فناوری اطلاعات

متا در حال آزمایش بازار NFT در اینستاگرام است

منبع: پیوست
 
متا یا همان فیس‌بوک سابق از برنامه‌های خود برای ورود به بازار توکن‌های غیرمثلی (NFT)  خبر داده است.
 
 فایننشیال تایمز با اشاره به منابع گمنام از آماده شدن این شبکه اجتماعی برای ارائه قابلیتی خبر داده که امکان ساخت و فروش NFTها را فراهم می‌کند؛ کاربران متا و اینستاگرام می‌توانند کلکسیون‌‌های NFT را روی پروفایل‌های شبکه اجتماعی خود نمایش دهند. متا که پیشتر با نام فیس‌بوک شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار خریداری کرد.
 
هنوز روشن نیست که این قابلیت‌ها برپایه کدام شبکه بلاکچین ساخته می‌شوند. پدیده NFT در حال حاضر روی بلاک‌چین‌هایی از جمله سولانا (Solana)، تزوس (Tezos)، اتریوم،‌فلو (Flow) و واکس (WAX) وجود دارد.
 
این دو منبع خبری به احتمال ساخت یک بازار NFT شبیه به بازار OpenSea نیز اشاره کرده‌اند. بازار OpenSea یکی از عوامل اصلی شهرت بی سابقه NFT است. حتی با وجود روند معکوس بازار،  این پلتفرم رکورد ۳.۵ میلیارد دلاری را دو هفته پیش از ژانویه ۲۰۲۲ شکست. طبق داده‌های منبع آماری Chainalysis، بازار این کلکسیون‌ها در سال ۲۰۲۱ به ۴۱ میلیارد دلار رسید.
 
فروش یکی اثر هنری ۶۹ میلیون دلاری از هنرمند دیجیتالی به نام بیپل، حجم بازار کریپتوپانک‌ها را افزایش داده و حضور سلبریتی‌ها در این حوزه باعث داغ شدن این حوزه شده است.
 
اینستاگرام، متا و NFTها
آدام مازری، مدیرعامل اینستاگرام، در ماه دسامبر ۲۰۲۱ گفت این شرکت «به شکل فعال در حال بررسی NFTها و عرضه آنها به مخاطبان بیشتر است.»
 
این شرکت پیشتر در سال جاری میزبان گروهی از سازندگان NFT بود تا اطلاعات عموم در این باره را افزایش دهد. چارلز پورش،‌ نماینده ارشد همکاری‌های جهانی اینستاگرام، گفته بود که هنرمندان می‌گویند «اطلاعات بیشتری درمورد [استفاده از NFTها] نیاز داریم، نه فقط برای خودمان، بلکه برای دیگر سازندگان.»
 
NFTها همچنین نقش بزرگی در جریان متاورس ایجاد می‌کنند. در محیط کاملا دیجیتالی، مالکیت توکن‌‌های غیرملموس نقشی اساسی خواهدداشت و تغییر نام اخیر متا، نشان از اهداف مارک زاکربرگ در زمینه متاورس و نقش پررنگ NFTها در این رویکرد جدید است.

​​