امنیت

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 8, 2022
14:08 سه شنبه، 17ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134050

شناسایی آسیب پذیری خطرناک در سیستم عامل لینوکس

 
روز گذشته یک محقق امنیت سایبری از شناسایی آسیب پذیری خطرناکی در سیستم عامل لینوکس خبر داد که به مهاجمان امکان می‌دهد داده‌های فایل‌های خاصی را دستکاری کنند.
 
 به نقل از زد دی نت، آسیب پذیری تازه شناسایی شده لینوکس باعث می‌شود مهاجمان بتوانند داده‌های موجود در فایل‌های فقط خواندنی را به صورت دلخواه دستکاری و بازنویسی کنند.
 
این آسیب پذیری موسوم به CVE-۲۰۲۲-۰۸۴۷ ابتدا در آوریل سال ۲۰۲۱ توسط مکس کلرمن شناسایی شد، اما برای فهم دقیق جزئیات و نحوه نفوذ به هسته لینوکس به مدت زمان بیشتری نیاز بود و این مهم به تازگی محقق شده است.
 
مشکل یادشده، هسته اصلی لینوکس که نسخه ۵.۸ آن است را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این مشکل در نسخه‌های قدیمی تر لینوکس هم وجود دارد، ولی در نسخه‌های ۵.۱۶.۱۱, ۵.۱۵.۲۵ و ۵.۱۰.۱۰۲. برطرف شده است.
 
مشکل یادشده پس از آن شناسایی شد که برخی مشتریان از اینکه امکان فشرده سازی لاگ فایل‌های دسترسی را از دست داده‌اند، اظهار نارضایتی کردند. همچنین برخی فایل‌های معیوب آسیب دیده نیز شناسایی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.