باندپهن

باندپهن ثابت

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

February 14, 2022
17:17 دوشنبه، 25ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133307

رییس سازمان تنظیم مقررات: مزایده فرکانس 5G سال آینده برگزار می‌شود

ICTna.ir – رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از برگزاری مزایده واگذاری فرکانس شبکه 5G در سال آینده خبر داد.

Abbasi Shahkouh1.jpeg

به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، صادق عباسی شاهکوه در مراسم آغاز طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت مبتنی بر فیبر نوری (FTTx) با اعلام این خبر گفت: مزایده واگذاری این فرکانس برای شبکه FWA و دو منظوره است و بخث ثابت و سیار را با هم پوشش خواهد داد و حداقل ۱۰ درصد پوشش شبکه تلفن همراه ایران تا پایان دولت سیزدهم مبتنی بر 5G خواهد بود.

او اظهار داشت: طرح کار توسعه شبکه FTTx ویژه دولت سیزدهم برای توسعه ارتباطات ثابت است. این کار از سال‌ها قبل شروع شده بود و در این دولت تصمیم گرفتیم کار را سرعت بدهیم و به هدف بزرگ ۲۰ میلیون پوشش خانوار برسیم.

عباسی شاهکوه افزود: علاوه بر آثار پهن باند در دوران کرونا، به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم به شبکه موبایل اتکا کنیم و ممکن است پاسخگوی نیاز ما نباشد.

او گفت: در دنیا بخش کوچکی از ارتباطات مردم روی موبایل است و عمده آن روی شبکه ثابت است. اما در کشور ما برعکس است چون در سال‌های اخیر در بخش موبایل توسعه خوبی داشتیم اما در بخش ثابت عقب‌ماندگی داریم.

به گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرعت دانلود روی شبکه فیبر بسیار بالاتر است و می‌توانیم به سرعت‌های بالاتر از صد مگ و یک گیگ با اتصال منازل به فیبر دست پیدا کنیم و محدودیت سرعت آپلود و دانلود نداریم و شبکه فیبر تاخیر بسیار پایین‌تری دارد.

او گفت: در دنیا رشد عمده ارتباطات در سال‌های اخیر روی فیبر و وایرلس بوده است و توسعه شبکه سیم مسی حتی کاهش یافته است. ما برای اینکه بخش وایرلس و موبایل‌مان هم کیفیت خوبی داشته باشند، باید شبکه فیبر را توسعه دهیم.

عباسی شاهکوه، مزایای توسعه شبکه مبتنی بر فیبر نوری را کاهش انرژی مصرفی، رشد یک درصدی تولید ناخالص ملی با افزایش ۱۰ درصدی پهنای باند عنوان کرد.

او گفت: توسعه شبکه 5G مبتنی بر توسعه فیبر نوری است اگر BTS به فیبر وصل نباشد، روی شبکه نسل جهارم هم نمی‌تواند ارتباطات موبایل کیفیت خوبی داشته باشد.

عباسی شاهکوه تاکید کرد: وقتی حداقل سرعت ارتباطی را ۳۰ مگابیت بر ثانیه در نظر بگیریم، دیگر ADSL پهن‌باند محسوب نمی‌شود. در کشورهای مختلف برنامه به سمت توسعه فیبر نوری را دارند و هر کدام تحت یک قالبی این برنامه را شروع کردند.

او افزود: شرایط کشور ما متفاوت است. وضعیت دسترسی در مقایسه با جهان در رده‌بندی موبایل، رتبه ۷۷ را داریم اما در ارتباطات ثابت ۱۴۳ هستیم و وضعیت خیلی بدتر است. در ارتباطات ثابت وضعیت ما خوب نیست و درحالیکه سرعت دانلود در جهان ۶۰ مگابیت بر ثانیه است، در کشور ما ۱۰ مگابیت بر ثانیه است و در تاخیر وضعیت بدتر است.

عباسی شاهکوه گفت: در مصوبه شورای عالی فضای مجازی در شهریور ماه ۹۹، پوشش ۸۰ درصدی پهنای باند خانوار با سرعت متوسط ۲۵ مگابیت بر ثانیه در افق ۱۴۰۴ مصوب شد.

او افزود: ADSL از این چرخه خارج می‌شود و به ۵ درصد خانوار می‌توانیم اکنون سرعت بالای ۲۵ مگابیت بر ثانیه را بدهیم. پروژه فیبر تا منازل را طی سه سال دولت سیزدهم در برنامه قرار دادیم که ۲۰ میلیون پورت برابر با ۸۰ درصد خانوار می‌شود.

عباسی شاهکوه گفت:‌ در سند توسعه شبکه فیبر نوری آمده است که باید ۱۰ درصد پورت‌های دسترسی سرویس بالای یک گیگ ارایه دهند و متوسط سرعت دسترسی ۳۰ مگ خواهد بود.

او افزود: در همین ارتباط، مقررات حمایتی و ابزارهای مالیاتی، تسهیم درآمد و هزینه‌های عملیاتی، مقررات PPT در قانون بودجه آمده و در کمیسیون تلفیق هم مصوب شد. باید در جهت کاهش هزینه توسعه کار کنیم که برای این کار سراغ اشتراک زیرساخت‌ها رفتیم تا بی‌دلیل هزینه‌ها یک جا جمع نشود اما در ازای آن سرویسی به مردم بدهیم که انحصاری نباشد.

او با اشاره به جلوگیری از سرمایه‌گذاری همزمان و تدوین استانداردهای فیبرکشی زمینی و هوایی گفت: در همین راستا به کمک توانیر، شهرداری و صدا و سیما برای فرکانس نیاز داریم. با توانیر همکاری خوبی پیش رفته و در روزهای آینده توافق همکاری امضا خواهد شد. با شهرداری مذاکراتی کردیم و شهرداری تهران منتظر است بر مبنای تعرفه کمیسیون تنظیم به آنها سرویس داده شود

معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: برنامه سه ساله‌ای که تدوین شده نقشه راه ما در سه سال آینده است و برنامه اپراتورها را نیز با توافق خودشان خواهیم داد. در سال ۱۴۰۱ پنج میلیون، در سال ۱۴۰۲ هفت میلیون و در سال ۱۴۰۳ هشت میلیون پورت دسترسی فیبر نوری واگذار خواهد شد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.