اینترنت و شبکه

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 29, 2022
17:08 شنبه، 9ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132776

تاکید وزیر ارتباطات به ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بورس

 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی، گفت: برنامه نوآفرین با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نو در حال گسترش است و وزیر ارتباطات نیز در حوزه ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بورس تاکید ویژه‌ای دارند و تمامی این اقدامات در جهت تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال است.
 
 محمد خوانساری امروز در نشست خبری سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه مجموعه استعلام‌های بین دستگاهی از ابتدای سال ۱۴۰۰، ‌ از یک میلیارد و ۶۲۰ تراکنش عبور کرده است که این تعداد نیز باید افزایش پیدا کند، گفت: البته این تعداد تراکنش از نظر ما کافی نیست و دستگاه‌ها بیش از این باید در حوزه خدمت‌گزاری با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. این تبادل نیز تنها باید از بستر گذرگاه خدمات دولت الکترونیکی (GSB)  که امن و استاندارد است صورت بگیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر استعلام‌هایی که بین دستگاه‌های دولتی انجام می‌شود، بخش خصوصی نیز برای ارائه خدمات خود به مردم به دریافت استعلاماتی از سوی دولت نیاز دارد. اکنون ۲۴ دستگاه داریم که به ۵۹۰ کسب‌وکار بخش خصوصی سرویس ارائه می‌دهند. در یک ماه گذشته، ۲۵ میلیون استعلام از جانب دولت به دارندگان کسب‌وکار ارائه شده که نسبت به سال گذشته یک و نیم برابر شده است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه دولت سیزدهم اهداف کلان شبکه ملی اطلاعات را با برنامه منسجم و مشارکت همه ذی‌نفعان دنبال می‌کند، گفت: خدمات شبکه ملی اطلاعات با مشارکت فعالان بخش خصوصی ارائه خواهد شد و ما بستر توسعه خدمات این شبکه را فراهم می‌کنیم.
 
راه‌اندازی اپراتور خدمات که در شبکه ملی اطلاعات
 
خوانساری با بیان اینکه در این راستا راه‌اندازی اپراتور خدمات که در شبکه ملی اطلاعات بتواند خدمات مورد نظر را ارائه دهد، در دستور کار قرار دارد، گفت: موضوع دولت الکترونیک نیز از دیگر برنامه‌های مد نظر برای شبکه ملی اطلاعات است که در این راستا درگاه ملی خدمات را راه‌اندازی می‌کنیم تا با منسجم کردن خدمات دولت الکترونیک، مردم با یکبار ورود به این درگاه، بتوانند از تمامی خدمات دولت بهره‌مند شوند.
 
وی با بیان اینکه تاکنون ۴۰ درصد خدمات اولویت‌دار ۱۶۸ دستگاه الکترونیکی شده است، ادامه داد: در راستای ارائه خدمات مورد نیاز دستگاه‌ها در مراکز داده‌ها نیز پروژه «ابر» دولت الکترونیک را در برنامه داریم. به این ترتیب اجرای اینکه دستگاه‌ها هر کدام دارای مراکز داده با ظرفیت کم و خارج از چارچوب استاندارد باشند، تمامی خدمات به صورت یک ابر یکپارچه در یک مراکز داده ارائه می‌شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه وضعیت ایران طبق شاخص‌های بین‌المللی توسعه دولت الکترونیک (EGDI) چندان مناسب نیست، گفت: مطابق با آخرین رتبه‌بندی‌ها که مربوط به دو سال گذشته می‌شود، رتبه ایران از میان ۱۹۳ کشور، ۸۹ بوده و آسیب‌شناسی ما نشان می‌دهد از میان ۶۰۰۰ خدمت پرکاربرد مورد نیاز مردم تنها پنج درصد الکترونیکی شده است. ما باید برای ارائه خدمات دولت الکترونیک یک پنجره واحد مشخص داشته باشیم تا از مردم از مراجعه به دستگاه‌های مختلف بی‌نیاز شوند، گفت: به زودی مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک را راه‌اندازی می‌کنیم.
 
خوانساری ادامه داد: همچنین مطابق با بند «ث» ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه، ما موظف هستیم که گذرگاه یکپارچه برای خدمات‌رسانی دولت به دولت فراهم کنیم و در نهایت استفاده‌کننده نهایی این خدمات باز هم مردم هستند. این درگاه هم‌اکنون آماده است و در ۱۰ ماهه امسال ۲۹۰ میلیون تراکنش از گذرگاه یکپارچه واحد خدمات دولت الکترونیک تبادل شده است.
 
نقش سازمان فناوری اطلاعات در تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات
 
وی با اشاره به نقش سازمان فناوری اطلاعات در تنظیم‌گری حوزه فناوری اطلاعات کشور گفت: با توجه به این مأموریت، ایجاد و تقویت نظام تنظیم‌گری فناوری اطلاعات را به معاونت سیاست‌گذاری این سازمان واگذار کرده‌ایم و این معاونت وظیفه دارد در حوزه بسترسازی حکمرانی داده در فناوری‌های نوظهور، موضوعات مرتبط با حریم خصوصی، مدل‌های نوین رقابتی در جهت تکمیل خدمات شبکه ملی اطلاعات و تنظیم‌گری فضای رقابتی برای کسب‌وکارها، توانمندی و توسعه کسب‌وکار با هدف تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال در GDP اقدام کند.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات در شش ماه اخیر و اینکه سازمان کدام تکالیف را مطابق سند طرح کلان این پروژه اجرایی کرده است، گفت: مطابق با تکالیفی که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات توسط شورای عالی فضای مجازی مصوب شده است، ۵۳ اقدام برای شبکه ملی اطلاعات باید اجرایی شود که ۳۷ اقدام برعهده وزارت ارتباطات بوده و از این تعداد ۱۶ اقدام در حیطه وظایف سازمان فناوری اطلاعات تعریف شده است.
 
خوانساری تصریح کرد: ما برای تحقق این اقدامات پنج پروژه کلیدی تعریف کردیم که طبق تفاهم نامه‌ای که با معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات داشتیم، این پروژه‌ها را ارائه داده‌ایم. تلاشمان این است که با داشتن زمانبندی مشخصی، این پروژه‌های کلیدی را عملیاتی کنیم و منتظر اعلام معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات برای تأیید این پروژه‌ها هستیم. ممکن است حتی این پروژه‌ها نیازمند مصوبات تکمیلی از سوی شورای عالی فضای مجازی باشند. در نهایت نیز پس از تأیید این مراجع، زمانبندی و برنامه اقدام را به زودی اعلام خواهیم کرد.
 
برنامه حمایتی از خدمات زیست‌بوم نوآفرین
 
وی با اشاره به خدمات زیست‌بوم نوآفرین کشور گفت: مطابق تبصره بودجه ۱۴۰۰، حمایت از بخش خصوصی برای توسعه اشتغال در این حوزه به سازمان فناوری اطلاعات واگذار شده است. از این رو طرح نوآفرین برای حمایت از کسب‌وکارها توسعه داده شده و کسب‌وکارهای مشمول این طرح می‌توانند به ازای هر شغلی که در لیست بیمه خود تعریف می‌کنند ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند البته سقف تسهیلات در بخش‌های مختلف متفاوت است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد: برنامه حمایتی ما از محل صرفه‌جویی یارانه‌ها ۸۵۰ میلیارد تومان بوده که با توجه به سایر موارد اعتباری مد نظر، این رقم را به ۱,۸۰۰ میلیارد تومان رسانده‌ایم و قرار است در شش گروه از این زیست‌بوم حمایت کنیم که شامل مواردی همچون حمایت از توسعه اشتغال، پلتفرم‌ها، حمایت از توسعه بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش و حمایت از طرح‌های ویژه ملی می‌شود. این حمایت در راستای توسعه اشتغال برای عموم کسب‌وکارها در نظر گرفته شده است.
 
خوانساری همچنین با اشاره به بند «ب» تبصره ۱۸ بودجه که مربوط به تسهیلات وجوه اداره شده می‌شود نیز گفت: این تسهیلات نیز مطابق با ضوابط و مقررات در ۶ گروه از جمله پشتیبانی از بازی‌های موبایلی، اپلیکیشن‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، اقتصاد دیجیتال و حمایت از پیام‌رسان‌ها تخصیص داده می‌شود.
 
وی در پاسخ به اینکه سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی چگونه محقق می شود، گفت: برنامه نوآفرین با هدف حمایت از کسب‌وکارهای نو در حال گسترش است و در حوزه توان‌آفرینی این کسب‌وکارها نیز خدمات حمایتی و تسهیلاتی را دنبال می‌کنیم. در همین حال در حوزه ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بورس نیز شخص وزیر ارتباطات تاکید ویژه‌ای دارند و تمامی این اقدامات در جهت تحقق اهداف اقتصاد دیجیتال است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مورد برخی موانع صنفی بر سر راه فعالیت کسب‌وکارهای استارت‌آپی اظهار کرد: ما در جلسه‌ای در شورای عالی نظارت بر اصناف پیشنهاد دادیم که وزارت ارتباطات یک نقطه رجیستری برای شروع فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی باشد تا تنظیم‌گری لازم برای این کسب‌وکارها شکل بگیرد و دیگر شاهد مشکلات و موانع صنفی آنها نباشیم. ما به دنبال فیلترکردن کسب‌وکارها نیستیم و تصمیم ما توسعه این کسب‌وکارها است.
 
رفع موانع و مشکلات توسعه خدمات پایه کاربردی
 
خوانساری در مورد موضع این وزارتخانه در خصوص خدمات پایه کاربردی گفت: تکالیفی که در شورای عالی فضای مجازی به ما محول شده را باید انجام دهیم و شیوه انجام این تکالیف را بر مبنای توسعه اکوسیستم، دنبال می‌کنیم و اگر برای توسعه خدمات پایه کاربردی در کشور موانع و مشکلاتی وجود دارد، آن را برطرف خواهیم کرد.
 
وی گفت: تدبیر شورا در خصوص خدمات پایه کاربردی مکفی است و ما باید نحوه اجرای این تکالیف را تنظیم کنیم. ما معتقدیم که برخی سکوها از نظر فنی به خوبی شکل گرفته‌اند و در حال سرویس‌دهی هستند و برای برخی مشکلات نیز کمیته‌های تخصصی شکل داده‌ایم. در این زمینه برنامه جدی تهیه شده تا مشکلات خدمات پایه کاربردی حل شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در خصوص خدمات پایه کاربردی، از ظرفیت های اپراتور خدمات شبکه ملی اطلاعات استفاده خواهیم کرد، افزود: این خدمات به شکل مناسبی باید در کشور توسعه یابند و پیام‌رسان‌ها نیز می‌توانند در همین بستر، خدماتشان را ارائه دهند. به طور کل ما معتقدیم که تمام خدمات پایه و فراگیر شبکه ملی اطلاعات باید در مفهوم یک «بندر امن» استقرار یابد.
 
خوانساری وظیفه ارزیابی نرم‌افزارهای بومی را از دیگر وظایف این سازمان عنوان کرد و گفت: روال صدور گواهی فنی نرم‌افزارها را دنبال می‌کنیم و به زودی شرایط ارائه این سرویس را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. همچنین ایجاد سازمان توسعه‌ای را مطابق با اساسنامه سازمان فناوری اطلاعات به صورت جدی دنبال می‌کنیم. اصول و چارچوب حرکتی ماموریت‌های این سازمان مطابق با مصوبات شورای عالی فضای مجازی و قوانین بالادستی است و براساس وعده های وزیر ارتباطات به مجلس نیز، تقسیم کار برای اجرای ماموریت ها صورت گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.