اپراتورها

تلفن همراه

February 7, 2022
14:52 دوشنبه، 18ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133086

زارع‌پور: حذف امضاهای طلایی فقط با هوشمندسازی خدمات دولتی امکان‌پذیر است/ سهامداران عملکرد مخابرات را آسیب‌شنایی کنند

ICTna.ir – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر بخواهیم امضاهای طلایی را از بین ببریم و کار مردم را تسهیل کنیم، فقط با هوشمندسازی خدمات دولت امکان‌پذیر است.

zarepour6.jpg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، عیسی زارع‌پور در مراسم بهره‌برداری از پروژ‌ه‌های شرکت مخابرات ایران با بیان این مطلب افزود: جهت‌گیری دولت جدید این است که تصمیمات خود را مبتنی بر داده بگیریم.

او اظهار داشت: خدمات دولت طی یک برنامه سه ساله به صورت هوشمند از بستر شبکه ملی اطلاعات در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و رییس جمهور نیز در نخستین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم که روز پنج‌شنبه گذشته برگزار شد، تاکید کرد کار مردم در دستگاه‌های اجرایی تسهیل شود.

به گفته زارع‌پور، امروزه ارتباطات زندگی بشر را زیر و رو کرده و همه حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و آموزش تحت تاثیر این فناوری راهبردی و کلیدی قرار گرفته و تصور زندگی بدون فناوری اطلاعات تصور دهشتناک و وحشتناکی است.

او گفت: در چنین شرایطی راهبرد دولت مردمی و تحول‌خواه این است که از این فناوری راهبردی به عنوان فرصت استفاده کند تا کارآمدی نظام اداری را متحول کند و تغییری در خور شان مردم ارایه دهد.

زارع‌پور با اشاره به اینکه نگاه دولت سیزدهم، نگاه فرصت‌ساز و ایجابی به حوزه فناوری است، افزود: شبکه ملی اطلاعات، زیرساخت فضای مجازی کشور است و شهریور ماه پارسال شورای عالی فضای محازی یک چیزی روی میز گذاشته و گفته شبکه ملی اطلاعات این است که ۷۵ درصد تکالیف آن مربوط به خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

او تصریح کرد: شبکه ارتباطی پرسرعت، با کیفیت و امن در سراسر کشور و خدمات و محتواهای داخلی دو بال شبکه ملی اطلاعات هستند و همه تلاش‌ها برای تحقق این دو بال است که الزامات زیادی مثل امنیت و استقلال در ارایه خدمات دارد.

زارع‌پور خطاب به فعالان بخش ارتباطی و مخابراتی کشور افزود: شما متخصص مخابرات هستید و من در حوزه فناوری اطلاعات کار کردم و اندکی دانش دانشگاهی دارم اما شما می‌دانید که راه‌اندازی این شبکه کار سخت، بزرگ و پیچیده‌ای است و بعضی از کشورها توانستند آن را به سرانجام برسانند تا شبکه مستقل و پرسرعتی داشته باشند که بسته‌های دیتا داخل شبکه خودشان بچرخد.

او ادامه داد: این شبکه لایه‌های مختلفی از لایه دسترسی در حوزه همراه و ثابت دارد. کار بسیار بزرگی در پیش داریم تا این اتفاق بیفتد. تلاش‌هایی صورت گرفته اما هنوز به نقطه مطلوب نرسیده است.

وزیر ارتباطات گفت: همین الان یکی از حوزه‌هایی که به شکل هفتگی رصد می‌کنم، پروژه‌های این بخش است تا شاهد شبکه پرسرعت باشیم و برای اینکه برای مردم ملموس باشد، در سرعت و کیفیت هدف‌گذاری کردیم تا در بخش ارتباطات ثابت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری نقاط راه‌اندازی شود.

او با اشاره به اینکه بال دوم شبکه ملی اطلاعات، خدمات و محتواهای داخلی است، افزود: قرار است زیرساخت خدمات کاربردی باشد که کار و زندگی مردم را تسهیل کند. غیر از پلتفرم‌های خارجی که متاسفانه بعضی از آنها به اعتقاد من فضای مجازی ما را اشغال کرده‌اند، بر بستر این ظرفیت پرسرعت قرار می‌گیرند و منفعت می‌برند. در این باره تکالیف زیادی برای دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات پیش‌بینی شده است تا خدمات موردنیاز مردم با کمک فناوری اطلاعات ارایه شود.

زارع‌پور گفت:‌ در بخش ارایه خدمات عمومی، بخش خصوصی از ما جلوتر بوده و در شرایطی که حتی اروپا برای تامین نیازمندی‌های خود متوسل به پلتفرم‌های آمریکایی شده، در کشور ما با همت متخصصین همه پلتفرم بومی استفاده می‌کنیم و تنه به تنه پلتفرم‌های خارجی می زنند که چند صد میلیون کاربر دارند. ما باید از این ظرفیت استفاه کنیم و کم و کاستی‌ها را از بین ببریم.

او افزود: ارایه خدمات پایه روی شبکه ملی اطلاعات باید به گونه‌ای باشد که هر نیاز مردم از این بستر مبتنی بر فناوری فراهم شود و طعم شیرین استفاده از فناوری در مدیریت جامعه و حکمرانی را به مردم بچشانیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: هرچقدر هم خدمت داشته باشیم اما تا وقتی سرعت اینترنت پایین باشد، اتفاقی نمی‌افتد. براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی که باید شبکه پرسرعت ارتباطی داشته باشیم، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری راه‌اندازی خواهیم کرد.

او ادامه داد: در کشورهای پیشرفته نسبت استفاده از شبکه ارتباطات ثابت به سیار زیاد و تقریبا ۷۰ به ۳۰ است اما در ایران برعکس است. پیک شبکه اینترنت ما ۸ و ۹ شب به بعد است. در این ساعت مردم در یک جای ثابت هستند و باید از اینترنت ثابت استفاده کنند اما مردم از شبکه سیار استفاده می کنند.

زارع‌پور با اشاره به اینکه در شبکه ارتباطات سیار محدودیت فرکانس وجود دارد و با افزایش ترافیک روی آن، کیفیت شبکه افت می‌کند، تصریح کرد: باید توسعه ارتباطات ثابت را در دستور کار قرار دهیم و مخابرات در این پروژه باید نقش کلیدی داشته باشد و به عنوان سرمایه بزرگ ملی پای کار بیاید و نقش خود را در این پروژه مهم و راهبردی ایفا کند.

او افزود:‌ در مخابرات طی یک دهه گذشته شاهد این اتفاق نبودیم. مسیر را اشتباه رفتیم و باید بازنگری کنیم و در مسیر گذشته ببینیم اشکال کجا بوده و آ» برطرف کنیم.  مخابرات می‌تواند نقش کلیدی را ایفا کند مشروط به اینکه آسیب‌شناسی کنیم و اشتباهات را تکرار نکنیم.

زارع‌پور با اشاره به اینکه مخابرات باید به بخش خصوصی میدان دهد، گفت: قرارداد مصوبه بیت‌استریم که بسته شده اما جاری نشده، یکی از ده‌ها نمونه‌ای است که مخابرات می‌تواند تا یک جایی خودش پیش برود و برای ادامه راه از ظرفیت بقیه استفاده کند تا سرویس به مردم ارایه شود.

او از سهامداران شرکت مخابرات ایران نیز خواست با نگاه به عملکرد گذشته، این شرکت را آسیب‌شناسی کرده و موانع را رفع کنند تا مخابرات بتواند وظیفه ملی خود را در اجرای شبکه ملی اطلاعات ایفا کند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.