تلفن همراه

گوشی

January 19, 2022
16:40 چهارشنبه، 29ام دیماه 1400
کد خبر: 132486

تولید کنندگان توانمند گوشی تلفن همراه تسهیلات می‌گیرند

 
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت معدن و تجارت و مرکز ملی فضای مجازی در مورد اجرای طرحی توافق کرده‌اند که براساس آن از تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه ایرانی حمایت خواهند کرد و به تولیدکنندگانی که توانمندی خود در تولید موبایل را ثابت کنند تسهیلات اختصاص خواهند داد.
 
این طرح تکمیل شده طرح حمایت از تولید گوشی تلفن همراه ایرانی است که در دولت گذشته تهیه و در آن طرح مقرر شده بود تاسقف ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به صورت تسهیلات در اختیار تولیدکنندگان گوشی تلفن همراه قرار گیرد. محمدجواد آذر جهرمی، شهریور ماه ۹۹ در در مراسم معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات خبر از تعریف خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی به منظور عرضه گوشی‌های تولید داخل به صورت اقساطی داده بود.
 
در توافق جدید میان سه نهاد وزارت ارتباطات، صمت و مرکز ملی فضای مجازی مقرر شده است شرکت‌های فعال در این حوزه سال اول برای نشان دادن توانمندی خود در تولید گوشی تلفن همراه تقریبا یک میلیون گوشی تولید کنند و دولت نیز تضمین خواهد کرد با تسهیلاتی که در اختیار گروه‌های هدف مشخص قرار خواهد داد گوشی‌های تلفن همراه تولید آنها را به دست مصرف کننده برساند.
 
سه شرکت منتخب تولید کننده گوشی تلفن همراه
فروردین ماه ۱۴۰۰ وزارت ارتباطات طی فراخوانی برای شناسایی شرکت‌های فعال در حوزه تولید گوشی تلفن همراه سه شرکت GLX، پارلار و سدنا را انتخاب کرد اما به دلیل طولانی شدن فرایند تخصیص تسهیلات و در نهایت تغییر دولت این شرکت‌ها نتوانستند از تسهیلاتی که قرار بود به آنها برای تولید گوشی استفاده کننند بهره برند.
 
اولین برنامه‌ریزی برای تولید گوشی تلفن همراه ایرانی به اوایل دهه ۷۰ باز می‌گردد در آن زمان اولین سیم‌کارت‌های تلفن همراه ایران با گوشی‌های بزرگ صاایران به بازار عرضه شد. داستان تولید گوشی ملی و سیستم‌عامل ملی از جمله طرح‌هایی است که حداقل در دو دهه گذشته بارها توسط وزارت ارتباطات دولت‌های مختلف مطرح و نمونه‌هایی از آن نیز وارد بازار شده است. اما داستان تولید گوشی و سیستم عامل بومی زمانی جدی شد که سه سال پیش اپل به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ارائه خدمات خود به کاربران ایرانی از طریق اپ استور را محدود کرد. همزمانی این اتفاق با شروع تحریم‌های آمریکا علیه چین و تلاش هواوی برای ایجاد سیستم‌عاملی مستقل از گوگل، تلاش ایران برای تولید گوشی همراه با سیستم عامل بومی را وارد فاز جدیدی کرد.
 
شورای عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای در بهمن ماه ۱۳۹۸ دولت را مکلف کرد تا سال ۱۴۰۴ به گونه‌ای عمل کند که ۲۰ درصد گوشی‌های هوشمند درداخل کشور ایرانی باشند. برآوردهای فعلی نشان می‌دهد که در شرایط فعلی مصرف سالانه گوشی هوشمند در داخل کشور در حدود ۱۵ میلیون گوشی است و این رقم تا سال ۱۴۰۴ تقریبا به ۲۰ میلیون گوشی در سال خواهد رسید از همین رو برآورد می‌شود برای محقق شدن مصوبه شورای عالی فضای مجازی تولید گوشی تلفن همراه ایرانی تا سال ۱۴۰۴ باید سالانه به حدود ۴ تا ۵ میلیون گوشی برسد.
 
شرکت‌ها باید توانمندی خود را ثابت کنند
براساس طرحی که هم‌اکنون در دستور کاری قرار دارد در سال اول گوشی‌های تولیدی از سوی شرکت‌هایی که توانمندی تولید گوشی تلفن همراه را دارند با تسهیلاتی که در اختیار صندوق‌های بازنشستگی، معلمان، رانندگان تاکسی‌های اینترنتی و سایر دسته‌ها قرار می‌گیرد تولیدات آنان وارد بازار خواهد شد.
 
از سال دوم تسهیلاتی که قرار است از محل افزایش ۵ درصدی تعرفه گوشی‌های تلفن همراه لوکس تامین شود در اختیار شرکت‌های توانمند در گوشی تلفن همراه قرار خواهد گرفت. در شرایط فعلی مشخص نیست همان سه شرکتی که پیشتر از سوی وزارت ارتباطات به عنوان شرکت‌های توانمند شناسایی شده بودند در این چرخه قرار خواهند گرفت یا شرکت‌های دیگری نیز وارد عرصه تولید گوشی تلفن همراه خواهند شد.
 
قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب کرده بود تا از محل افزایش تعرفه واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار صندوقی برای حمایت از تولید گوشی تلفن همراه تشکیل شود و این منابع در قالب تسهیلات در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد هر چند افزایش تعرفه ۵ درصدی روی گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اعمال شده است اما هنوز صندوق برای واریز پول به ‌آن تشکیل نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.