فناوری اطلاعات

چرا رانندگان از پرداخت آنلاین کرایه تاکسی استقبال نمی‌کنند؟

منبع: پیوست
 
شهرداری و تاکسیرانی در سال ۱۴۰۱ به دنبال رفع موانع پرداخت آنلاین هزینه‌‌های تاکسی هستند. استقبال نکردن رانندگان از اپلیکیشن‌های پرداخت آنلاین، رگولاتور حوزه شهری را به فکر یافتن راه‌چاره‌ و رفع موانع موجود کرده است. از همین رو قرار است USSDها هم به کمک پرداخت آنلاین هزینه‌های تاکسی بیایند و رانندگانی که گوشی‌های هوشمند ندارند به کمک USSDها بتوانند تراکنش‌های خود را مشاهده کنند. اما به نظر می‌رسد با تمامی این روش‌ها تا زمانی که امکان تسویه حساب به موقع کرایه تاکسی‌ها برطرف نشود رانندگان چندان استقبالی از این طرح نخواهند کرد.
 
اگر اهل استفاده از تاکسی‌های داخل شهر باشید احتمالا با بارکدهای پرداخت آنلاین هزینه تاکسی مواجه شده‌اید. بارکدهایی که هنوز بسیاری از مسافران و رانندگان تاکسی‌ها از آنها استقبال نمی‌کنند. اما در این میان شهرداری و PSPها در تلاشند، با فرهنگ‌سازی و ایجاد شرایط جدید امکان استفاده بیشتر از آن را برای مسافران و رانندگان فراهم کنند.
 
پروژه‌ای که از سال گذشته با ادامه‌دار شدن روند کرونا و حذف پول نقد شدت بیشتری گرفته است و شهرداری و تاکسیرانی در تلاشند تا ون‌ها و تاکسی‌ها را به این بارکدها تجهیز کنند. گرچه این دو ارگان همچنان باز هم با موانعی مثل عدم رغبت رانندگان به استفاده از بارکدخوان‌ها روبرو هستند. دلایلی که برخی از رانندگان در گفت و گو با پیوست آن را اینگونه تعریف می‌کنند: وجوه دریافتی از مسافران در روزهای تعطیل مثل پنجشنبه و جمعه تا شنبه طول می‌کشد تا به حسابمان واریز شود و اگر در بانک شهر حساب نداشته باشیم یا نخواهیم از حساب بانک شهرمان استفاده کنیم واریزی‌های ما با تاخیر واریز می‌شود.
 
مشکلی که گویا رانندگان با اپلیکیشن‌های فون‌پی و تومن نداشته‌اند و این اپلیکیشن‌ها در زمینه امتیازدهی به مسافران و ترغیب آنها به استفاده از اپ‌ها موفق‌تر عمل کرده‌اند. مسئله‌ای که سرویس‌های فین‌تکی مسئول در این زمینه نیز به آن اذعان دارند و آن را اینگونه بیان می‌کنند: تسویه در ساعات مشخصی انجام می‌شد و اگر کارت بانکی رانندگان بانک شهر نمی‌بود، از پنجشنبه تا شنبه باید صبر می کردند. ولی اکثر رانندگان کارت بانک شهر داشتند؛ اما مشکل عمده، ارتباط نگرفتن رانندگان تاکسی با اپلیکیشن‌هاست. بسیاری از آنها گوشی هوشمند نداشته و به کارکردن با ابزار و پلتفرم‌های دیجیتال عادت ندارند.
 
پیامکی که به موقع نمی‌آید
اما در میان بعضی از رانندگان تاکسی که حالا پس از مدت‌ها استفاده از این بارکدها را کنار گذاشته‌اند دلایل دیگری را هم بیان می‌کنند: قرار بود به محض پرداخت هزینه از سمت مسافر برای ما پیامکی بیاید و این تنها سندی است که ما با آن می‌توانستیم ادعای مسافر مبنی بر پرداخت را قبول کنیم. اما وقتی پیامک با تاخیر می‌آید و گاهی اصلا پیامکی به گوشی ما ارسال نمی‌شود چگونه می‌توانیم تنها به حرف مسافران استناد کنیم.
 
موضوعی که مسئولان این حوزه آن را بی ربط به عملکرد اپلیکیشن‌ها می‌دانند و اختلالات سرویس‌های مخابراتی را از عوامل مهم در این زمینه می‌دانند: مثل پیامک بانک‌ها که گاهی دیرتر ارسال می‌شود حتی در زمانی که پیامک برای راننده ارسال نشود در درآمد کسب شده رانندگان اختلالی ایجاد نمی‌شود.
 
اما حالا با تمام این فراز و فرودها شهرداری و تاکسیرانی به شدت در صدد هستند در سال ۱۴۰۱ این موضوع را جبران کنند و گویا امسال قرار است تغییرات مهمی در این زمینه شکل بگیرد. از ۱۵ فروردین قرار است نرخ‌نامه‌ای که همیشه روی شیشه جلو تاکسی‌ها قرار می‌گرفت حالا در شیشه‌های عقب هم چسبیده شود و از سال آینده نرخ کرایه‌ها از طریق بارکدها شناور شود و اگر راننده‌ای از بارکد استفاده نکند عملا دچار ضرر مالی خواهد شد.
 
هزینه کرایه شناور در جهت نظام‌مندی بهتر و احیای حقوق رانندگان طراحی شده است در این طرح مشکل زمان‌هایی که رانندگان به دلیل وجود ترافیک درخواست مبلغ بیشتر را دارند یا تمایل به حضور در خط را ندارند حل می‌شود و این مشکل دیگر قانونمند و تحت کنترل تاکسیرانی پیگیری می‌شود. در حقیقت این طرح پاسخی است به تعادل در زمان عرضه و تقاضا که مسافران نیز با افزایش غیر معقول هزینه‌ها نیز مواجه نشوند و هر دو طرف از خدمت دریافت و ارائه شده رضایت کافی داشته باشند.
 
از سویی دیگر قرار است اپلیکیشن‌ها ضعف‌های خود را در این مدت برطرف کنند و راننده‌‌‌ها بتوانند یکبار ۱۲ ظهر و یکبار در ساعت ۱۲ شب تسویه حساب ‌کنند. در اپلیکیشن ریز موجودی و تراکنش‌ها را مشاهده کنند و رانندگانی که گوشی‌های هوشمند ندارند هم به کمک USSD بتوانند با وارد کردن یک کد تراکنش‌های خود را مشاهده کنند.
 
پیش‌تر هم شهرداری برای همکاری با استارت‌آپ‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در این حوزه کار می‌کرده‌اند اعلام آمادگی کرده بود تا بتوانند با کیوآر کد شهرداری یکپارچه شوند و API مورد نظر را دریافت کنند.
 
گرچه در تمام این فراز و نشیب استفاده از بارکدها برای پرداخت هزینه‌های تاکسی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و هیچ تغییر فرهنگی بدون گذشت زمان و ایجاد محتوای اموزشی مناسب میسر نیست اقدامی که گویا شهرداری و تاکسیرانی برای انجام آن دست یاری به یکدیگر داده‌اند.

​​