اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 26, 2022
11:54 شنبه، 7ام اسفندماه 1400
کد خبر: 133677

دلیل مشکلات اخیر شبکه اینترنت چیست؟

 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه نسخه شفابخش توسعه ارتباطات در کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر است، گفت: از این رو بیش از نیم میلیون فیبر نوری نقاط یعنی منازل و کسب‌وکارها را هفته گذشته راه‌اندازی کردیم و در آینده طی برنامه سه ونیم ساله، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای مردم فراهم خواهیم کرد.
 
 عیسی زارع‌پور در یک برنامه تلویزیونی، با بیان اینکه در روزهای اخیر،  ظرفیت ۳۰۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای را در اختیار شرکت مخابرات قرار داریم گفت: بخشی از مشکلات شبکه ناشی از ازدحام در بعضی از لینک‌های شرکت مخابرات در بعضی از استان‌هاست که داریم تلاش می‌کنیم برطرف شود. شبکه انتقال شرکت مخابرات هم دچار مشکل است، زیرا در طول ۱۰ سال سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. اما دولت در قالب یکی از بندهای قانون بودجه ۱۴۰۰ مصوب کرد که مبلغی را در اختیار شرکت مخابرات قرار دهد که به سرعت اقدام به نوسازی شبکه در استان‌هایی مشکل داریم کند و مشکلات و اختلالاتی که وجود دارد برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه نسخه شفابخش توسعه ارتباطات در کشور، توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر است، گفت: ما هفته گذشته طرح فیبر نوری نقاط یعنی منازل و کسب‌وکارها را شروع کرده و بیش از نیم میلیون فیبر را همان هفته گذشته راه‌اندازی کردیم، نزدیک به یک گیگابیت‌برثانیه تست سرعت در دو شهر گرفتیم و در آینده طی برنامه سه ونیم ساله، ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای مردم فراهم خواهیم کرد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: مردم ازطریق سایت iranfttx.ir می‌توانند روند پیشرفت این پروژه را ببینند و در آینده نزدیک با وارد کردن کد پستی‌شان، می‌توانند بررسی کنند این امکان چه زمانی در محله‌شان فراهم می‌شود. این برنامه میان‌مدت و بلندمدت است، اما در کوتاه‌مدت ما جاهایی که می‌توانیم به عنوان وزارت ارتباطات مداخله کنیم، از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، ظرفیت را افزایش می‌دهیم و کیفیت را بالا می‌بریم و جاهایی که بخش خصوص کار انجام می‌دهد و ما رگولاتور هستیم، مثل شرکت مخابرات، ما حتی از تجهیزات خودمان کمک کردیم که شبکه‌اش را ارتقا دهد.
 
زارع‌پور خاطرنشان کرد: تامین‌کنندگان پهنای باند بین‌الملل همه بخش خصوصی هستند و با شرکت ارتباطات زیرساخت قرارداد دارند. ما به‌دنبال تنوع بخشیدن به منابع و مسیرهایمان هستیم که اگر مسیری قطع شد و منبعمان دچار مشکل شد، پهنای باند بین‌الملل ما مشکل پیدا نکند، این یکی از سیاست‌های ماست که  به شکل جدی دنبال می‌کنیم.  
 
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که زیرساخت‌هایمان در گذشته، متناسب با نیاز امروز رشد نکرده، اما به خاطر نیاز روزافزونی که ماهانه ۸ تا ۱۰ درصد اضافه می‌شود، شبکه کشش ندارد و دچار مشکل شدیم … ما به سرعت با اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت در تلاشیم این مشکلات را برطرف کنیم.  همچنین ما در چهار ماه گذشته ۴۰ درصد به ترانزیت ترافیک از خاک ایران افزودیم. خیلی از کشورهای اطراف به این ترافیک که ما در اختیارشان قرار دادیم، وابسته هستند و کیفیت ترافیکی که از خاک ما رد می‌شود از کیفیت ترافیک بقیه کشورها بیشتر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.