اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

April 24, 2022
11:53 یکشنبه، 4ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135290

سیمکارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌ مزاحم، مسدود نمی‌شوند؟

 
روند مسدودسازی سیمکارت‌های ارسال‌کننده پیامک‌های تبلیغاتی که قرار بود از طریق یک سامانه آنلاین در دسترس مردم قرار بگیرد، حدود چهار ماه است که دیگر به‌روز نمی‌شود.
 
 چند سال است که همراه با توسعه هوش مصنوعی و افزایش اهمیت «داده‌ها» برای تبلیغات، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به سیمکارت‌های افراد به طرز آزاردهنده‌ای افزایش پیدا کرده‌اند. کافیست در سایتی ثبت‌نام کرده و محصول یا خدمتی را جستجو کنی، پس از آن است که پیامک‌های تبلغاتی با موضاعات مختلف به سیمکارت شما ارسال می‌شود.
 
حدود پنج سال قبل، وزارت ارتباطات برای برخورد به این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم برنامه‌ای را تدوین کرد که به واسطه آن سیمکارت‌هایی که در روز از یک تعداد مشخصی، بیشتر پیامک ارسال می‌کردند به دلیل ارسال پیامک از سیمکارت شخصی، مسدود می‌شدند.
 
فرآیند کار به این شکل بود که مخاطبان پس از دریافت پیامک‌های مزاحم، شماره موردنظر را در سامانه ۱۹۵ ثبت می‌کردند تا کارشناسان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و همینطور اپراتورها آن‌ها را رصد و پیگیری کنند.
 
ساز وکاری که تدارک دیده شد، پس از مدتی توانست تاثیر خود را با کاهش دریافت پیامک‌های مزاحم نشان دهد. سیم‌کارت‌هایی که به این واسطه مسدود شدند از حدود ۵۰ هزار سیم‌کارت در ابتدای راه اکنون به بیش از ۳۵۸ هزار سیمکارت رسیده است.
 
تقریبا از پایان دی ۱۴۰۰، این داشبورد عمومی و آنلاین که در سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات قرار دارد به روز نمی‌شود و عدد سیم‌کارت‌های مسدود شده به دلیل ارسال پیامک انبوه حدود چهار ماه است که روی ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ ثابت مانده و پیگیری‌های خبرنگار ایرنا برای دلایل این امر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نتیجه نرسیده است.
 
پیامک‌های مزاحم کدام دسته از پیام‌ها هستند؟
 
بر اساس مقررات مربوط به مصوبه ۲۷۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هیچ مشترکی اجازه ندارد پیامک انبوه ارسال کند، مگر این که مشترک این اجازه را داده باشد.
 
شورای عالی فضای مجازی در مصوبه شماره ۲۱ خود، پیامک انبوه را پیامکی تعریف می‌کند که بدون درخواست و بدون دریافت هزینه برای مشترکان ارسال می‌شود. سازمان تنظیم مقررات برای شناسایی این شماره‌ها، معیارهای مخصوصی دارد و هر چند مدت یکبار این معیارها را تغییر می‌دهد تا کسی نتواند از آن تخطی کند.
 
سازوکاری که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای این کار درنظر گرفته است، باعث می‌شود سیمکارت‌های شخصی که اقدام به ارسال پیامک انبوه کرده و به این واسطه برای مردم ایجاد مزاحمت می‌کنند، ظرف مدت ۲۴ ساعت مسدود شوند.
 
لغو دریافت پیام‌های تبلیغاتی مزاحم
 
جهت عدم دریافت پیام‌های تبلیغاتی، کاربران باید شماره موردنظر را از طریق شماره‌گیری *۸۰۰#، *۱۹۵# یا ثبت در سامانه ۱۹۵، به سازمان تنظیم مقررات اعلام کنند تا پس از بررسی توسط اپراتورها و رگولاتوری فرآیند قطع و مسدودسازی در کوتاه‌ترین زمان طی شود.    
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.