اینترنت و شبکه

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 17, 2022
10:44 پنجشنبه، 26ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134361

حذف موتورهای جست و جوی روسی از مرورگر فایرفاکس

 
موزیلا فراهم کنندگان موتورهای جست و جوی روسی را با ادعای حمایت آنها از دستگاه تبلیغاتی دولت روسیه، از مرورگر فایرفاکس حذف کرد.
 
 این خبر در انتشار نسخه ۹۸.۰.۱ فایرفاکس اعلام شد. در جزییات این نسخه آمده است موتورهای جست و جوی یاندکس و Mail.ru به عنوان فراهم کنندگان جست و جو در منوی جست و جوی تاشونده در فایرفاکس حذف شده اند.
 
علاوه بر حذف شدن آنها از جست و جوی انتخابی، این فراهم کنندگان جست و جوی روسی از افزونه ها، بوک مارکها و هر چه که مربوط به موتورهای جست و جو بوده است، حذف شده اند. با این اقدام، تنظیمات مرورگر فایرفاکس کاربران به صورت پیش فرض به موتور جست و جوی گوگل تغییر پیدا می کند.
 
موزیلا در گفت و گو با وب سایت "بلیپینگ کامپیوتر" اعلام کرد نگران آن بود که این موتورهای جست و جوی تبلیغات دولت روسیه را به محتوای بی طرفانه ارجحیت دهند. سخنگوی موزیلا گفت: به دلیل گزارشهای معتبری که درباره ارجحیت پیدا کردن نمایش محتوای موافق دولت روسیه که برخلاف اصول موزیلا است، دریافت کردیم پس از ملاحظات دقیق، استفاده از یاندکس در فایرفاکس را معلق کردیم. این به معنای آن است که یاندکس فعلا موتور جست و جوی پیش فرض برای کاربران در روسیه، بلاروس، قزاقستان و ترکیه نخواهد بود و در این فاصله، کاربران به وب سایت گوگل هدایت می شوند.
 
اطلاعیه موزیلا به حمله روسیه به اوکراین اشاره نکرد اما رسانه ها به سرعت گمانه زنی کردند که این تغییر به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره جنگ اوکراین از سوی رسانه های وابسته به دولت روسیه بوده است.
 
بر اساس گزارش تِک رادار، یاندکس، Mail.ru و OK.ru محبوبترین وب سایتهای روسیه هستند و مجموعا بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در ماه دارند. موزیلا در سال ۲۰۱۴ یاندکس را موتور جست و جوی پیش فرض برای همه کاربران روسی انتخاب کرد و سال بعد از آن این گزینه را به ترکیه توسعه داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.