فیبرنوری

February 4, 2022
13:53 جمعه، 15ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132964

وزیر ارتباطات وعده داد: ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری در کشور ایجاد می‌شود

وزیر ارتباطات: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را ایجاد کنیم و تا ۱۰ روز آینده مرحله نخست که حدود نیم میلیون پورت فیبرنوری است در سراسر کشور آماده بهره برداری می‌شود.
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، آقای عیسی زارع پور در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره دستورکار شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: قبلاً در کشور شورای عالی فناوری اطلاعات داشتیم که پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی فناوری اطلاعات به شورای اجرایی فناوری اطلاعات تغییر نام پیدا کرد که توسعه فناوری اطلاعات در دولت را دنبال می‌کند.
 
وی ادامه داد: این شورا با حضور ۱۵ نفر از اعضای هیئت وزیران به ریاست رئیس جمهور و نائب رئیسی وزیر ارتباطات تشکیل می‌شود که در دولت سیزدهم اولین جلسه این شورا برگزار شد و البته ۲۳ جلسه این شورا طی ۱۰ سال گذشته برگزار شده بود.
آقای زارع پور گفت: راهبری توسعه فناوری اطلاعات و آنچه که برای مردم از جمله دولت الکترونیک و دولت هوشمند ملموس می‌باشد، با این شوراست.
وی درباره شبکه ملی اطلاعات هم افزود: در حال حاضر تمام ظرفیت‌های بخش‌های مختلف وزارتخانه را برای تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت توسعه فضای مجازی کشور در دستور کار قرار دادیم.
زارع پور خاطرنشان کرد: شورایی در وزارتخانه به نام شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات تشکیل شد که مسئولیت آن با وزیر است و این شورا جلسات هفتگی برگزار می‌کند.
وی تصریح کرد: بیش از ۳۰۰ طرح کوچک و بزرگ در ر استای اجرای شبکه ملی اطلاعات تدبیر شد و به شکل هفتگی پیشرفت این‌ها را رصد می‌کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات برای اولین بار در شهریور سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی تعریف شد که ۵۳ تکلیف بزرگ را برای دستگاه‌های مختلف مشخص کرد و حدود ۴۰ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات است.
وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات و همه طرح‌هایی که در حال انجام است دو بخش دارد؛ بخش اول شبکه پرسرعت و با کیفیت در سراسر کشور است که در افق ۱۴۰۴ مشخص شد، ولی تلاش می‌کنیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم و بخش دوم هم خدمات است که در شبکه پرسرعت انواع خدمات مختلف را برای مردم فراهم می‌کنیم و یکی از خدمات، دولت الکترونیک است.
آقای زارع پور با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که در همه جای کشور شبکه پرسرعت مبتنی بر فیبرنوری راه اندازی کنیم، گفت: دسترسی به شبکه در همه جای دنیا عموماً از طریق ثابت و همراه انجام می‌شود، اما در بسیاری از کشور‌های پیشرفته نسبت دسترسی به شبکه از طریق اینترنت ثابت بسیار بیشتر از همراه است، چون زیرساخت پایدار و ارزان تری دارد.
 
وی با بیان اینکه اینترنت همراه برای موبایل طراحی شده است و مردم بیشتر از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را ایجاد کنیم و بر اساس برنامه ریزی با سرعت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و راهبری وزارت ارتباطات این کار را انجام می‌دهیم البته این یک طرح ۱۰ ساله می‌باشد که تلاش می‌کنیم در ۳ تا ۴ سال این کار انجام شود.
وی ادامه داد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱، زیرساخت‌هایی برای این موضوع پیش بینی شده است، باید نهضتی در سراسر کشور راه اندازی شود و همه دستگاه‌ها پای کار باشند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: الان اینترنت از طریق سیم مسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که محدودیت سرعت دارد، در ADSL حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه است و فناوری‌های جدید مانند VDSL و XDSL که نسل جدید هستند ۳۰ تا ۵۰ مگابیت در ثانیه سرعت دارند، بنابراین تلاش می‌کنیم کل مسیر، فیبرنوری شود و در عمل محدودیت سرعت برداشته می‌شود وفیبرنوری با سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه و حتی چند گیگ است که در دنیا دنبال می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سرعت میانگین اینترنت ثابت در کشور بر اساس شاخص‌های جهانی که حدود چند مگابیت بر ثانیه است با انجام فیبرنوری به ده‌ها و چند صد مگابیت بر ثانیه تبدیل خواهد شد.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: تجهیزات فیبرنوری تا حدودی گران است، اما مدلی را پیگیری می‌کنیم که بخش خصوصی که متولی انجام این کار است در قالب اقساط بلند مدت ۳۶ ماهه با مشترکان قرارداد ببندد، در حال حاضر فیبرکشی برای هر واحد حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان هزینه دارد و اگر این اتفاق بیفتد زیر ساخت توسعه خدمات الکترونیک و انواع خدمات توسعه‌ای در کشور فراهم می‌شود.
آقای زارع پور درباره امکاناتی که فیبرنوری در اختیار مشترکان قرار می‌دهد، گفت: با این زیرساخت انواع خدمات را برای مردم فراهم می‌کنیم، الان پلتفرم یا سکو‌های بومی بسیار خوبی داریم که از ظرفیت جوانان در جهت بر طرف کردن نیاز کشور به بسیاری از پلتفرم‌های خدمات رسان استفاده کردیم.
 
وی افزود: تلاش می‌کنیم با گسترش زیر ساخت ها، تمام خدمات دولتی را طی یک برنامه ۳ ساله الکترونیکی کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم تا بدون مراجعه حضوری به دستگاه‌های اجرایی، تمامی کار‌ها را از منزل و محل کار انجام دهند و خدمات پایه کار بردی مانند موتور جستجو، پیام رسان و پلتفرم‌های انتشار محتوا را می‌توان راه اندازی کرد.
زارع پور ادامه داد: بنا داریم طعم شیرین استفاده از فناوری را در زندگی روزمره مردم بیاوریم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استفاده از شبکه ملی اطلاعات دسترسی ما را به اینترنت، محدود می‌کند؟ گفت: خیر، شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست، شبکه جهانی اینترنت هزینه را افزایش می‌دهد ناامنی ایجاد می‌کند و سرعت کار را پایین می‌آورد در حالی که شبکه ملی اطلاعات سرعت بیشتر، هزینه کمتر و بستر امن در داخل کشور دارد.
 
 
 
وی خاطر نشان کرد: شبکه پرسرعت در سراسر کشور چند مزیت دارد؛ اول اینکه مردم این سرعت را احساس می‌کنند و برای ارتباطات بین المللی این شبکه پرسرعت اثرگذار است؛ دوم موضوع ترانزیت ترافیک داده است یعنی ما با توجه به شرایط منطقه‌ای امکان تبدیل به هاب منطقه‌ای ترانزیت ترافیک داریم و در دهه فجر شروع بکار کردیم.
وی تصریح کرد: باید ۵ مرکز تبادل ترافیک که در داخل کشور وجود دارد توسعه پیدا کند و محتوا‌های پرکار برد در همه جای ایران در دسترس باشد.
آقای زارع پور گفت: ایران بر اساس شاخص‌های جهانی در تعداد خدمات الکترونیک رتبه ۸۹ در بین ۱۸۰ کشور را دارد و در یک شاخص دیگر که میزان استفاده مردم را نشان می‌دهد رتبه ۱۱۸ را داریم که نشان دهنده وضع نامطلوب است و نیازمند کار فشرده هستیم تا طعم شیرین خدمات دولت هوشمند را به مردم بدهیم.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.