اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 19, 2022
12:07 چهارشنبه، 29ام دیماه 1400
کد خبر: 132463

اسپیس ایکس 49 ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرد

 
موشک دو مرحله‌ای اسپیس ایکس با نام فالکون 9 که حامل 49 ماهواره استارلینک بود، از مرکز فضایی کندی در فلوریدا به آسمان پرتاب شد تا تعداد ماهواره‌های این کمپانی به بیش از 2000 برسد.
 
حدود 9 دقیقه پس از پرتاب، اولین مرحله جداسازی راکت صورت گرفت و در حالی که فضاپیما به حرکت خود ادامه می‌داد، راکت جهت حرکت خود را تغییر داد تا در سواحل اقیانوس اطلس در فلوریدا به زمین بنشیند.
 
این دهمین فرود موفقیت‌آمیز این راکت فالکون 9 بود. پیش از این شش ماموریت اختصاصی دیگر برای استارلینک، ماهواره‌های «GPS III-3» ارتش ایالات متحده، «Turksat 5A» ترکیه و همچنین ماموریت «Transporter-2»، انجام داده بود و فرودی بی‌نقص را به نمایش گذاشت.
 
اما فالکون 9 همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد و درنهایت محموله خود را تقریبا 15 دقیقه پس از پرتاب به فضا می‌رساند. کمی بعد استقرار موفقیت‌آمیز در فضا از سوی ایستگاه‌های زمینی اعلام می‌گردد.
 
ادامه پرتاب ماهواره‌های استارلینک اسپیس ایکس
پرتاب امروز، سی و ششمین ماموریت اختصاصی استارلینک اسپیس ایکس بود که درنهایت تعداد کل ماهواره‌های این شرکت فضایی را به بیش از 2000 رساند. همه این فضاپیماها از ماه مه 2019 به فضا پرتاب شده‌اند – به جز دو نمونه اولیه «TinTin A» و «TinTin B» که در فوریه 2018 به فضا فرستاده شدند.
 
ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل اسپیس ایکس گفته: «1479 عدد از مواردی که به فضا پرتاب کرده‌ایم، هنوز فعال هستند. 272 ماهواره نیز در مدار عملیاتی قرار دارند و به زودی به «پیوند لیزری» می‌پیوندند.»
 
پیوند لیزری نوعی روش ارتقا است که شرکت اسپیس ایکس در سال 2021 آن را اجرایی کرد. در این روش به ماهواره‌ها اجازه داده‌ می‌شود بدون اتکا به پایگاه‌های زمینی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
اسپیس ایکس پیش از این مجوز پرتاب 12000 ماهواره استارلینک را از کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده دریافت کرده است. بدین ترتیب در ماه‌های آینده شاهد پرتاب‌های فضایی بیشتری خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.