اینترنت و شبکه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 16, 2022
16:19 چهارشنبه، 27ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133352

ممنوعیت واردات مودم خارجی با هدف حمایت از توان تولید داخل

 
در راستای حمایت از توان تولید داخل و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات، اکنون مودم نسل چهارم در مدل‌های TD، FD و Dual بومی‌سازی و واردات خارجی آن کاملا متوقف شده‌ و نمونه اولیه مودم‌های نسل پنجم 5G هم تولید شده‌ و قراردادها برای تولید انبوه آنها منعقد شده‌است.
 
 حسن بلوردی، معاون فنی شرکت ایرانسل، در جلسه کمیته حمایت از توان تولید داخل و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات در شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات، در خصوص اقدامات عملیاتی در حمایت از بومی‌سازی تجهیزات و سهم خرید تجهیزات تولید داخل به نسبت کل تجهیزات طی سال‌های ۱۳۹۷ لغایت ۱۴۰۰، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از پر کاربردترین تجهیزات کاربران، مودم‌های ارتباطی است که اکنون مودم نسل چهارم در مدل‌های TD، FD و Dual بومی‌سازی و واردات خارجی آن کاملا متوقف شده‌است.
 
وی ادامه داد: همچنین تاکنون ۳۶۰ هزار مودم به تولیدکنندگان داخلی سفارش داده‌شده‌است که تاکنون ۲۷۰ هزار تای آن تحویل شده‌ و بقیه آن در جریان تولید است. درمورد مودم‌های نسل پنجم 5G هم نمونه اولیه تولید شده‌ و قراردادها برای تولید انبوه این مودم‌ها منعقد شده‌است. همچنین برای بومی‌سازی و تولید داخل سیم‌کارت هم اقداماتی انجام شده‌، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌است.
 
قرارداد با سه کارخانه برای تولید گوشی همراه بومی
 
معاون فنی ایرانسل همچنین تاکید کرد: برای تولید گوشی همراه داخلی هم با تعدادی از شرکت‌های داخلی هماهنگی شده است. سالانه ۱۴ تا ۱۵ میلیون گوشی تلفن همراه مورد نیاز است که برای تامین بخشی از آن توسط تولیدکنندگان ایرانی اقداماتی انجام شده‌است. البته تولید گوشی‌های هوشمند بدون سیستم عامل معنا ندارد و ایرانسل پیگیر تولید و طراحی سیستم عامل داخلی برای گوشی‌های تولید داخل هم هست.
 
بلوردی همچنین در خصوص تولید داخلی تجهیزات شبکه توضیح داد و تاکید کرد: برای تولید آنتن‌های شبکه در حال حاضر با سه شرکت داخلی قرارداد داریم و همه نیازهای حوزه آنتن در داخل تولید می‌شود. همچنین در حال حاضر برای تولید لینک‌های مایکروویو در باندهای ۲۶،۲۳ و ۱۸ گیگاهرتز کارهایی انجام شده‌است و این شرکت در حوزه سرورها و ذخیره‌سازهای شبکه با دو شرکت داخلی آغاز به کار کرده‌است و نمونه‌های اولیه محصولات برای این حوزه هم ساخته‌شده‌است. محصولات امنیتی، رمزکننده شبکه از جمله در سمت سرور و کلاینت از دیگر مواردی است که این شرکت، تولیدکننده داخلی را برای تامین نیازهایش انتخاب کرده‌است و برای سایر تجهیزات جانبی مانند فیبر، میکروداکت، کابل، رک، پاور و تجهیزات مشابه این شرکت از تولیدات داخلی استفاده می‌کند.
 
چالش‌های پیش روی آزمایشگاه‌های تایید نمونه کشور
 
فدراسیون فاوا اعلام کرد موضوع دیگر مورد بحث در این نشست، موضوع اصلاح عناوین HS Codeهایی (سامانه هماهنگ‌شده شماره‌گذاری کالا) که در گمرکات و تعرفه‌های گمرکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. حضار معتقد بودند که این کدها سال‌هاست تغییر نکرده‌اند و باید با توجه به تغییرات جدید و مشخصات جدید محصولات مدرن از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد بازنگری قرار گیرند.
 
همچنین بحث کنترل و نظارت و توسعه آزمایشگاه‌های فنی به ویژه در رابطه با تست و استاندارد بود که کشور در این حوزه بسیار کمبود دارد و آزمایشگاه‌ها باید توسعه پیدا کنند یا آزمایشگاه‌های جدیدی تاسیس شود تا تست‌های مورد نیاز برای محصولات الکترونیکی به‌خصوص محصولات مخابراتی انجام شود. این محصولات باید در آزمایشگاه‌های داخلی انجام شود که امکانات زیادی ندارند. امکان انجام برخی از آزمایش‌ها در آزمایشگاه‌های فعلی وجود دارد و چون تجهیزاتشان کامل نیست برخی از آزمایش‌ها را نمی‌توانند انجام دهند.
 
در بین حدودا شش آزمایشگاه مهم موجود که مربوط به دانشگاه‌ها و بخش خصوصی هستند، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین آزمایشگاه موجود در حوزه الکترونیک و مخابرات که طرف قرارداد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است، آزمایشگاه مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک است که هر چهار دسته آزمایش‌های مختلف مورد نیاز را انجام می‌دهد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.