تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

January 15, 2022
10:55 شنبه، 25ام دیماه 1400
کد خبر: 132313

رونمایی جدیدترین محصول اپل به تاخیر افتاد

 
اپل در حال بررسی به تعویق انداختن عرضه هدست واقعیت ترکیبی خود به مدت چند ماه است و احتمالا عرضه نخستین محصول جدید مهم خود از زمان عرضه اپل واچ در سال ۲۰۱۵ را به تاخیر خواهد انداخت
 
 بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد این هدست – دستگاه پیشرفته‌ای که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را ترکیب می‌کند- قرار بود در کنفرانس سالانه طراحان جهان اپل در ژوئن رونمایی و سپس به بازار عرضه شود. اما چالشهای طراحی مربوط به داغی بیش از حد، دوربینها و نرم افزار، پیشرفت کار ساخت آن را دشوارتر کرده است.
 
مشکلات طراحی ممکن است رونمایی این محصول را تا پایان سال ۲۰۲۲ یا فراتر از آن به تاخیر بیاندازد و محصول نهایی تا سال ۲۰۲۳ آماده عرضه به بازار شود.
 
این تاخیر، پسرفت برای محصولی محسوب می شود که به عنوان یکی از گامهای بزرگ بعدی معروف اپل دیده می شود و شاخه جدیدی را ایجاد می کند که می تواند رشد فروش اپل را حفظ کرده و به رسیدن ارزش بازار این شرکت به بیش از سه تریلیون دلار کمک کند. اپل درباره این هدست علنا صحبت نکرده است اما این محصول سالها در دست طراحی بوده و پیش از این هم با تاخیرهایی روبرو شده است.
 
به گفته منابع آگاه، اپل پیشتر قصد داشت این هدست را در سال ۲۰۲۱ معرفی کرده و آن را امسال عرضه کند. این شرکت از حدود سال ۲۰۱۵ سرگرم طراحی این دستگاه بوده و انتظار دارد این محصول یکی از اولین هدستهایی باشد که تا ۱۰ سال دیگر جایگزین آیفون می‌شود.
 
اپل امیدوار است محصولاتی بسازد که جذابیت بیشتری از گجتهای واقعیت افزوده فعلی دارند. هدستهای واقعیت افزوده قبلی مانند گوگل گلس یا مجیک لیپ محصولات کاملی نبودند و برای این که کاربران را عجیب غریب نشان می‌دادند، مورد تمسخر قرار گرفتند.
 
در این بین، هدستهای واقعیت مجازی موفقتر بوده‌اند. دستگاههای عرضه شده از سوی شرکتهایی مانند مِتا پلتفرمز، کاربران را از دنیای واقعی جدا و در واقعیت دیجیتالی غوطه‌ور کرده و زمینه را برای دنیاهای مجازی یا متاورس مهیا می‌کنند. اما حتی هدستهای واقعیت مجازی نتوانسته اند فراتر از گروه گیمرها را جذب کنند.
 
محصول اپل هر دو فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازی را در یک دستگاه جمع کرده و به این شرکت اجازه می دهد در این صنعت نو پا پرچمدار شود. انتظار نمی‌رود این محصول از ابتدا مانند آیفون پرفروش شود. این محصول یک محصول گران جدید است اما دستگاهی است که زمینه را برای دستگاههای پولساز بزرگتر در سالهای آتی مهیا می کند.
 
چالش فعلی رساندن محصول به دست مشتریان است. به گفته منابع آگاه، اپل اخیرا به شرکای تولیدکننده محصولات این شرکت اعلام کرده که این دستگاه احتمالا تا سال ۲۰۲۳ عرضه نمی شود. با این حال همچنان سازندگان قراردادی را تحت فشار قرار داده تا دستگاهها را تا پایان امسال تولید کنند تا آماده عرضه باشد.
 
اپل قصد دارد کنفرانس طراحان ۲۰۲۳ خود را به ساخت اپلیکیشنهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای این دستگاه متمرکز کند که یک اپ استور خواهد داشت. همچنین زمینه سازیهای دیگری برای این دستگاه داشته که شامل افزودن پشتیبانی برای این دستگاه در سیستم عامل iOS ۱۶ با نام کد سیدنی (نسخه جدید سیستم عامل آیفون) است.
 
این به معنای آن است که اپل می تواند تا زمان برگزاری کنفرانس امسال طراحان این شرکت، جنبه های فنی این هدست یا نرم افزار آن را بدون نمایش دستگاه کامل، پیش نمایش دهد.
 
هنگامی که اپل این محصول را عرضه کند با رقابت فوری روبرو خواهد شد. شرکت مِتا یا فیس بوک سابق سرگرم کار روی هدست واقعیت ترکیبی خود است که با عنوان پروژه کامبریا شناخته می شود و احتمالا ارزانتر از دستگاه اپل خواهد بود. اپل قیمت بالای ۲۰۰۰ دلار را برای هدست خود در نظر گرفته است که شامل تراشه های قدرتمند، نمایشگرهای کیفیت بالا و فناوری صوتی جدیدی است
 
بیش از ۲۰۰۰ کارمند اپل اکنون روی سخت افزار واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در واحدی تحت نام گروه توسعه فناوری کار می کنند. اپل در ماههای اخیر شاهد خروج شماری از مهندسانش از این واحد و پیوستن آنها به شرکت مِتا بوده است. این شرکت برای حفظ مهندسان کلیدی خود پاداشهایی در قالب سهام به ارزش ۱۸۰ هزار دلار عرضه کرده است.
 
بر اساس گزارش بلومبرگ، هنگامی که اپل برای نخستین بار اپل واچ را ساخت، این دستگاه را در سپتامبر سال ۲۰۱۴ رونمایی کرد و سپس در مارس سال ۲۰۱۵  به معرفی قابلیتهای بیشتر آن پرداخت و نهایتا در آوریل همان سال این محصول را به بازار عرضه کرد. احتمالا هدست واقعیت ترکیبی اپل مسیر مشابهی را طی خواهد کرد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.