تلفن همراه

گوشی

لبه تکنولوژی

January 18, 2022
11:42 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132416

با ورزش تلفن همراهتان را شارژ کنید

 
شاید تبدیل ورزش به انرژی برای شارژ دستگاه های دیجیتال در آینده ای نه چندان دور امکان پذیر باشد. مهندسان نانو یک ریزشبکه پوشیدنی ایجاد کرده ‌اند که انرژی را از عرق و حرکت جمع‌ آوری و ذخیره می ‌کند تا انرژی الکترونیکی دستگاه های کوچک را تامین کند.
 
 این سیستم از سلول ‌های سوخت زیستی با انرژی عرق و دستگاه‌ های با نیروی حرکتی به نام ژنراتورهای تریبوالکتریک و ابرخازن ‌های ذخیره‌ کننده انرژی ساخته شده است. همه قطعات انعطاف پذیر و قابل شستشو بوده و می توان آن ها را در یک پیراهن قرار داد.
 
لو یین (Lu Yin) پژوهشگر مهندسی نانو در دانشگاه کالیفرنیا و یکی از سازندگان این لباس در بیانیه ای می‌ گوید: ما از مفهوم ریزشبکه برای ایجاد سیستم های پوشیدنی استفاده می کنیم که به طور پایدار، قابل اعتماد و مستقل تغذیه می شوند. درست مانند ریزشبکه شهری که انواع منابع انرژی محلی و تجدید پذیر مانند باد و خورشید را ادغام می ‌کند. یک ریزشبکه پوشیدنی نیز دستگاه ‌هایی را ادغام می ‌کند که به انرژی را از قسمت ‌های مختلف بدن، مانند عرق و حرکت، جمع ‌آوری می‌ کنند. 
این تیم برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۱ شمسی) ابزارهای پوشیدنی جمع ‌آوری عرق را کشف کردند، اما از آن زمان، این دستگاه ها را به گونه ‌ای توسعه داده‌ اند که قابلیت کشش و قدرت کافی برای اجرای وسایل الکترونیکی کوچک داشته باشند.
 
در آزمایشی، ریزشبکه قادر بود در طول یک جلسه تمرینی ۳۰ دقیقه ای که شامل ۱۰ دقیقه دویدن و ۲۰ دقیقه استراحت بود، به یک ساعت مچی ال سی دی را شارژ کند. در حالی که ژنراتورهای تریبوالکتریک قبل از عرق کردن و به محض اینکه کاربر شروع به حرکت کرد، نیرو را تامین می ‌کنند، سلول ‌های سوخت زیستی زمانی که کاربر شروع به عرق کردن می ‌کند، وارد عمل می ‌شوند.
 
 سلول های سوخت زیستی که انرژی را از عرق جمع آوری می کنند، در داخل پیراهن در قفسه سینه قرار دارند. ژنراتورهای تریبوالکتریک که انرژی حاصل از حرکت را به الکتریسیته تبدیل می ‌کنند، در خارج از پیراهن روی ساعد و کناره‌ های تنه نزدیک کمر قرار می ‌گیرند.
 
هر دوی آنها انرژی را از حرکت چرخشی بازوها بر روی نیم تنه هنگام راه رفتن یا دویدن دریافت می کنند، پس از آن ابرخازن های خارج از پیراهن روی سینه به طور موقت انرژی را ذخیره و آن را تخلیه می کنند تا انرژی وسایل الکترونیکی کوچک را تامین کنند. 
 
او در ادامه توضیح می دهد: سلول ‌های سوخت زیستی مجهز به آنزیم‌ هایی هستند که باعث مبادله الکترون‌ها بین مولکول‌ های لاکتات و اکسیژن در عرق انسان برای تولید الکتریسیته می ‌شوند. در همین حال، ژنراتورهای تریبوالکتریک از یک ماده با بار منفی ساخته شده اند که روی ساعد قرار می گیرند و یک ماده با بار مثبت در طرفین تنه قرار می گیرند. هنگامی که بازوها در هنگام راه رفتن یا دویدن روی تنه می چرخند، مواد دارای بار مخالف به یکدیگر ساییده می شوند و برق تولید می کنند.
در حالی که سلول های سوخت زیستی ولتاژ پایین مداوم را ارائه می دهند، ژنراتورهای تریبوالکتریک پالس های ولتاژ بالا را ارائه می دهند. به گزارشsinapress، سپس، هر دو با هم ترکیب می شوند و توسط ابرخازن ها به ولتاژ پایدار تنظیم می شوند که به عنوان یک مخزن عمل کرده و به طور موقت انرژی را ذخیره و در صورت نیاز آن را تخلیه می کند.
 
تمام قطعات با اتصالات نقره ای انعطاف پذیر به هم متصل شده اند که روی پیراهن نیز چاپ شده و با یک پوشش ضد آب عایق بندی شده اند. تا زمانی که از مواد شوینده استفاده نشده باشد، عملکرد هر یک از قطعات تحت تأثیر خم شدن، تا کردن و مچاله شدن مکرر یا شستشو در آب قرار نمی گیرد.
 
محققان اکنون روی طرح‌ های دیگری کار می‌ کنند که می ‌توانند انرژی را در حالی که کاربر ساکن یا منفعل است، جمع ‌آوری کنند، به عنوان مثال، زمانیکه شخص نشسته یا به آرامی در خارج از خانه حرکت می ‌کند.
شرح کامل این فناوری در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications گزارش شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.