تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 9, 2022
11:40 چهارشنبه، 20ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133152

فرصت‌های رمزارزی را با اقدامات هیجانی به تهدید تبدیل نکنیم

 
نمایندگان بخش خصوصی با اشاره به مقررات‌گذاری حوزه رمزارزها اینطور مطرح کردند که باید دقت کرد کسب‌وکارهایی که تا امروز در این حوزه نوآورانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دچار مشکل نشوند و یا برای برخی نهادها و کسب‌وکارها انحصار ایجاد نشود، زیرا فرصت‌های زیادی در زمینه بلاک‌چین برای ایران وجود دارد و نباید با اقدامات هیجانی، این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل کرد.
 
با وجود عمر بیش از ۱۰ ساله شکل‌گیری ارزهای دیجیتال و حضور پنج ساله آنها در ایران، هنوز هیچ تصمیمی برای مقررات‌گذاری در این حوزه گرفته نشده است. البته از سال ۱۳۹۶، مسوولان به رمزارزها و در صدر آنها بیت‌کوین اشاراتی داشتند، اما این اشارات در آن زمان بیشتر حالت محدودسازی و به‌نوعی مخالفت با حضور این فناوری نو در ایران بود.
 
با وجود این، پس از آن و حضور پررنگ کاربران اینترنتی در بازار رمزارزها، چه به‌صورت استخراج بیت‌کوین که به‌زعم مردم و حتی خود مسوولان، بسیار در کشور رواج یافته و چه به صورت خرید و فروش ارزهای دیجیتالی، نشان داد که این حوزه به دلیل ماهیت جذابی که دارد، هر روز بیشتر از گذشته نظر افراد مختلف را به خود جذب می‌کند. به همین دلیل نیاز است که بدون تعصب و اقدامات محدودکننده، به ساماندهی آنها پرداخت.
 
البته به نظر می‌رسد دولت سیزدهم، از ابتدا برنامه‌هایی برای قانون‌گذاری حوزه ارزهای دیجیتال دارد و از این رو محسن رضایی، معاون اقتصادی رییس جمهور، اظهاراتی در این حوزه داشت و در توییتر و با هشتگ رمزارز، نوشته بود: رمزارزها یک نوآوری بین‌المللی و فرصت پولی هستند. در دولت ما با هدایت درست و تنظیم مقررات متناسب، از ‫رمزارزها به نفع منافع ملی و سرمایه‌های مردم استفاده خواهد شد. ‌اگر دولت کنونی، زودتر چاره‌اندیشی می‌کرد، مردم و ناظران با شفافیت بیشتری، وارد بازار ارزهای دیجیتالی می‌شدند.
 
درخواست کسب‌وکارها و تشکل‌های صنفی برای مقررات‌گذاری حوزه رمزارز
 
در این راستا، به‌منظور ایجاد هم‌صدایی بخش خصوصی در زمینه مقررات‌گذاری در حوزه رمزارزها نشست همفکری با حضور نمایندگانی از انجمن‌های فین‌تک و بلاک‌چین ایران، کمیسیون رمزارز و بلاک‌چین نصر کشور و مدیران صرافی‌های رمزارز و فعالین حوزه کسب‌وکاری تشکیل شد. هدف این جلسه گفت‌وگو و تعامل پیرامون سند پیشنهادی تحول‌آفرین دولت برای رمزارزها و بیان انتقادات و پیشنهادهای فعالان بخش خصوصی در این مورد بود.
 
این جلسه به دعوت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و به میزبانی کمیسیون فین‌تک نصر تهران برگزار شد و تلاشی برای هم‌صدایی بخش خصوصی در زمینه مقررات‌گذاری در حوزه رمزارزها بود. به گفته نمایندگان تشکل‌ها آنها به دنبال گفتمان مشترک میان دولت و بخش خصوصی برای سر و سامان دادن و مقررات‌گذاری در حوزه رمزارز هستند. تمام حاضران مخالفت جدی خود را با طرح‌هایی که قرار است ممنوعیت در این حوزه ایجاد کنند اعلام کردند.
 
همچنین بیان شد که بخش خصوصی با مقررات‌گذاری مخالف نیست، ولی باید دقت کرد کسب‌وکارهایی که تا امروز در این حوزه نوآورانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، دچار مشکل نشوند و یا برای برخی نهادها و کسب‌وکارها انحصار ایجاد نشود. زیرا فرصت‌های زیادی در زمینه بلاک‌چین برای ایران وجود دارد که باید مراقبت کرد اقدامات هیجانی این فرصت‌ها را به تهدید تبدیل نکند.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.