تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 5, 2022
14:16 شنبه، 16ام بهمنماه 1400
کد خبر: 132988

رکوردشکنی آمازون با رشد ۱۹۰ میلیارد دلاری ارزش بازار

 
یک روز پس از این که شرکت مادر فیس بوک با بزرگترین ریزش یک روزه ارزش بازار در تاریخ خود روبرو شد، آمازون بزرگترین رشد یک روزه ارزش بازار خود را به ثبت رساند.
 
 ارزش سهام فروشگاه اینترنتی آمازون به دنبال انتشار گزارش عملکرد سه ماهه بهتر از حد مطلوب این شرکت، روز جمعه ۱۳.۵ درصد رشد کرد و ارزش بازار آمازون تا پایان وقت معاملات حدود ۱۹۰ میلیارد دلار افزایش یافت.
 
آمازون با رشد ۱۹۰ میلیارد دلاری ارزش بازار خود در یک روز، رکورد قبلی که متعلق به اپل با رشد ۱۸۱ میلیارد دلار در ۲۸ ژانویه بود را شکست. رکوردشکنی سازنده آیفون هم پس از انتشار گزارش عملکرد مالی سه ماهه فراتر از حد انتظارات بازار روی داده بود. ارزش بازار آمازون اکنون حدود ۱.۶ تریلیون دلار است.
 
بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان روز پنج شنبه گزارش مالی سه ماهه چهارم را منتشر کرد که بهتر از حد مطلوب بود و اعلام کرد قیمت اشتراک سالانه سرویس پرایم در آمریکا را به میزان ۱۷ درصد افزایش داده است. سود سه ماهه چهارم آمازون با کمک سرمایه گذاری در شرکت خودروی برقی ریویان و افزایش قیمت سالانه اشتراک پرایم در آمریکا افزایش یافت.
 
ثروت جف بزوس تحت تاثیر درآمدهای بهتر از حد انتظار آمازون و رشد ارزش سهام این شرکت، ۲۰ میلیارد دلار افزایش یافت. بزوس موسس و رئیس هیات مدیره آمازون در حدود ۹.۹ درصد از این شرکت خرده فروشی آنلاین سهم دارد. طبق آمار فوربس، بزوس سومین ثروتمند بزرگ دنیاست.
 
جهش یکباره ارزش سهام آمازون یک روز پس از ریزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری ارزش بازار مِتا پلتفرمز روی داد که بزرگترین ریزش یک روزه برای یک شرکت آمریکایی بود. مارک زاکربرگ در ریزش کم سابقه ای که ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز در روز پنج شنبه داشت، ۲۹ میلیارد دلار از دست داد. طبق برآورد فوربس، این ریزش سهام ارزش ثروت مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل این شرکت را به ۸۵ میلیارد دلار کاهش داد. زاکربرگ حدود ۱۲.۸ درصد در این شرکت که سابق بر این با نام فیس بوک شناخته می شد، سهم دارد. ارزش سهام شرکت مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک) روز جمعه ۰.۳ درصد کاهش یافت و ارزش بازار این شرکت را به حدود ۶۶۰ میلیارد دلار رساند.
 
سرمایه گذاران کوچک از صعود سهام آمازون برای سودگیری استفاده کردند. آمار وب سایت فیدلیتی نشان داد آمازون پرمبادله ترین سهام در میان مشتریان فیدلیتی در روز جمعه بود و سفارشهای فروش دو برابر سفارشهای خرید بود.
 
طبق آمار رفینیتیو، اپل، مایکروسافت و آلفابت (شرکت مادر گوگل) ارزشمندترین شرکتهای وال استریت مانده اند و ارزش بازار آنها به ترتیب ۲.۸ تریلیون دلار، ۲.۳ تریلیون دلار و ۱.۹ تریلیون دلار است.
 
بر اساس گزارش رویترز، قیمت سهام آمازون حدود ۱۵ درصد پایینتر از رکورد بالای ۳۷۳۱ دلار در ژوییه مانده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.