سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

April 11, 2022
10:59 دوشنبه، 22ام فروردینماه 1401
کد خبر: 134931

ایلان ماسک می‌گوید هزینه‌های کمرشکن لیتیوم می تواند تسلا را به سوی تولید آن سوق دهد

 
ایلان ماسک طی توییتی اعلام کرد تسلا به علت افزایش شدید قیمت لیتیوم، ممکن است در آینده به شکل مستقیم یا غیرمستقیم وارد صنعت استخراج و پالایش این فلز شود.
 
ماسک در توییت خود گفته قیمت لیتیوم به شکل دیوانه‌واری بالا رفته، در حالی که این عنصر همه‌جای زمین موجود است و هیچ کمبودی برای آن وجود ندارد، تنها استخراج و پالایش آن است که روند کندی دارد. لازم به ذکر است که ایلان ماسک این گفته را در جواب توییت دیگری مطرح کرده که نشان‌دهنده میانگین قیمتی لیتیوم به ازای هر تن طی 10 سال اخیر بوده است.

 
احتمال ورود تسلا به صنعت استخراج لیتیوم
گفتنی است که طبق آمار Benchmark Mineral Intelligence، قیمت این فلز در زمان مشابه با سال اخیر افزایشی 480 درصدی داشته است. همچنین گفته ایلان ماسک نه تنها در خصوص وجود منابع عمده جهانی لیتیوم صحت دارد، بلکه بنابر اطلاعات سازمان تحقیقات جغرافیایی آمریکا، معادن فلز مذکور در سراسر این کشور نیز موجود هستند.

 
 
لیتیوم به علت دارا بودن حداقل وزن و چگالی بین فلزات جامد، در حوزه ساخت باتری خودروهای الکتریکی بسیار با ارزش است و این امر بدین معناست که باتری‌های ساخته شده از لیتیوم می‌توانند نرخ بالایی از نیرو را به ازای وزن ارائه دهند، امری که در زمینه حمل و نقل عامل مهمی به شمار می‌رود.
 
همچنین لازم به ذکر است توییت روز جمعه ایلان ماسک اولین باری نبود که چنین ایده‌ای را توسط وی مطرح می‌کرد و تسلا در سال 2020  پس از به توافق رسیدن با یک کمپانی فعال در این حوزه، حق و حقوق استخراج لیتیوم در ایالت نوادا را ثبت کرده است.
 
با در نظر داشتن تمامی این موارد می‌توان گفت ادعای تازه ایلان ماسک و فعالیت تسلا در حوزه استخراج لیتیوم چندان دور از ذهن نیست و احتمالا در آینده‌ای نزدیک به واقعیت بپیوندد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.