امنیت

فناوری اطلاعات

January 16, 2022
16:29 یکشنبه، 26ام دیماه 1400
کد خبر: 132367

زندگی در اوکراین در طول جنگ سایبری: بدون برق، بدون گرما و بدون پول

ICTna.ir – کارشناسان گفتند هکرهایی که روز جمعه دسترسی به وب‌سایت‌های متعدد دولت اوکراین را قطع کردند، می‌توانند زمینه را برای حملات سایبری جدی‌تری فراهم کنند که زندگی مردم عادی اوکراین را هم مختل کند.

Ukrain.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، جان هالتکویست، تحلیلگر اطلاعاتی در شرکت امنیت سایبری ایالات متحده Mandiant، گفت: با افزایش تنش‌ها، می‌توانیم انتظار فعالیت‌های سایبری تهاجمی‌تر در اوکراین و به طور بالقوه در جاهای دیگر را داشته باشیم و سازمان‌ها باید برای مواجهه به چنین شرایطی آماده باشند.

نفوذ هکرها به بیمارستان‌ها، شرکت‌های تامین‌کننده برق و سیستم مالی تا همین اواخر نادر بود اما مجرمان سایبری سازمان‌یافته، که بسیاری از آنها در روسیه زندگی می‌کنند، در دو سال گذشته با باج‌افزار، فریز داده‌ها و تجهیزات رایانه‌ای مورد نیاز برای مراقبت از بیماران بیمارستانی، موسسات مختلف را به شدت تحت تاثیر قرار داده‌اند.

براساس دعاوی قضایی مطرح شده، گزارش‌های رسانه‌ها و متخصصان پزشکی، در برخی موارد این حملات اخاذی منجر به مرگ بیماران شده است.

حمله روز جمعه به وب‌سایت‌های اوکراینی حاوی هشداری مبنی بر «بترسید و انتظار بدترینها را داشته باشید» در زمانی رخ داد که روسیه حدود یکصد هزار سرباز را در نزدیکی اوکراین مستقر کرده است و در غرب این نگرانی را ایجاد کرده که قصد حمله دارد اما مسکو انکار کرده که قصد حمله دارد.

روسیه بارها ادعاهای هک شدن توسط اوکراین و سایر کشورها را رد کرده است درحالی‌که اکنون مظنون به تخریب برخی وب‌سایت‌ها است. البته اوکراین هم به طور مستقیم روسیه را متهم به این کار نکرده است.

در سال 2014 نیروهای روسیه وارد شبه جزیره کریمه دریای سیاه شدند و آن را از اوکراین جدا کردند. دیمیتری آلپروویچ، مدیر سابق امنیت سایبری CrowdStrike، پیش‌بینی کرده است اگر روسیه دوباره حمله کند، این بار حملات سایبری بیشتری نیز رخ خواهد داد.

او گفت: به احتمال زیاد این حملات مخرب خواهند بود و نه کشنده. ضمن اینکه این یک نمایش فرعی خواهد بود و نمایش اصلی روی زمین خواهد بود.

اوکراین تاکنون بار سنگین برخی از بزرگترین هک‌های زیرساختی را تا به امروز تحمل کرده است. در دسامبر 2015، در اولین حمله سایبری در نوع خود، دسترسی ۲۲۵ هزار نفر در غرب اوکراین به برق قطع شد و هکرها با خراب کردن تجهیزات توزیع برق، تلاش‌ها برای بازگرداندن برق را پیچیده کردند.

میانگین دما در طول زمستان در اوکراین زیر صفر است و از دست دادن گرما به طور بالقوه کشنده است. بنا بر گزارش‌ها، قطعی صورت گرفته در حمله سایبری سال 2015 در برخی شهرها بیشتر از شش ساعت به طول انجامید.

به گفته مقامات دولت اوکراین، در دو ماه آخر سال 2016، هکرها موسسات دولتی اوکراین را حدود 6500 بار هدف قرار دادند و حملات سایبری صورت گرفته حاکی از آن بود سرویس‌های امنیتی روسیه درحال جنگ سایبری علیه اوکراین بودند.

حمله به خزانه‌داری دولت نیز باعث شد سیستم‌های آن برای چند روز متوقف شود و کارمندان دولت و بازنشستگان نمی‌توانستند حقوق یا پرداخت‌های خود را در موعد مقرر دریافت کنند.

کارشناسان، حملات علیه شبکه برق اوکراین را اولین نمونه از اقدامات هکرها برای خاموش کردن سیستم‌های حیاتی انرژی که گرما و نور میلیون‌ها خانه را تامین می‌کنند، می‌دانند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.