تحلیل بازار

تلفن همراه

گوشی

January 29, 2022
14:20 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132752

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به ایران

ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی که چند ماه پیش در ایران سروصدا کرد، باعث گرانی قیمت و آشفتگی بازار شد. این موضوع با پیگیری های مختلف برطرف شد اما حالا و در بهمن ۱۴۰۰ شاهد ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به ایران هستیم. این ممنوعیت فقط برای برند “Xiaomi” نبوده و لیست نسبتا بلندبالایی از عموما برندهای چینی را شاهد هستیم. اما دلیل چیست و این دستگاه ها کدامند؟
 
ممنوعیت واردات گوشی های شیائومی به ایران
اگر به لیست پرفروش ترین گوشی های ایران طی ١٢ ماه گذشته (منتهی به آذر ۱۴۰۰) نگاه کنید به راحتی متوجه می شنوید که شیائومی دومین برند پرفروش بازار ایران است.
 
همچنین طبق آمار ارایه شده تا شهریور ۱۴۰۰ این برند چینی با در اختیار داشتن ۳۳ درصد سهم بازار توانسته موقعیت قابل توجهی را برای خود دست و پا کند.
 
این ها را مرور کردیم که بدانیم ممنوعیت واردات گوشی های چنین برندی اهمیت بالایی دارد. به همین وقتی درباره لیست بلندبالای ممنوعیت واردات موبایل به کشور در تاریخ ۷ بهمن ۱۴۰۰ صحبت می کنید خیلی درباره برندهایی مثل Oppo یا Realme و حتی وان پلاس تیتر نمی زنیم، بلکه شیائومی هدف اصلی صحبت است.
 
ابتدا اجازه بدهید ببینیم دلیل این ممنوعیت واردات گوشی Xiaomi و دیگر برندها چیست؟
خیلی ساده که بخواهیم بگوییم باید گفت این لیست شامل “گوشی‌های دارای مشکل مسیریابی سرشماره‌های اضطراری” است. یعنی وقتی شما می خواهید تماس اضطراری بگیرید با شماره های ۳ رقمی تعریف شده در کشور ما تماس نمی گیرد.
 
دلیل ممنوعیت واردات برخی گوشی ها به ایران
 
اگر بی‌طرفانه بخواهیم صحبت کنیم، حقیقتا این موضوع مهمی است و باید تمام موبایل های وارداتی به کشور چنین ویژگی را به صورت صحیح ارایه کنند. با این حال به دلایل مشخص، تقریبا هیچ برندی واردات رسمی مستقیم را به ایران ندارد. به همین دلیل نمی توان مستقیما با آن برند به مذاکره نشست. با این حال برخی برندها به صورت غیررسمی این درخواست را اجابت می کنند تا در درجه تجربه کاربر در شرایط خطرناک دچار آسیب نشود و سپس واردات آن ها مشکلی نداشته باشد.
 
خب، حالا چه دستگاه هایی به تازگی از این موضوع تحت تاثیر قرار گرفته اند؟
 
لیست دستگاه های که دچار ممنوعیت شده اند
در نامه ای از مدیر کل استاندارد، بخش تایید نمونه آقای گرشاست جمشید نژاد می بینیم که لیست جدید موبایل های دارای ممنوعیت واردات به قرار زیر است:
 
گوشی های شیائومی :
 
۱- شیائومی 11T
۲- شیائومی 11T Pro
۳- پوکو X3
۴- ردمی ۱۰
۵- ردمی Note 10T
۶- شیائومی Mi 11 Lite 5G NE
۷- ردمی 9AT
۸- ردمی 9i
۹- ردمی 7A
گوشی های Realme :
 
۱- ریلمی ۸ پرو
۲- ریلمی ۷ پرو
۳- ریلمی ۷
۴- ریلمی 7i
۵- ریلمی C21
۶- ریلمی ۸۵ مدل ۵ جی
۷- ریلمی ۶ پرو
گوشی های وان پلاس :
 
۱- وان پلاس ۹
۲- وان پلاس 8T
۳- وان پلاس Nord 2
۴- وان پلاس Nord CE
۵- وان پلاس Nord N100
گوشی های Oppo :
 
۱- اوپو A93
۲- اوپو A15
گوشی های نوکیا :
 
۱- نوکیا C12e یا (nokia c1 second edition)
گوشی های Cat :
 
۱- S62Pro
گوشی های آلکاتل :
 
۱- 8094x
لیست گوشی های جدیدی که دچار ممنوعیت واردات شده اند – بهمن ۱۴۰۰

لیست گوشی های جدیدی که دچار ممنوعیت واردات شده اند – بهمن ۱۴۰۰
 
همانطور که مشاهده کردید، در برند شیائومی شاهد ممنوعیت مدل های بسیار محبوب و پرفروش آن هستیم.
 
اگر این ممنوعیت همچنان ادامه داشته باشد و اقدامی از سوی واردکننده‌گان یا به عبارت صحیح‌تر از سوی شیائومی رخ ندهد، افزایش قیمت در گوشی های عموما اقتصادی این برند رخ می دهد و تعادل بازار بهم خورده که در نهایت به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.