تلفن همراه

گوشی

January 26, 2022
16:32 چهارشنبه، 6ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132700

واردات ۲۷ مدل گوشی ممنوع شد

 
واردات ۲۷ مدل گوشی هوشمند دیگر ممنوع اعلام شد. این گوشی‌ها از برندهای شناخته‌شده‌ای مانند شیائومی، وان‌پلاس و ریلمی هستند. دلیل ممنوعیت واردات این گوشی‌ها، مشکل در برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور اعلام شده است.
 
 مدیرکل استاندارد و تایید نمونه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در نامه‌ای خطاب به وزارت صمت، ممنوعیت ثبت سفارش واردات سه مدل گوشی هوشمند «شیائومی 11T و 11T Pro و وان‌پلاس ۹» را خواستار شده است. در همین حال او در نامه‌ای دیگر به انجمن واردکنندگان موبایل نام ۲۴ مدل گوشی را برای رفع مشکل برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور ذکر کرده؛ اما واردکنندگان می‌گویند با توجه به تحریم‌ها رفع این مشکل از سوی شرکت‌های تولیدکننده گوشی تلفن همراه امکان‌پذیر نیست و بدین ترتیب واردات آن ۲۴ مدل دیگر نیز ممنوع خواهد شد.
 
در میان نام‌های اعلام‌شده از سوی رگولاتوری، برند‌های مطرحی نظیر شیائومی، وان‌پلاس، ریلمی، اوپو، نوکیا، کترپیلار و آلکاتل دیده می‌شود که برخی از مدل‌های پرفروش این برندها مانند Poco X3,  Redmi Note 10, Mi 11 Lite, Mi 11T, Mi 11T Pro در این فهرست قرار دارند. فروشندگان گوشی در بازار به پیوست می‌گویند با توجه به نزدیک شدن به پایان سال و افزایش تقاضا برای خرید گوشی موبایل، این ممنوعیت جدید می‌تواند باعث کمبود گوشی در بازار و افزایش قیمت‌ها شود.
 
نامه رگولاتوری به انجمن موبایل برای رفع مشکل برقراری تماس با شماره‌های اضطراری
در تیر امسال نیز واردات ۱۸ مدل از گوشی‌های شیائومی، ریلمی و نوکیا ممنوع شد و هنوز بعد از گذشت حدود هفت ماه از این اتفاق، ممنوعیت واردات این گوشی‌ها به‌ طور کامل برداشته نشده است. هرچند با رایزنی‌هایی که بین فعالان بازار و واردکنندگان با مدیران شیائومی صورت گرفت، مشکل برقراری تماس با شماره‌های اضطراری در برخی از مدل‌های گوشی‌های شیائومی برطرف و واردات آنها از سر گرفته شد؛ اما موضوعی که از سوی فعالان بازار و واردکننده‌ها مطرح شده این است که این مشکل، مربوط به گوشی‌های شیائومی نیست و باید از داخل کشور توسط اپراتور‌ها برطرف شود. موضوعی که هنوز هیچ یک از نهاد‌های دولتی و حاکمیتی به آن واکنش نشان نداده‌اند.
 
در دور جدید ممنوعیت واردات برخی گوشی‌های تلفن همراه، ۱۶ آذر نامه‌ای به امضای گرشاسب جمشیدنژاد، مدیرکل استاندارد و تایید نمونه رگولاتوری، خطاب به رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی صادر شده است که در آن نام ۲۴ مدل گوشی هوشمند چینی با برندهای مختلف برای رفع مشکل برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری اعلام و تا ۳۰ آذر برای حل این مشکل مهلت داده شده است؛ اما پیش از این دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، راهکارهایی برای برطرف شدن مشکل برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری کشور در گوشی‌های شیائومی ارائه کرده بود اما نهاد‌های نظارتی، خواستار انتشار به‌روزرسانی از سمت شرکت تولیدکننده یعنی شیائومی بودند؛ اما این کار به دلیل تحریم‌ها و فعالیت غیرمستقیم این شرکت چینی در ایران فعلاً امکان‌پذیر نیست. با این حال گفته می‌شود علت اصلی این مشکل، حذف فایل ECC شماره‌های تماس اضطراری (Emergency Call Code) روی سیم‌کارت‌های اپراتورهای ایرانی است.
 
در نامه دیگری که ۱۹ دی امسال خطاب به مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت نوشته شده، درخواست ممنوعیت ثبت سفارش واردات دو مدل گوشی شیائومی و یک مدل وان‌پلاس داده شده است.
 
نامه رگولاتوری به وزارت صمت برای ممنوعیت واردات سه مدل گوشی
گوشی‌های موبایل برای برقراری تماس با سرشماره‌های اضطراری، ابتدا اطلاعات موجود روی سیم‌کارت (فایل ECC) را می‌خوانند و با سرشماره‌های تعریف‌شده روی سیم‌کارت تماس برقرار می‌کنند. اگر این اطلاعات روی سیم‌کارت وجود نداشت یا اصلاً سیم‌کارتی داخل دستگاه نبود، آن‌گاه با سرشماره‌های اضطراری که از پیش روی خود گوشی تعریف شده تماس برقرار می‌کنند. اما از آنجا که کشور ما درگیر تحریم‌های بین‌المللی است و رسماً هیچ گوشی‌ای برای ریجن ایران تولید نمی‌شود، پس شماره‌های اضطراری از پیش تعریف‌شده روی گوشی‌های وارداتی، با شماره‌های اضطراری ما متفاوت است. به دلیل وجود مشکلات تحریمی، به نظر می‌رسد یکی از راهکار‌های حل مشکل این گوشی‌ها، بازگرداندن اطلاعات فایل ECC روی سیم‌کارت‌های موبایل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.