اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

February 25, 2022
12:13 جمعه، 6ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133647

مردم با زور به پلتفرم‌های داخلی کوچ نمی‌کنند

 
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه بعد از کرونا تعداد افرادی که در این فضا کسب درآمد می‌کنند بیشتر شده و تعداد زیادی هم از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ کسب و کارشان استفاده می‌کنند، گفت که اگر شرایط لازم فراهم شود امکان رقابت پلتفرم‌های داخلی با خارجی‌ها وجود دارد، اما انتظار اینکه مردم با بسته شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به پلت‌فرم‌های داخلی کوچ کنند محقق نخواهد شد.
 
رضا الفت نسب با بیان اینکه نگرانی عمده فعالان کسب و کار مجازی این است که در آماده سازی طرح صیانت از بخش خصوصی نظرخواهی نشده، تصریح کرد: بعد هم که با بلند شدن سر و صدای رسانه‌ای جلساتی برگزار شد، ما در دو نوبت نزدیک به ۷۰ نقد به بند به بند این طرح وارد و پیشنهادی ارائه کردیم. جلسات مختلفی هم در مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد. اما اینکه ناگهانی بدون توجه به نظرات کارشناسان و نظر مرکز پژوهش‌ها طرح صیانت تصویب و در همان شب باطل می شود، جای نگرانی دارد.
 
وی افزود: در وضعیتی که مجلس باید تلاش خود را بر موضوع بودجه بگذارد، کمیسیونی با این کیفیت تشکیل می‌شود و اعلام می‌کند چند دقیقه‌ای نسخه جدید طرح صیانت را تحویل گرفته و بعد هم آن را تصویب می‌کنند. همه اینها جای نگرانی دارد که چه افرادی با چه نگاهی در حال تصمیم‌گیری برای طیف وسیعی از مردم هستند.
 
الفت نسب با بیان اینکه طرح صیانت فقط مربوط به کسب و کارها نیست و کل کاربران مجازی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اظهار کرد: بعد از کرونا تعداد افرادی که در این فضا فعالیت می‌کنند بیشتر شده است. طبق آخرین آمار رسمی که آقای ربیعی، سخنگوی دولت قبلی اعلام کرد حدود یک میلیون کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند. ضمن اینکه تعداد زیادی هم از شبکه‌های اجتماعی برای معرفی و تبلیغ استفاده می‌کنند. از طرف دیگر مردم هم از شبکه‌های اجتماعی برای اوقات فراغت استفاده می‌کنند.
 
راه مقابله با مخاطرات فضای مجازی این نیست
 
عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی با بیان اینکه طبیعتاً فضای مجازی مخاطراتی هم دارد، تصریح کرد: ما این مخاطرات را رد نمی‌کنیم، اما می‌گوییم مقابله با آن‌ها راه دارد و باید با کمک کارشناسان انجام شود؛ بنابراین مجلس باید بدون جنجال حداقل شش ماه زمان بدهد و با کسب و کارها و ذینفعان مشورت کند تا تصمیم درست بگیرد.
 
وی افزود: خیلی از صاحبان کسب و کار مجازی از کشور رفته‌اند و برای کسانی که مانده‌اند هم امکان مهاجرت وجود دارد اما خودشان خواستند در ایران فعالیت کنند. هیچکدام از آنها هم به دنبال آسیب به کشور یا خانواده خود نیستند. مشخص نیست این چه نگاهی است که می‌گویند هر که مخالف این طرح بوده، ضد انقلاب است. ما هم مخالف طرح هستیم، چراکه حالا دیگر فقط نگرانی از شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه برای مثال در مورد سایر سرویس‌های خارجی مانند گوگل و سیستم‌های عامل هم نگرانی وجود دارد.
 
مگر جمع کردن ماهواره‌ها موفق بود که صیانت باشد؟
 
الفت نسب با بیان اینکه این طرح کارشناسی نیست و مردم هم اغنا نشده‌اند، اظهار کرد: زمانی هم به دنبال محدود کردن ماهواره بودند که باید پاسخ دهند آیا آن طرح‌ها موفق بود و فساد کم شد؟
وی در ادامه پیشنهاد کرد که به جای طرح صیانت، فضای فعالیت برای کسب و کارهای مجازی تسهیل شود.
 
وی گف: تجربه موفق تاکسی‌های اینترنتی نشان می‌دهد این توان در کشور وجود دارد، اما به خاطر نبود ثبات خیلی‌ها به دنبال راه‌اندازی پیام رسان نمی‌روند. از طرف دیگر باید به این نکته توجه کنیم که کوچ کردن مردم از بستری مثل اینستاگرام با بستن آن ممکن نیست، چرا که شبکه اجتماعی مبتنی بر تعامل با کاربران است؛ بنابراین ابتدا باید اعتماد مردم جلب شود. اما فعلا شاهد هستیم طیف اندکی برای کل مردم و حاکمیت هزینه درست می‌کنند.
 
الفت نسب با بیان اینکه مشخص نیست در این شرایط گرانی سرسام آور شب عید آیا موضوع مهمتری برای بررسی در مجلس نبود؟ تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم ناامید شدیم بنابراین از مقامات عالی رتبه می‌خواهیم به این موضوع وارد شوند. همچنین ما نمی گوییم دشمن نیست، اما راه‌های دیگری برای مقابله وجود دارد. با این حال از بین کسانی که برای طرح صیانت تصمیم می‌گیرند هیچکس تخصص آی‌تی ندارد و از ظرفیت کارشناسی کشور هیچ استفاده ای نشده است. تا جایی که مرکز پژوهش های مجلس می‌گوید این طرح در تضاد با قانون اساسی است، اما توجهی نمی‌شود.
 
راه حل جایگزین چیست؟
 
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که طرح صیانت به طور کلی ملغی شود و گفت: مدل رقابت گوگل پلی با کافه بازار تجربه‌ای خوب و قابل استفاده است. در حال حاضر کافه بازار ۴۰ میلیون نصب دارد و تجربه نشان داده که این مدل رقابت جواب می‌دهد؛ بنابراین باید شرایط کار برای بخش خصوصی تسهیل و از پلتفرم‌ها حمایت شود. این حمایت‌ها فقط مالی نیستند و لازم هم نیست این حمایت‌ها حتماً مادی باشد. برای مثال باید به مردم اطمینان خاطر داد در پلت‌فرم‌های داخلی تفتیش عقاید نمی‌شود تا مردم برای حضور در آن‌ها اعتماد کنند.
 
الفت نسب با بیان اینکه مردم باید فضا داشته باشند تا نقدهای خود را بگویند، تصریح کرد: در این میان اگر هم درصد کمی بی احترامی کردند می‌توان اعمال قانون کرد. برای مثال در حال حاضر قیمت برنج بیش از ۸۰ هزار تومان رسیده، اما حقوق مردم ثابت است و شاید بخواهند در این رابطه انتقاداتی مطرح کنند که نباید نگران امنیت خود باشند. با چنین شرایطی می‌توان رقابت کرد؛ از جمله حمایت‌های مالی هم می‌توان به کاهش مالیات کسب و کارها و معافیت چند ساله از مالیات بر ارزش افزوده و غیره اشاره کرد.
 
وی در پایان تاکید کرد انتظار اینکه مردم با بسته شدن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به پلت‌فرم‌های داخلی کوچ کنند محقق نخواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، روز گذشته اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در کمیسیون با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را تصویب کردند. اما پس از گذشت چند ساعتی از این مصوبه معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه به رئیس کمیسیون مشترک با استناد به آئین نامه داخلی مجلس و باتوجه به تغییر محتوایی که در این طرح صورت گرفته است، رای گیری در خصوص کلیات این طرح در کمیسیون مشترک را فاقد اعتبار دانست.
 
این طرح نگرانی‌های زیادی نسبت به احتمال محدود شدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بین مردم ایجاد کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.