تلفن همراه

فناوری

January 18, 2022
16:38 سه شنبه، 28ام دیماه 1400
کد خبر: 132439

شکایت اریکسون از اپل برای استفاده بدون مجوز از فناوری ۵G

 
شرکت اریکسون سوئد در جدیدترین دعوا با اپل بر سر حق امتیاز استفاده از امتیازهای انحصاری ۵G در آیفون، شکایت جدیدی در ارتباط با نقض امتیاز انحصاری (پتنت) علیه این شرکت آمریکایی تنظیم کرد.
 
به گزارش ایسنا، هر دو شرکت از یکدیگر در آمریکا شکایت کرده اند زیرا مذاکراتشان برای تمدید قرارداد مجوز هفت ساله برای امتیازهای انحصاری مخابرات که برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ منعقد نشده بود، به نتیجه نرسید.
 
اریکسون نخستین بار در اکتبر از اپل شکایت کرد و مدعی شد این شرکت تلاش کرده است به شکل نامناسب نرخ حق امتیاز را کاهش دهد در حالی که سازنده آیفون در دسامبر شکایتی را علیه اریکسون مطرح و این شرکت سوئدی را به استفاده از تاکتیکهای قلدرانه برای تمدید مجوز امتیازهای انحصاری متهم کرد.
 
سخنگوی اریکسون اعلام کرد از آنجا که توافق قبلی منقضی شده و ما نتوانسته‌ایم درباره شرایط و وسعت مجوز جدید به توافق برسیم، اپل اکنون از فناوری ما بدون مجوز استفاده می کند.
 
شکایتهای امتیاز انحصاری میان شرکتهای فناوری متداول است زیرا هر دلاری که صرفه جویی شود، می تواند در مدت توافق به مبلغ قابل توجهی بالغ شود زیرا شرکتهایی مانند اریکسون برای هر گوشی ۵G بین ۲.۵ تا ۵ دلار هزینه دریافت می کنند.
 
اریکسون هر سال حدود پنج میلیارد دلار در تحقیقات هزینه می کند و بیش از ۵۷ هزار امتیاز انحصاری دارد و حق امتیازهایی که برای مجموعه امتیازهای انحصاری خود دریافت می کند، حدود یک سوم از سود عملیاتی این شرکت را تشکیل می دهد.
 
بر اساس گزارش رویترز، اریکسون سال گذشته شکایتهای امتیاز انحصاری با سامسونگ را پس از چند ماه مبارزه حقوقی که باعث افت موقتی درآمدهای سه ماهه این شرکت شد، حل و فصل کرد. حق امتیازهای معوقه معمولا پس از حل و فصل اختلاف، تسویه می شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.