تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 7, 2022
14:38 دوشنبه، 18ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133085

اپکس به عنوان یک پلتفرم ایجاد صرافی رمزارزی فعالیت خود را آغاز کرد

 
رمزارزها به عنوان یک تکنولوژی برهم‌زننده طرفداران زیاده به دست آورده‌اند. طرفدارانی که نیاز به فضایی برای خریدوفروش سکه‌های باارزش‌شان دارند. در این میان صرافی‌های بزرگ با در دست گرفتن بازار اجازه نفس کشیدن به صرافی‌های نوپا نمی‌دهند. یکی از راه‌های بر هم زدن انحصار و تمرکز ساخت ابزاری برای تجهیز صرافی‌های نوپاست. ابزاری که به آنها قدرت پیش بردن اهداف و شکوفایی هرچه بهتر خلاقیت‌شان را بدهد.
 
 صرافی‌های رمزارزی از نظر تعدادی همه‌روزه رو به افزایش هستند و در کنار آنها کسب‌وکارهایی شکل گرفته‌اند که دیگر خود صرافی رمزارزی به شمار نمی‌‌آیند بلکه بسترهای آماده‌ای را در اختیار متقاضیان ایجاد صرافی‌های رمزارزی یا خریدوفروش رمزارزی قرار می‌دهند. با استفاده از این پلتفرم‌ها کسب‌و‌کارها می‌توانند با امنیت و راحتی بیشتر بازارهای معاملاتی خود را راه‌اندازی کنند. کدهای آماده‌ای که به دلیل تحریم‌ها صرافی‌های ایرانی از دسترسی به آنها محروم مانده‌اند. این موضوع در کنار همکاری دولت می‌توانست تجربه کاربری بسیار راحت و جالبی را رقم بزند.
 
از نمونه‌های خارجی پلتفر‌های بازار ساز دنیا می‌توان GSR Markets ،Kairon Labs ،Alpha Theta را نام برد. از آنجا که استفاده از این پلتفرم‌ها به دلیل تحریم‌ها برای کسب‌و‌کارهای داخلی امکان‌پذیر نیست، حال در ایران پلتفرمی با عنوان اُپکس (Opex) تصمیم دارد همان زمین را برای بازیگران ایرانی مهیا کند.
 
پلتفرم Opex چیست؟
پلتفرم Opex، مخفف Open exchange، یک پلتفرم P2P تریدینگ است. در این پلتفرم کاربران می‌توانند معاملات خود را انجام دهند و کیف پول صادر کنند. پلتفرم Opex‌ به‌ صورت متن‌باز ارائه می‌شود و متقاضیان استفاده از آن می‌توانند از کد این محصول به صورت رایگان استفاده و صرافی رمزارزی خود را ایجاد کنند.
 
حوزه خدمات اپکس کمپانی‌ها هستند. شرکت‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند از کدهای اپکس برای راه‌اندازی صرافی رمزارزی استفاده کنند می‌توانند سفارش ایجاد صرافی رمزارزی را نیز به این شرکت ارائه دهند و محصول شخصی‌سازی مورد نیازشان را دریافت کنند.
 
مصرف‌گنندگان بیشتر پیشنهادهای بهتر
سهیل نیکزاد، مدیرعامل Opex‌، دلیل متن‌باز بودن Opex را افزایش تعداد کاربران و به دست آوردن باگ‌های نرم‌افزاری اعلام کرد. همچنین به‌ گفته نیکزاد، این محصول به عنوان یک نرم‌افزار متن‌باز بالاترین سطح آزادی تجاری را دارد. این پلتفرم در لایه سرور قرار می‌گیرد و در کسب‌و‌کارهایی که قصد راه‌اندازی یک بازار تبادل را دارند می‌تواند استفاده شود.
 
سهیل نیکزاد، مدیرعامل اپکس
طبق گفته‌های نیکزاد، در دوره سه‌ماهه‌ای که از راه‌اندازی این پلتفرم گذشته است تاکنون دو کسب‌و‌کار ترک و عرب بدون هیچ‌گونه رابطه تجاری‌ای در حال استفاده از کد این پلتفرم هستند. به گفته نیکزاد، این شرکت در حال مذاکره با دو کسب‌و‌کار داخلی برای راه‌اندازی این محصول است.
 
پلتفرم Opex یک صرافی نیست اما این محصول امکان راه‌اندازی یک صرافی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. نیکزاد حجم سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در این پلتفرم را حدود دو میلیارد تومان اعلام کرد.
 
مدیرعامل اپکس نبود فضای مشخص و سیاست یکپارچه در خصوص صرافی‌های رمزارزی در ایران را دلیل اصلی رشدنیافتن صرافی‌های ایرانی نسبت به رقبای خارجی آنها می‌داند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.