اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

January 13, 2022
12:14 پنجشنبه، 23ام دیماه 1400
کد خبر: 132283

پیش‌نویس مصوبه توسعه فیبر نوری تدوین شد

 
پیش‌نویس "اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری" با مشارکت دارندگان پروانه، فعالان بازار و صاحبنظران حوزه ICT به عنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه در نشست هم‌اندیشی توسعه زیرساختهای ارتباطی پهن باند ثابت با تاکید بر توسعه فیبر نوری (FTTx) با اعلام این مطلب گفت: در این پیش‌نویس سیاستهای کلی وزارت ارتباطات، اصول کلی احراز صلاحیت و تعیین دارنده پروانه متعهد، مقررات حمایتی، سیاستهای نرخ گذاری، شاخصهای اندازه‌گیری و … ترسیم شده است.
وی در این نشست که با حضور معاونین رگولاتوری، مدیران عامل اپراتورهای ثابت و سیار، ایرانیان نت و شرکت مخابرات ایران برگزار شد، افزود: تحقق هشتاد درصدی دسترسی پهن باند ثابت خانوارها تا پایان سال ۱۴۰۳ بعنوان یکی از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پیش‌بینی شده است و در این نشست تمام فعالان بازار و دارندگان پروانه که از نظر قانونی می‌توانند و می‌خواهند در عملیاتی شدن این پروژه سهیم باشند، حضور دارند تا با مشارکت یکدیگر بتوانیم نقشه راه تحقق این هدف را به درستی و دقیق، تعریف و اجرا کنیم.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: ما به دنبال صدور پروانه یا مجوز جدیدی برای توسعه فیبر نوری نیستیم و هدف ما استفاده از پتانسیل دارندگان پروانه فعلی است تا هم سرمایه‌گذاری موازی شکل نگیرد و هم با تقسیم کار بتوانیم به تحقق این هدف در بازه زمانی مشخص شده سرعت ببخشیم و در عین حال، رقابت در خدمات رسانی را نیز ایجاد کنیم.
عباسی شاهکوه با اشاره به اینکه پوشش دسترسی ۲۰ میلیون خانوار به فیبر نوری در عرض ۳ سال کار بسیار سنگینی است، عنوان کرد: تحقق این هدف در صورتی امکان‌پذیر است که همه بازیگران و فعالان حوزه ICT در آن نقش داشته باشند و تمامی کارها و اقدامات بصورت موازی پیش برود.
وی تصریح کرد: مقررات‌گذاری در این حوزه نیز صرفاً با هدف اطمینان از اجرا و عمل به تعهدات انجام می‌شود به هیچ عنوان به دنبال محدود کردن فعالان این عرصه نیستیم و در صورتی که بازیگران این عرصه با تفاهم و تعامل بین خودشان برای توسعه ارتباطات ثابت تقسیم کار انجام دهند، ما نیاز به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نداریم و می‌توانیم با همان تقسیم کار دارندگان پروانه و صرفاً ارایه ضمانت اجرایی برای تحقق تعهداتشان، توسعه این بخش را پیش ببریم.
در این نشست مدیران عامل اپراتورهای ثابت، سیار، شرکت مخابرات ایران و اپراتور ایرانیان نت، دیدگاهها و نظرات خود را درباره موارد پیش‌بینی شده در پیش‌نویس مصوبه اصول حاکم بر تقسیم کار و حمایت از توسعه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری و موانع پیش روی آن مطرح کردند.
عدم ورود رگولاتوری به تعرفه‌گذاری خدمات عمده‌فروشی، حذف موانع در مسیر سرمایه‌گذاری و توسعه فیبر نوری، پیش‌بینی مشوق‌های سرمایه‌گذاری برای دارندگان پروانه، تلاش برای اصلاح فرهنگ مصرف عمومی پهن باند، ایجاد تعادل بین مصرف پهن باند ثابت و سیار با در نظر گرفتن مشوق در حوزه ارتباطات ثابت، رفع موانع تامین تجهیزات، بازنگری و اصلاح در مصوبه همگرایی (CNSP)، عدم تدوین مقررات محدود کننده برای دارندگان پروانه و توجه به تجارب سایر کشورها در اجرا و توسعه فیبر نوری و … از موضوعات درخواست‌هایی بود که از سوی حاضران در این نشست مطرح شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.