اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 30, 2022
10:57 یکشنبه، 10ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132778

در پشت نمایشگاه مجازی کتاب چه می‌گذرد؟

 
یک متخصص فضای ابری از تغییرات سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب در استفاده از خدمات فضای ابری و نیز دیگر حوزه‌ها می‌گوید و به بهبود وضعیت این بستر نسبت به تجربه نخست خود اشاره می‌کند.
 
صابر مسگر، مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان و برنامه‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص راهکارهایی برای بهبود وضعیت سایت دومین نمایشگاه کتاب، به ویژه ضرورت استفاده از سرویس‌های ابری، با توجه به اختلالات و تجربیات مربوط به نخستین دوره این رویداد، اظهار کرد: نمایشگاه مجازی کتاب سال گذشته از سرویس CDN ابر آروان استفاده می‌کرد، امسال هم از بخشی از محصولات آروان استفاده می‌کنند اما دیگر از CDN استفاده نمی‌کنند.
 
او در عین حال توضیحی درخصوص سرویس CDN و مزایای آن داد و گفت: سرویس CDN آروان چندین خدمت را تحت عنوان CDN شبکه تولید محتوا ارائه می‌دهد؛ یکی از آن‌ها بحث DNS ابری است، یا سرویس دیگری که در آپ‌تایم بودن، دان‌تایم بودن و همچنین کیفیت پاسخگویی در تجربه کاربری خیلی تاثیر دارد، سرویس Cloud CDN است که جزء سریع‌ترین سرویس‌های DNS در سراسر است. CDN عملا ترافیک بازدیدکننده‌های وب‌سایت را قبل از این‌که به سرورهای اصلی سایت برسد، از سرورهای CDN عبور می‌دهد و در حین عبور این ترافیک، خدمات متنوعی ارائه می‌شود؛ از جمله این‌که می‌توان با الگوهای موجود درخواست‌های مخرب را شناسایی و آن‌ها را بلاک کرد. علاوه‌بر این، درمورد یک‌سری فایل‌های خیلی تکراری که تغییر هم نمی‌کنند (مثل عکس‌ها و فایل‌های کتاب که همه بازدیدکننده‌ها آن‌ها را می‌بینند و آدرس ثابتی دارند) این امکان وجود دارد که CDN تشخیص دهد کاربران مدام این فایل‌های تکراری را می‌بینند تا این فایل تکراری از سمت CND کش (cache) شود و سرورهای اصلی درگیر پاسخ دادن به درخواست‌های تکراری نشوند و به کارهای اصلی‌تر خود برسند. این باعث می‌شود هم کاربران سایت را با سرعت بالاتری لود کنند و هم ترافیک لود سروهای اصلی کمتر شود.
 
مسگر همچنین به اهمیت بحث شتابدهی از طریق سرویس CDN پرداخت و افزود: زمانی که این فایل‌ها از سرورهای CDN عبور می‌کنند، می‌تواند فشرده‌سازی شوند. بابت این‌که کاربری که سرعت اینترنت کمتری دارد هم بتواند با کیفیت خوبی آن‌ها را ببیند، همچنین سئو سایت را بهبود می‌دهد. در کل این‌ها مزیت‌هایی است که شبکه توزیع محتوا بنا بر قابلیت‌های خود می‌تواند ارائه دهد.
 
این متخصص فضای ابری در ادامه و در خصوص علت اختلالات سال گذشته نمایشگاه مجازی کتاب نیز اظهار کرد: سرویسی که این دوستان سال گذشته به عنوان تجربه نخست بالا آوردند، از لحاظ معماری، ظرفیت پاسخگویی و… در اسکیل و اندازه مورد نیاز نبود. اما امسال گویا زیرساخت‌شان را ارتقاء و بهبود دادند. هر چند که این سرویس نسبت به سال گذشته خیلی بهبود داشته اما هنوز هم جای کار دارد. امسال به نسبت سال گذشته بهبود کیفیت و سرویس زیادی داشتند.
 
صابر مسگر نظر خود را درباره دیگر بخش‌های طراحی و سرویس‌دهی سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب چنین بیان کرد: در بخش جست‌وجوها به ایراداتی برخورد کردم. همچنین در بحث UX سایت هم به نکاتی برخورد کردم، اما به نسبت سال گذشته پیشرفت زیادی داشته و این بهبود کاملا چشم‌گیر است. و از این رو من امسال امتیاز خیلی خوبی به سرویس نمایشگاه مجازی کتاب می‌دهم.
 
مسئول تیم CDN شرکت ابر آروان در پایان گفت: سال گذشته تجربه اول این سایت بود و احتمالا انتظار لود ترافیکی تا این حد را نداشتند و متناسب با تبلیغاتی که انجام داده بودند، احتمالا زیرساخت انجام نشده بود. اما امسال بهبود داشته. البته من از آن‌ها پرسیدم که امسال از بحث کشینگ در داخل CDN استفاده نکردند؟ که گفتند نه، چون معماری‌شان تغییر کرده. البته اگر این کار را انجام می‌دادند، کیفیت سرویس‌شان افزایش هم پیدا می‌کرد.
 
این البته در حالی است که علی رمضانی، رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران در نشست خبری این رویداد به تغییرات فنی که به نظر می‌رسد رخ داده‌اند، اشاره‌ای نداشت و درباره اختلالاتی که در سایت نمایشگاه مجازی در سال گذشته وجود داشت و رفع این اختلالات، صرفا گفت: ما از ۲۹ دی‌ماه یعنی چهار روز قبل از آغاز نمایشگاه، سایت نمایشگاه را باز می‌کنیم تا مخاطبان بتوانند کتاب‌های خود را جست‌وجو کنند و به صفحه شخصی خود اضافه کنند و زمانی که نمایشگاه آغاز شد، کتاب‌های‌شان را خریداری کنند؛ با این کار هم زمان نمایشگاه افزایش دارد و هم این‌که مردم با فراغت بیشتری می‌توانند کتاب‌های خود را انتخاب کنند، البته از ناشران می‌خواهیم که هر چه سریع‌تر اطلاعات خود را بارگذاری کنند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.