمان از هر دو پلتفرم مایکروسافت مش و اسنپدراگون Spaces XR اتفاق قابل توجهی است. هر دو پلتفرم از قابلیت‌های واقعیت ترکیبی در دستگاه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند. مایکروسافت مش همین حالا سیستمی میان پلتفرمی برای ایجاد ارتباط بین هدست‌های واقعیت مجازی، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها دارد.
 
اسنپدراگون Spaces هم می‌خواهد گوشی‌های مجهز به تراشه‌های کوالکام را به عنوان نمایشگر دوم سیستم‌های واقعیت ترکیبی به کار بگیرد. حالا با توجه به تاکید این شرکت بر همکاری با مایکروسافت در زمینه عینک‌های واقعیت افزوده فوق سبک، به نظر می‌آید که مدیران این دو کمپانی برنامه‌های بزرگی در سر دارند و نمی‌خواهند از دنیای متاورس به عنوان ترند بزرگ بعدی بازار جا بمانند. فعلا هیچ اطلاعاتی درباره اولین تراشه حاصل از این همکاری در دسترس نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.