تلفن همراه

اپراتور Free ده ساله شد؛ ولی ناکام!

ICTna.ir - اپراتور فرانسوی Free Mobile دهمین سالگرد تولد خود را جشن می گیرد، اما این در حالی است که بدون شک چهره بخش تلفن همراه فرانسه را در دهه گذشته تغییر داده اما هنوز نتوانسته به هدف اصلی خود در بازار برسد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، قابل درک است که این شرکت مخابراتی از زمانی که در 10 ژانویه 2012 وارد بازار شد، سروصدای زیادی در مورد دستاوردهای خود به راه انداخته است و بازار سه بازیگره سابق فرانسه را برای مدت زیادی مختل کرده است. طرح‌های ساده و کم‌هزینه این اپراتور فرانسوی باعث شد میلیون‌ها مشترک را در چند ماه اول شروع به کار جذب کند و در عرض شش ماه 5.4 درصد از سهم بازار را به خود اختصاص دهد و اورنج، SFR، و Bouygues را مجبور به مقابله با جنگ تعرفه خود کند.
 
از همان ابتدا، این شرکت مخابراتی اعلام کرد که هدف بلندمدت خود را تصاحب 25 درصد از سهم بازار در هر دو بخش تلفن همراه و پهنای باند، تعیین کرده است، هدفی که از آن زمان بارها تکرار شده است. و با تعیین سرعت شگفت انگیز در اوایل راه اندازی، به نظر می‌رسید که این یک هدف دست‌نیافتنی نیست.
 
روز دوشنبه، شرکت مادر یعنی Iliad از آمارهای زیادی از عملکرد این عضو خود را به اشتراک گذاشت: 13.5 میلیون مشترک، به علاوه ادعای 21600 سایت تلفن همراه !
 
به گفته خود این شرکت مخابراتی، راه‌اندازی شبکه تلفن همراه فری «فوراً قدرت خرید مشترکان را در فرانسه افزایش داد»، که احتمالاً روشی محترمانه تر از سه بازیگر معتبر قبلی است، اما داده‌ها نشان می‌دهد که بازار به آن ها همچنان نیاز دارد. Iliad به داده های دفتر آمار ملی فرانسه INSEE استناد می کند که نشان می دهد هزینه های تلفن همراه در این کشور 9.5 درصد در 9 ماه اول سال 2012 کاهش یافته است. در همین حال، اشاره می کند که میانگین قبض ماهانه تلفن همراه در فرانسه از 27.30 یورو به 14.30 یورو کاهش یافته است. 
 
ناگفته نماند که رقبای بزرگتر Free به طرح های تعرفه ارزان قیمت آن واکنش نشان می دهند، بنابراین قیمت کاهش می یابد، نتیجه این است که مسیر صعودی سهم بازار Free شروع به صاف شدن و تزلزل کرده است و بنابراین هنوز به هدف بلندمدت خود نرسیده است.
 
بر اساس گزارش Arcep، در اواسط سال 2021، 78 میلیون سیم کارت فعال در فرانسه وجود داشت. این سهم بازار Free را در حدود 17٪ قرار می دهد، اگرچه زمانی که فقط بازار B2C را در نظر می گیریم احتمالاً این عدد برای فری بیشتر است. اما ما می توانیم کاملاً مطمئن باشیم که اگر Free Mobile به نقطه جادویی 15% رسیده بود، آن را ذکر می کرد. ولی این ادعا اعلام نشد. 
 
 
از سوی دیگر، تعداد کمی از شرکت‌های مخابراتی می‌توانند ادعا کنند که تأثیر عمده‌ای بر هر بازاری داشته‌اند، و شایان ذکر است که این مدل را در ایتالیا تکرار می‌کند، جایی که هنوز مایل به افشای اطلاعات سهم بازار است. اعداد سه ماهه سوم آن نشان می دهد که Iliad Italia تا پایان سپتامبر، درست کمتر از سه سال و نیم پس از راه اندازی، 8.2 میلیون مشترک و 10.5 درصد از سهم بازار داشته است.
 
زمانی که Iliad داده‌های سه‌ماهه سوم خود را منتشر کرد، خود را به‌عنوان «شاخص رشد ارگانیک بر خلاف سایر شرکت‌های مخابراتی در اروپا» توصیف کرد. و در واقع، با افزایش تعداد مشترکین و درآمدهای بیش از 34 درصد نسبت به سال گذشته، می تواند از این اظهارنامه پشتیبانی کند.
 
 

​​