اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 29, 2022
10:43 جمعه، 9ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135450

همه چیز درباره ایلان ماسک

 
ایلان ماسک توییتر را خرید، پلتفرم رسانه اجتماعی کوچک اما قدرتمندی که هم سیاستمداران، هم روزنامه‌نگاران و هم ترول‌هااز آن برای انتشار اخبار، خبرهای جنجالی و گاهی اوقات اطلاعات گمراه‌کننده استفاده می‌کنند.
 
حال که او خود را برای اداره این شرکت آماده می‌کند، بیایید آنچه را که درباره این میلیاردر می‌دانیم مرور کنیم.
 
elonmask.jpg
 
ایلان ماسک اهل کجاست؟
این کارآفرین زنجیره‌ای ۵۰ ساله از زمانی که بیش از دو دهه پیش در صحنه 'سیلیکون ولی' حضوری پررنگ پیدا کرد، همگان را مجذوب کارهای تجاری عجیب و غریب خود نگه داشته است.
 
ماسک که در آفریقای جنوبی متولد شده است، استعداد خود را برای کارآفرینی زود نشان داد. او با برادرش خانه به خانه می‌رفت و تخم‌مرغ‌های شکلاتی خانگی مخصوص عید پاک را می‌فروخت و اولین بازی رایانه‌ای خود را در سن ۱۲ سالگی ایجاد کرد.
 
 
او دوران کودکی خود را دشوار توصیف کرده است که طلاق والدینش، قلدری در مدرسه و مشکلش در فهم نشانه‌ها و علایم ارتباط اجتماعی به دلیل سندرم آسپرگر عوامل مؤثر این مشکلات بوده‌اند. طولی نکشید که او برای به کالج رفتن از خانه گریخت و به کانادا و سپس ایالات متحده رفت و در رشته‌های اقتصاد و فیزیک در دانشگاه پنسیلوانیا، یکی از کالج‌های 'آیوی لیگ'، (مجموعه‌ای از بهترین دانشگاه‌های خصوصی آمریکا) تحصیل کرد.
 
همسر اولش جاستین ماسک، نویسنده‌ای که در دانشگاه با ماسک آشنا شد و در سال ۲۰۰۰ با او ازدواج کرد، در سال ۲۰۱۰ در مقاله‌ای در مجله ماری کلر، نوشت که ماسک حتی قبل از میلیونر شدن "مردی نبود که زیر بار جواب نه برود".
 
او نوشت "زمانی که به خانه می‌آید اراده‌اش برای رقابت و سلطه که او را در کسب و کارش اینقدر موفق می‌کند، ناگهان از میان نمی‌رود." و افزود که هنگام رقصیدن در عروسی به همسرش گفته است: "من آلفای این رابطه هستم."
 
ایلان ماسک چگونه ثروت خود را به دست آورد؟
ماسک پس از قبولی در مقطع کارشناسی ارشد فیزیک در دانشگاه استنفورد، به سرعت ترک تحصیل کرد و دو شرکت نوپای فناوری را در جریان "حبابِ دات-کام" در دهه ۱۹۹۰ تأسیس کرد. این شرکت‌ها شامل یک شرکت نرم‌افزاری وب و یک شرکت بانکداری آنلاین بود که در نهایت به PayPal تبدیل شد و در سال ۲۰۰۲ به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار به eBay فروخته شد.
 
او ثروت خود را در یک شرکت موشکی جدید به نام اسپیس‌اکس سرمایه‌گذاری کرد، که هدفش ایجاد جایگزینی مقرون به صرفه برای ناسا بود، و همچنین در یک شرکت جدید خودروهای الکتریکی به نام تسلا، که تا زمانی که در سال ۲۰۰۸ مدیر اجرایی شد، ریاست هیئت مدیره آن را بر عهده داشت.
 
این دو شرکت به دگرگون کردن صنعت‌شان مشهورند، هر چند گاهی اوقات در آستانه ورشکستگی و تعطیلی بوده‌اند.
 
کریس استوکل-واکر، روزنامه‌نگار می‌گوید: "من هیچ وقت کاملاً متقاعد نشده‌ام که او به درستی می‌داند که فردا قرار است چه بکند. او بسیار غریزی رهبری می‌کند."
 
در سال ۲۰۱۵ نویسنده‌ای به نام اشلی ونس، در زندگی‌نامه‌ای ماسک را به‌عنوان "یک فرد متخاصم همه چیزدان" با "منیت فراوان" توصیف کرد. اما او همچنین او را یک رقصنده بی‌دست و پا و یک سخنران فاقد ‌اعتماد به نفس نامیده است.
 
ماسک که سه بار طلاق گرفته است – دو بارشان از یک نفر- در مورد شیطنت‌های خود صریح است و مرتباً در مورد علاقه خود به ماری جوانا صحبت می‌کند.
 
در مطبوعات، او را هم نابغه‌ای دیوانه و هم بزرگ‌ترین ترول توییتر لقب داده‌اند، که به خاطر جاه‌طلبی‌های بزرگ و دعواهای کوچکش معروف است – بدون در نظر گرفتن شکایت‌های جدی‌تری که او و شرکت‌هایش از سوی ناظران، سرمایه‌گذاران و دیگران بر سر مسائلی از قبیل تبعیض نژادی و و قابل اعتماد بودن ادعاهایش با آن روبرو شده‌اند.
 
ماسک در مصاحبه اخیر TED گفت: "اگر گناهان من را فهرست کنید، من بدترین فرد روی زمین به نظر می‌رسم. اما اگر آنها را در مقابل کارهایی که من به درستی انجام داده‌ام قرار دهید، بیشتر معقول به نظر می‌رسند."
 
Ilon Mask.jpg
 
ایلان ماسک چقدر می‌ارزد؟
 
به نظر می‌رسد که همه بی‌نظمی‌هایش بخشی از جذابیت او باشد – و مطمئناً مانع از جمع آوری ثروت او نشده است.
 
فوربس و بلومبرگ اکنون او را با ثروت خالص حدود ۲۵۰ میلیارد دلار – ده‌ها میلیون دلار بیشتر از نزدیک‌ترین رقیبش، جف بزوس، بنیانگذار آمازون، به عنوان ثروتمندترین فرد جهان معرفی می‌کنند.
 
این تا حد زیادی بر اساس ارزش سهام او در تسلا است که او حدود ۱۷ درصد از آن را در اختیار دارد. ارزش سهام این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۰ – به گفته برخی به شکلی نامعقول – به شدت افزایش یافت و با افزایش تولید شرکت و شروع به ارائه سودهای منظم، ۱۰ برابر بیشتر شد.
 
ماسک همچنین از ارزهای دیجیتال حمایت می‌کند و در چندین شرکت کوچکتر دیگر، از جمله شرکت بورینگ سازنده تونل و استارت‌آپ آزمایشی رایانه مغز، نورالینک دست دارد.
 
ماسک که با افتخار ادعا می‌کند معتاد به کار است، اغلب گفته است که صرفاً به خاطر پول درآوردن در تجارت نیست – ادعاهایی که اخیراً در مورد توییتر تکرار کرده است.
 
راس گربر، دوست و سرمایه‌گذار تسلا، می‌گوید: "ایلان تنها زمانی با مسائل درگیر می‌شود که احساس کند آن‌ها به دلایلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند… به خاطر جامعه یا انسانیت."
 
Ilon Mask.JPG
 
موضع سیاسی ایلان ماسک چیست؟
ماسک، که در سال ۲۰۰۲ شهروند ایالات متحده شد، در برابر تلاش‌ها برای توصیف مواضع سیاسی‌اش مقاومت کرده و خود را "نیمه دموکرات، نیمه جمهوری‌خواه"، "از نظر سیاسی میانه‌رو" و "مستقل" می‌خواند.
 
این بدان معنا نیست که او از دعواهای سیاسی طفره رفته است.
 
او به تگزاس نقل مکان کرد و از قوانین کالیفرنیا و مالیات‌های زیاد شکایت کرد. با سازمان‌دهندگان اتحادیه‌های صنفی‌ درگیر شده است. و در بهار ۲۰۲۰ قرنطینه ویروس کرونا را "فاشیستی" خواند.
 
او یکی از اولین مدیران تجاری بود که راه خود را از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا جدا کرد و پس از خارج کردن آمریکا توسط ترامپ از توافقنامه جهانی تغییرات اقلیمی، از شورای تجاری کاخ سفید خارج شد.
 
اما او همچنین تصریح کرده است که طرفدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیست، زیرا به نظر او بایدن وسایل نقلیه برقی را تبلیغ می‌کند ولی به تسلا هیچ روی خوش نشان نمی‌دهد.
 
کمک‌های مستقیم سیاسی او برای مردی با ثروت او نسبتاً ناچیز است – طبق گفته نشریه پولیتیکو از سال ۲۰۰۴ فقط ۱۰۰ هزار دلار تقریباً به طور مساوی بین احزاب تقسیم می‌شد، حداقل در سال‌های اولیه چنین بود. او در سال ۲۰۱۱ به باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق و هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در سال ۲۰۱۵ کمک مالی کرد، هرچند اخیراً بر جمهوری‌خواهان تمرکز کرده است.
 
اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، یک سازمان غیرانتفاعی ایالات متحده که به خاطر حمایت از ارزش‌هایی مانند آزادی بیان شهرت دارد، او را به عنوان یکی از حامیان اصلی شناخته است. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که بیشتر کمک‌های مالی ماسک به بنیادهای خیریه‌ای که خودش راه‌اندازی کرده است، پرداخت شده است که در نهایت خود اینها مسئول پرداخت این وجوه شده‌اند.
 
او اخیراً گفته است که کسب‌وکارهایش را نوعی بشردوستی می‌بیند، زیرا تمرکز آنها، از جمله تسلا، بر حل مسائل مهم انسانی مانند تغییرات اقلیمی است.
 
پاییز گذشته، زمانی که رئیس برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد از میلیاردرها خواست تا برای حل بحران غذایی جهان یکبار کمک مالی کنند، ماسک با تردید به این چالش پاسخ داد.
 
اینکه همه اینها برای توییتر – پلتفرمی که در حال حاضر با انتقاد چپ و راست به خاطر سیاست‌های تعدیل محتوایش روبرو شده است – چه معنایی می‌تواند داشته باشد، موضوعی است که برای همگان مبهم است.
 
دان آیوز، تحلیلگر شرکت ودبوش سکیوریتیز می‌گوید: "ساده‌ترین بخش کار برای ماسک خرید توییتر بود. بخش سخت ترمیم آن است."
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.