تلفن همراه

گوشی

March 19, 2022
14:27 شنبه، 28ام اسفندماه 1400
کد خبر: 134415

سهم برندهای موبایل از بازار ایران در سالی که گذشت: سامسونگ همچنان در صدر

 
انجمن واردکنندگان موبایل آماری از سهم برندهای تولید کننده تلفن همراه در کشور را منتشر ساخته است. این آمار که بازه یک ساله و تا ابتدای اسفند 1400 را شامل می‌شود خبر از صدرنشینی مجدد سامسونگ در بازار ایران می‌دهد. طی 12 ماه گذشته، در مجموع 18 میلیون و 300هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده و از این تعداد 18 میلیون و 280هزار دستگاه نیز مصرف شده است. این ارقام از رشد واردات و مصرف تلفن همراه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد؛ اگرچه همچنان گوشی‌های ارزان قیمت، بیشترین متقاضی را برای خرید دارند.
 
به گزارش دیجیاتو، «محمدرضا عالیان» سخنگوی انجمن واردکنندگان تلفن همراه آماری از واردات و مصرف تلفن همراه در کشور و سهم برندهای موبایل از بازار ایران را ارائه کرد.
 
طی بازه یک ساله تا ابتدای اسفند 1400، سامسونگ 48 درصد از سهم بازار ایران را به خود اختصاص و به صدر نشینی‌اش در بازار ایران ادامه داده است. براساس آمارهای اعلام شده، 8 میلیون و 710هزار دستگاه موبایل از مدل‌های مختلف این برند در کشور مصرف شده است که ارزش آن‌ها حدود یک میلیارد و 787 میلیون دلار بوده است.
 
پس از سامسونگ، شیائومی 28 درصد از سهم بازار کشور را به خود اختصاص داده است. 5 میلیون و 210هزار گوشی از این برند در کشور مصرف شده و ارزش این تعداد موبایل، یک میلیارد و 106 میلیون دلار است.
 
با توجه به افزایش نرخ دلار در کشور و کاهش قدرت خرید مردم، گوشی‌های فیچرفون در ایران با افزایش تقاضا همراه شده‌اند، همین امر سبب شده تا نوکیا سهم 12درصدی از بازار ایران داشته باشد. طی یک سال گذشته 2 میلیون و 250هزار دستگاه موبایل از این برند در کشور مصرف شده که ارزشی بالغ بر 54 میلیون دلار دارد.
 
اپل در سال 2021 براساس گزارش شرکت تحقیقاتی Omdia، از حیث سهم بازار جهانی در رتبه دوم قرار داشته اما در ایران با توجه به گرانی این گوشی‌ها و قدرت خرید پایین مردم، سهمی کمتر از 10 درصد را به خود اختصاص داده است. اپل و گوشی‌های آیفون نیز سهم 6 درصدی از بازار کشور را به خود اختصاص داده و یک میلیون و 30هزار دستگاه در 12 ماه گذشته از این برند در کشور مصرف شده است.
 
با وجود آن که سهم این برند از بازار ایران بسیار کم بوده اما ارزش گوشی‌های مصرفی در حدود یک میلیارد و 353 میلیون دلار است که از این حیث بعد از سامسونگ در رتبه دوم قرار می‌گیرد.
 
هواوی نیز که پس از تحریم‌های آمریکا در بازارهای جهانی وضعیت خوبی ندارد، با 230هزار دستگاه موبایل مصرف شده به ارزش 7 میلیون دلار، سهمی یک درصدی از بازار ایران دارد.
 
مجموع ارزش دستگاه‌های مصرف شده چیزی در حدود 4 میلیارد و 300 میلیون دلار بوده است.
 
براساس اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، از یک اسفند 1399 تا یک اسفند 1400، در مجموع 18 میلیون و 300هزار دستگاه وارد کشور شده است که از این تعداد حدود 18 میلیون و 280 هزار موبایل مصرف شده که نشان از تعادل بین واردات و مصرف تلفن همراه دارد.
 
اگرچه واردات و مصرف گوشی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است اما به گفته عالمیان، همواره بایستی بین 2 تا 3 میلیون موبایل به صورت ذخیره در کشور وجود داشته باشد، از همین رو واردات تلفن همراه در مقایسه با مصرف کم بوده است.
 
از یک فروردین تا اسفند 1400 نیز حدود 16 میلیون و 400هزار دستگاه موبایل وارد کشور شده است که در همین بازه زمانی 16 میلیون و 700هزار دستگاه مصرف شده است. این آمار نشان می‌دهد در سال گذشته با توجه به بیشتر بودن میزان مصرف گوشی، از ذخایر موجود استفاده شده است.
 
به گفته عالمیان، بیشترین میزان مصرف و واردات تلفن همراه در خرداد 1400 رخ داده است. در خرداد امسال حدود 2 میلیون دستگاه وارد کشور و یک میلیون و 800 هزار دستگاه مصرف شده است. شاید برگزاری امتحانات به صورت مجازی و نیاز مبرم دانش آموزان و دانشجویان به تلفن همراه در ثبت این آمار بی تاثیر نبوده است.
 
پیش از این نیز آماری از پرمصرف‌ترین گوشی‌های بازار ایران منتشر شده بود که گلکسی A12 سامسونگ، نوکیا 105 و پوکو X3پرو که از جمله گوشی‌های اقتصادی هستند بیشترین فروش را در بازار ایران داشته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.