تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2022
11:57 دوشنبه، 18ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133075

رمزارزهای موجود در ایران نباید به پلتفرم‌های خارجی منتقل شوند

 
عضو کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تاکید کرد: باید تلاش کرد سرمایه‌های رمزارزی موجود در ایران با خروج ارز از کشور به پلتفرم‌های خارجی منتقل نشده و در ریسک تحریم‌ها قرار نگیرند.
 
علی پاک‌باخته‌گان زنجانی با بیان اینکه ارز دیجیتال نقش اساسی در ظرفیت‌سازی در داخل کشور برای مقابله با محدودیت‌های اقتصادی یا رشد تراز تجاری دولت‌ها دارد، اظهار کرد: امروزه، بسیاری از کسانی که به دنبال خروج پول خود از کشورشان هستند، به‌راحتی پولشان را تبدیل به ارز دیجیتال کرده و در خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و دیگر خروج پول، دشواری‌های گذشته را ندارد.
 
وی با اشاره به اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت مبنی بر اینکه طرح استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی احتمالاً تا اواخر بهمن ماه عملیاتی می‌شود و کسب‌وکارها می‌توانند از ارز دیجیتال برای صادرات و واردات کالا استفاده کنند، گفت: به گفته  رئیس سازمان توسعه تجارت، اکنون در حال رسیدن به جمع‌بندی با بانک مرکزی بر سر موضوع استفاده از رمزارزها به‌عنوان یک کالا و عامل انتقال اعتبار در تجارت بین‌الملل هستند که سازوکارهای این طراحی، پیاده‌سازی شده و طی هفته‌های آتی عملیاتی می‌شود که پس از آن می‌توان در مقابل صادرات، رمزارز دریافت کرد.
 
عضو کمیسیون رمز ارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور ادامه داد: با استفاده از بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند می‌توان رمزارزهای متداول و رایج جهانی را دریافت کرد و در قالب همین بسترها  آنها را به واردکننده منتقل کرد. به‌جای گرفتن ارز و استفاده از صرافی‌ها، می‌توان انتقال اعتبار را از طریق این سامانه‌ها انجام داد.
 
پاک‌باخته‌گان زنجانی گفت: راه‌اندازی بستر تبادلات رمزارزهای مجازی با تسهیل تعاملات کسب‌وکارها، فرآیند جهان‌شمول شدن فعالیت‌های اقتصادی را در مناطق آزاد فراهم می‌کند و محدودیت‌ها و موانع نظام مبادلات پولی را نیز مرتفع می‌سازد. طراحی رمزارزهای ملی و ارتباط با  رمزارزهای بین‌المللی از راهکارهای عمده‌ی ایجاد رمزارزها در بستر بلاک‌چین در مناطق آزاد است. به طوری‌که نشان از اهمیت استراتژیک محصول رمزارزها برای اقتصاد کشور دارد و این موضوع، اقتصاد ایران را از اقتصاد نفت و بانک محور بودن به سمت صنایع جدید هدایت می‌کند.
 
رییس کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان البرز با بیان اینکه استفاده از رمزارزها برای کشور  آثار و منافع خوبی به‌دنبال دارد، توضیح داد:  در شرایط تحریم می‌تواند موجب ارزآوری و درآمدزایی شود و خیلی از فعل و انفعالات مالی در فضای بین‌المللی را از این طریق انجام داد، به‌ویژه آن کنترلی که روی ارز انجام شده و مشکلاتی که برای فعالان اقتصادی به‌وجود می‌آورد، در مورد رمزارزها وجود ندارد. با توجه به صنعت بودن تولید رمزارزها که موجب اشتغال‌زایی هم می‌شود، باید گفت، برای تداوم فرآیند تولید ارزهای دیجیتال و آثار مفید آن، بهتر است بخشی از مازاد برق، صرف تولید رمزارزها شود، به‌خصوص که تولید و استخراج رمزارزها فشار چندانی به شبکه وارد نمی‌کند.
 
پاک‌باخته‌گان زنجانی در عین حال بیان کرد: ارز دیجیتال، مرز نمی‌شناسد و کاملا در یک فضای مجازی و در بستر دیجیتال فعالیت می‌کد. بر همین اساس در دنیای امروز ورود به بازار ارزهای دیجیتال از ارزش و اهمیت بسیار بالایی برای کشورهای جهان برخوردار است. ارز دیجیتال یکی از پدیده‌های مهم و جدید در حوزه‌ی فناوری‌های مالی به شمار می‌رود که با توجه به کارکردهای تسهیل‌کننده در زمینه‌ی پرداخت، مورد استقبال کشورها و بازارهای مالی قرارگرفته است.
 
به گزارش ایسنا، در  طرح سازمان توسعه تجارت، کاربر با استفاده از سامانه جامع تجارت، ثبت شفارش می‌کند و در سفارش خود ذکر می‌کند که اعتبار از محل رمزارز استخراج‌شده است. سپس می‌توان رمزارز را در قالبی که قابل‌رصد است، به طرف خارجی انتقال داد و کالا ردریافت کرد. برنامه ریزی در رابطه با دریافت پول و انتقال آن به واردکننده در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.