اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 7, 2022
9:22 جمعه، 17ام دیماه 1400
کد خبر: 132094

سقوط بدون کنترل موشک روسی به سمت زمین

 
موشک‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند، باید تحت برنامه دقیق کنترل و بازگشت، تا رسیدن به سطح زمین هدایت شوند. اما موشک روسی سقوطی بدون کنترل و پرخطر را تجربه می‌کند.
 
کشور روسیه چندی پیش موشکی به فضا فرستاده بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید به صورت کنترل شده‌ در اقیانوس به زمین می‌نشست. اما این موشک که برای مدتی در مدار زمین به دام افتاده بود، کنترل خود با اتاق فرمان را از دست داد. اکنون اخترشناسانی که مسیر این جرم را در فضا ردیابی می‌کنند، حدس می‌زنند موشک در روز چهارشنبه از کرانه اقیانوس‌ هند، اقیانوس جنوبی و بخش‌هایی از اقیانوس آرام کند. سپس با عبور از فراز مکزیک و تگزاس به زمین برخورد کند.
 
«جاناتان مک داول»، ستاره‌شناس در مرکز اخترفیزیک هاروارد می‌گوید: « احتمال می‌دهیم این موشک قبل از آنکه از مکزیک به‌طور کامل عبور کند و به تگزاس برسد، به زمین بیفتد.»
 
همانطور که اکثر قطعات زباله‌های فضایی که به زمین بازگردانده می‌شوند، درون آب می‌افتند، این موشک نیز قرار بود فرودی موفق بر روی سطح دریا انجام دهد.
 
تکه زباله‌های سرگردان متعلق به موشک «Angara A5» روسیه است که یکی از جدیدترین اعضای ناوگان پرتابگرهای سنگین وزن این کشور است. آنگارا در یک پرواز آزمایشی در 27 دسامبر از فضاپیمای «پلستسک» روسیه به فضا پرتاب شد. به گفته آژانس فضایی روسیه، این موشک بدون خدمه یک ماهواره ساختگی را حمل می‌کرد.
 
اندکی پس از پرتاب، یک موتور در قسمت بالایی موشک دچار نقص شد و ارتباط خود را مرکز کنترل در زمین را از دست داد. این بخش از موشک که قرار است با زمین برخورد کند، حدود 23 فوت طول داد و وزن آن به همراه ماهواره ساختگی خود به حدود 4 تن می‌رسد. هرچند که بسیاری از قطعات این موشک در جو زمین متلاشی شده است، اما برخی قطعات ممکن است دست نخورده باقی مانده باشند.
 
مک داول گفت: « کره زمین مملو از اقیانوس‌هایی وسیع است که شانس سقوط موشک درون آن‌ها بسیار بالاست. اما همچنان خطراتی ساکنین خشکی‌ها را تهدید می‌کند. پیش از این شاهد مواردی بودیم که قطعات سنگین وزن موشک‌های فضایی با برخورد به مناطق شهری سبب آسیب‌های بسیاری شدند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.