اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

January 17, 2022
11:41 دوشنبه، 27ام دیماه 1400
کد خبر: 132386

مخابرات: طرح توسعه آنتن بی.تی.اس را در رفسنجان متوقف کردیم

 
مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه‌ کرمان با انتقاد از شهرداری رفسنجان به دلیل آنچه مانع‌تراشی در اجرای طرح‌های توسعه و نصب آنتن‌های بی.تی.اس باوجود امضای قراردادهای قبلی، خوانده اعلام کرد که این طرح توسعه را متوقف کردیم تا موضوع تعیین تکلیف شود.
 
 مسئولان مخابرات می‌گویند بنا به درخواست مردم که مشکل آنتن‌دهی یا ضعف اینترنت داشتند مجوز نصب دستکم ۶ طرح توسعه(دکل) را اخذ کرده‌ایم اما باتوجه به اینکه شهرداری تاکنون مانع اجرای ۲ طرح شده و بررسی طرح شکایت علیه شهرداری هم به دستگاه قضا در مرکز استان انتقال یافته، فعلا اجرای طرح های توسعه ای را منتفی کرده اند.
 
این مسئولان تاکید دارند ممانعت شهرداری رفسنجان درحالی است که امضای شهردار این شهر – البته در دوره قبل مدیریت شهری- برای انجام این طرح ها موجود و جانمایی نصب دکل ها هم فرآیندهای قانونی خاص خود را دارد و همه الزامات و موازین قانونی با حضور همه نهادهای متولی رعایت شده است.
 
اجرای ۲ طرح توسعه ای مخابراتی و نصب دکل مخابراتی (همرا اوّل) در شهر رفسنجان، یکی در پارک- موزه ریاست جمهوری و دیگری در بوستان قیام طی چند ماه گذشته با ممانعت شهرداری همراه بوده و کار به مراجع قضایی هم کشیده شده است؛ البته مسئولان مخابرات می گویند که شکایت در دادگستری کل کرمان در جریان است.
 
شهرداری رفسنجان در تازه ترین اقدام چند هفته پیش مانع بهره برداری طرح بی تی اس در پارک قیام رفسنجان که مسئولان مخابرات می گوید با هزینه ای افزون بر یک میلیارد تومان به این مرحله از بهره برداری رسیده، شدند و آنطور که گفته شده چندروز مانده به بهره برداری، عوامل شهرداری در محل اجرای پروژه حضور یافتند و از روند اجرای آن جلوگیری کردند.
 
این اقدام درحالی است که شهرداری رفسنجان کمتر از سه ماه قبل نیز طرح بتن در حال اجرای طرح بی تی اس در محل موزه ریاست جمهوری که مسئولان مخابرات می گویند به صورت قانونی در حال اجرا بود را تخریب کردند و صدای مسئولان شهرستان هم درآمد که چرا آنهمه اعتبار و هزینه را نابود کردند.
 
جزییات و بازتاب ها از تخریب دکل موزه ریاست جمهوری رفسنجان را می توانید اینجا مطالعه کنید.
 
صرفنظر از اینکه مشکل بین ناهماهنگی یا اختلاف بین این دو نهاد درباره نصب دکل های مخابراتی چیست و حق با کدامین است، مسئولان مخابرات به نکته مهمی اشاره می کنند و آن هم اینکه در این شرایط اقتصادی کشور و با این همه هزینه های مالی و وقت، اگر شهرداری رفسنجان قصد ممانعت از اجرای کار را دارد چرا همان ابتدای کار که هزینه نشده ورود نمی کند و بعد که آنهمه هزینه های میلیارد تومانی اعمال می شود نسبت به تخریب یا ممانعت اقدام می کند؟
 
تفاهم‌نامه امضاشده با شهرداری موجود است
 
علیرضا خدایی مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه کرمان تاکید کرد: برای اجرای طرح بی تی اس در پارک قیام با شهردار سابق تفاهم نامه ای امضا شده و کارشناسان شهرداری و مخابراتی نیز محل را کارشناسی کرده اند که پس از آن، محل را به ما تحویل دادند و کار را شروع کردیم اما پس از اجرای کامل طرح و در حالی که فنس کشی اطراف دکل در حال انجام بود شهرداری از ادامه کار ممانعت کرد.
 
پاسخ شهرداری
 
خبرنگار ایرنا به دنبال این اقدام با مجید کهنوجی شهردار رفسنجان 1تماس گرفت تا نقطه‌نظر وی را بگیرد که اینچنین پاسخ داد: این مساله باید توسط فرماندار حل و فصل شود؛ آقای فرماندار جلسه کمیته رفع موانع را برگزار و در آن موضوع نصب دکل های بی.تی.اس مورد بررسی قرار می گیرد و مشکلات این حیطه برطرف می شود.
 
البته در همان زمان و پس از ممانعت در بهره برداری آنتن بوستان قیام بود که برخی رسانه ها بویژه در فضای مجازی از قول سید عباس حسینی مشاور ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رفسنجان درباره چرایی ممانعت شهرداری از تکمیل عملیات نصب دکل در پارک خیابان قیام، توضیحاتی ارائه کردند که اگرچه خبرگزاری ایرنا نمی تواند درباره اصالت محتوای آنها اظهارنظر کند چون مسئولان شهرداری آن پاسخ را برای ایرنا نفرستاده اند اما محتوای آن به شرح زیر بود: توسط عوامل پلیس ساختمانی شهرداری منطقه ۲ رفسنجان از ادامه عملیات نصب دکل مخابرات و تکمیل آن در پارک قیام ممانعت به عمل آمد.
 
حسینی بیان کرد: بر اساس قرارداد و مجوز صادره، جانمایی این دکل در مکان دیگری از این پارک که کمترین آسیب را به مردم وارد کند بوده است؛ موضوعی که بشدت مورد تاکید ساکنان منطقه هم بوده، اما اداره مخابرات بدون توجه به مکان قید شده در مجوز و بر خلاف مواد ۱ – ۴- ۶ قرارداد، دکل را شبانه در جایی دیگر از پارک نصب می کند.
 
پاسخ مخابرات
 
اما مسئولان مخابرات در واکنش به این پاسخ رسانه ای شهرداری مواردی داشتند و ضمن بیان اینکه نصب دکل در یک شب که انجام نمی شود تاکید کردند: مجوز اجرای طرح در پارک قیام دقیقاً جایی که کارشناسان شهرداری تأئید کرده اند و تحویل ما داده اند بوده است.
 
مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه کرمان اظهار کرد: برای اجرای طرح دکل مخابراتی در پارک قیام، پس از کارشناسی های لازم و شناسایی نقطه مورد نظر به منظور اجرای طرح، به این نتیجه رسیدیم که پارک قیام از همه لحاظ مناسب است.
 
​خدایی ادامه داد: در زمان شهردار سابق (آقای رجبی ) قراردادی با شهرداری منعقد کردیم و شهردار سابق همان قسمتی که کارشناسان مخابراتی تشخیص داده اند را به ما تحویل داد و برگ قانونی هم در دست داریم.
 
وی با اشاره به اینکه طرح بی.تی.اس پارک قیام به مدت سه ماه اجرا و دکل هم نصب شد ادامه داد: پیمانکار در حال فنس کشی اطراف دکل بود تا کودکان و دیگران از دکل بالا نروند و خطری آنان را تهدید نکند امّا مأموران شهرداری از ادامه کار ممانعت کردند.
 
با شهرداری مشکلی نداریم؛تشریح مراحل نصب دکل
 
مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه کرمان اظهار داشت: نصب دکل طی یک شب که انجام نمی شود بلکه طبق شناسایی محل مورد نظر، آزمایش خاک، حفاری و نظارت، نصب دکل و فنس کشی دور دکل طی چندماه به سرانجام می رسد.
 
وی افزود: قبل از نصب و اجرای دکل، کارشناسان شرکت ارتباطات سیار مخابرات ایران اقدام به شناسایی محل مورد نظر کردند سپس با شهرداری قرارداد اجرای طرح بی.تی.اس منعقد شد.
 
خدایی بیان کرد: چنانچه طرحی در موعد مقرر طبق قوانین شرکت ارتباطات سیار اجرا و تحویل مردم نشود جریمه تاخیر باید پرداخت شود از طرف دیگر تا طرح اجرا نشود با اجرای طرح جدید موافقت نمی کند.
 
وی افزود: پس از تایید موقعیت زمین، نوبت به آزمایش خاک می رسد که این کار یک هفته طول می کشد تا جواب آزمایش به دست ما برسد،؛آزمایش خاک هم به منظور برخورداری از استحکام لازم خاک نیاز است زیرا خاک کرمان سست و در برخی نقاط شنی و ممکن است ریزش کند و خطراتی را به دنبال داشته باشد؛ لذا بعد از آن بر اساس نتیجه آزمایش، تهیه نقشه و اجرای نوع فوندانسیون را به پیمانکار می دهیم که اجرای آن حدود ۲۰ روز طول می کشد.
 
خدایی بیان کرد: پس از آن باید فوندانسیون به مدّت ۲۰ روز خشک شود در غیر این صورت از استحکام لازم برخوردار نخواهد بود؛ سپس مجوز نصب دکل را به پیمانکار می دهیم که قطعات و تجهیزات باید بر روی هم نصب شوند و مدت زمان نصب دکل نیز حدود چهار روز طول می کشد.
 
وی ادامه داد: در پارک می توان به شعاع چند متری طرح بی.تی.اس را اجرا کرد و خللی در کار هیچ ارگان یا برای مردم نیز ایجاد نمی شود؛ از شهرداری رفسنجان هم تقاضا داریم زمانی که طرح در حال اجراست در ابتدایی ترین مراحل نقطه نظرات یا ممانعت خود را اعلام کنند تا این همه وقت و هزینه هدر نرود.
 
هدف ما خدمات رسانی به مردم است
 
خدایی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دستگاه ها در رفسنجان همکاری نکنند شرکت ارتباطات سیار ایران فعالیت های خود را در این شهر متوقف می کند؛ ما هدفمان خدمت رسانی به مردم است در این خدمت رسانی باید همکاری دستگاه های دیگر از جمله اداره برق، شهرداری و غیره باشد تا طرح بسرعت اجرا و مردم بهره مند شوند.
 
به گفته وی استاندار کرمان هم فرمانداران و شهرداران را مکلف کرده تا برای اجرای طرح های مورد نیاز مردم از جمله طرح های مخابراتی همکاری های لازم را انجام دهند در غیر این صورت برخوردهای لازم را انجام می دهد.
 
۳ میلیارد تومان هزینه اجرای هر طرح دکل
 
به گفته مدیر ارتباطات سیّار مخابرات منطقه کرمان، وقتی مردم نیاز دارند از اینترنت و پوشش قوی آنتن دهی استفاده کنند تقاضای آنان بحق است و بررسی می شود، وقتی سطح ترافیک و متقاضی صعودی باشد با شرکت ارتباطات سیار ایران مطرح می کنیم تا در اجرای نصب دکل تدابیری داشته باشند و تجهیزات لازم را ارائه دهند.
 
خدایی بیان کرد: زمانی که به تهران اعلام می کنیم در نقاطی از استان کرمان نیاز به نصب دکل است باید توان اجرایی (دریافت زمین برای نصب دکل در ملک اداری یا شخصی، اخذ مجوزها و قراردادهای قانونی با ارگان های مختلف و … )  را نیز اثبات کنیم تا بتوانیم مجوز اجرای طرح در نقاط مورد نظر را دریافت و در شهرستان ها اجرا کنیم.
 
وی افزود: برای احداث سایت و نصب دکل بی.تی.اس تا سه میلیارد تومان هزینه نیاز است که از سوی شرکت سیار ارتباطات ایران جذب می شود البته این اعتبار برای ایجاد سایت های فول تکنولوژی(فناوری کامل) هستند به عبارتی برای پوشش دهی و آنتن دهی بهتر و بالابردن سرعت اینترنت است.
 
مجوز اجرای ۶ طرح اما …
 
خدایی با اشاره به اینکه مجوز اجرای ۶ طرح بی.تی.اس در رفسنجان را از سوی شرکت سیار ارتباطات ایران دریافت کرده ایم که سه مورد در پارک ها و ملک شهرداری و سه مورد دیگر در ملک شخصی باید اجرا شود گفت: به دلیل توقف ۲ طرح موزه ریاست جمهوری و پارک قیام توسط شهرداری طرح های جدید هم فعلاً اجرا نمی شودتا تکلیف آن طرح مشخص شود.
 
​وی افزود: با متوقف کردن عملیات اجرایی دکل ها توسط شهرداری رفسنجان، شرکت ارتباطات سیار ایران فعالیت های خود را متوقف کرده تا مساله روشن شود.
 
موضوع سطح تشعشعات
 
رییس اداره مخابرات شهرستان رفسنجان هم با اشاره به اینکه استاندارد بین المللی و سازمان انرژی اتمی ایران در خصوص سطح تشعشعات آنتن ها و امواج الکترونیکی به میزان ۵ میکرووات است گفت: قبل از احداث سایت و نصب دکل مخابراتی، اندازه گیری سطح تشعشعات در محل مورد نظر توسط کارشناسان فنی شرکت سیار ارتباطات ایران انجام می شود که در رفسنجان نیز نتیجه این اندازه گیری ها عدد زیر یک میکرووات را نشان می دهد.
 
حمید برازش در مورد جمع آوری تجهیزات فنس در پارک قیام مربوط به دکل مخابراتی که چندی قبل شبانه توسط شهرداری صورت گرفت هم اظهارداشت: کارشناسان شرکت سیار ارتباطات این محل را شناسایی و موقعیت جغرافیایی آن را برای نصب دکل تایید کردندتا با نصب دکل ضعف آنتن دهی برطرف شود و مردم بتوانند براحتی از اینترنت پر سرعت استفاده کنند.
 
شهرستان رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال مرکز استان کرمان قرار دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.