امنیت

اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 19, 2022
11:25 شنبه، 30ام بهمنماه 1400
کد خبر: 133398

کروم، فایرفاکس و اج با رسیدن به نسخه 100 می‌توانند برخی سایت‌ها را از کار بیندازند

 
کروم، فایرفاکس و اج به‌زودی به نسخه 100 می‌رسند و همین مسئله باگ‌هایی را به وجود می‌آورد که ممکن است بعضی سایت‌ها را از کار بیندازند. این سایت‌ها ظاهرا در زمان تجزیه اطلاعات مرورگر انتظار رویارویی با یک عدد سه رقمی را ندارند و همین مسئله برایشان مشکل‌ساز می‌شود.
 
موزیلا، گوگل و مایکروسافت ماه‌هاست که درباره رسیدن به نسخه صدم به سایت‌ها هشدار داده‌اند. نسخه 100 کروم و اج در ماه مارس و نسخه 100 فایرفاکس در ماه مه از راه می‌رسد. موزیلا می‌گوید برخی سایت‌ها احتمالا کتابخانه‌هایی برای تجزیه و تحلیل اطلاعات دارند که نمی‌توانند به‌صورت پیش‌فرض اعداد سه رقمی را در بخش نماینده کاربر (User-Agent) پردازش کنند.
 
نماینده کاربر رشته‌ای از اطلاعات است که داده‌هایی مثل اطلاعات نرم‌افزار از جمله اسم مرورگر، نسخه مرورگر و فناوری‌های مورد استفاده آن را در بر می‌گیرد. زمانی که کاربر از یک سایت دیدن می‌کند، User-Agent با یک درخواست به صفحه وب ارسال می‌شود. وب‌سایت‌ها با این کار می‌توانند مرورگر کاربر را تشخیص داده و با توجه به فناوری‌های موجود در آن نسخه، خدمات و قابلیت‌های خود را ارائه کنند.
 
سایت‌ها خود را برای نسخه 100 مرورگرها آماده کنند
موزیلا مدت‌هاست که برای انتشار نسخه صدم فایرفاکس آماده شده و مشکلاتی را در این زمینه در سایت‌های HBO Go، بتسدا، یاهو، اسلک و سایت‌هایی که با سرویس Duda ساخته شده‌اند، پیدا کرده است. اکثر سایت‌هایی که این مشکل را دارند، در مواجهه با نسخه صدم مرورگرها خطای ناسازگاری با نرم‌افزار را به نمایش در می‌آورند و بعد بخش‌هایی از سایت از کار می‌افتد.
 
توسعه‌دهندگانی که می‌خواهند وب‌سایت خود را آزمایش کرده و برای انتشار نسخه نهایی مرورگرها آماده شوند، می‌توانند فلگ خاصی را در کروم، اج یا فایرفاکس فعال کنند تا به آزمایش خطاهای احتمالی بپردازند.
 
موزیلا همچنین اعلام کرده که برای رویارویی با مشکلات گسترده در وب‌سایت‌ها آماده شده است. این شرکت می‌گوید در آن صورت یا بلافاصله اصلاحیه‌ای را برای سایت‌های درگیر منتشر می‌کند یا موقتا نسخه فایرفاکس را روی 99 فریز می‌کند تا مدیران سایت‌ها به حل مشکل بپردازند. نقشه پشتیبان گوگل هم استفاده از یک فلگ برای فریز کردن نسخه کروم روی عدد 99 است. فعلا اطلاعاتی درباره برنامه مایکروسافت اج اعلام نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.