بازار سرمایه

مشکلات حضور استارتاپ‌ها در بورس بررسی شد: از روش ارزش‌گذاری تا نبود دانش کافی

منبع: دیجیاتو
 
مدیرعامل همکاران سیستم اعلام کرد در روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌های تکنولوژی محور در دنیا، موضوع دارایی‌های نامشهود بسیار مهم است. او معتقد است حضور کم‌رنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس ایران، نبود یک مکانیزم مشخص برای ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری و همچنین افزایش فاصله ارزش ذاتی و ارزش بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور را سخت کرده است.
 
موضوع ارزشگذاری دارایی‌ها، در چندسال اخیر به یکی از دغدغه های شرکت‌های دانش بنیان در ایران تبدیل شده است. با افزایش دارایی های نامشهود شرکت ها و عدم فرمول دقیق جهت ارزش گذاری، چالش ورود آن‌ها به بازار سرمایه بیش از هر موضوعی مانع از عرضه اولیه های بیشتر شده است. از این رو شرکت همکاران سیستم، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های دانش بنیان کشور، با برگزاری نشست هم اندیشی و با حضور مدیران برجسته بورسی به بررسی این چالش ها پرداخت.
 
 
روز 6 اردیبهشت نشست هم اندیشی با موضوع «ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه» با حضور مقامات ارشد بورس و فرابورس کشور و جمعی از متخصصان و فعالان بازار سرمایه در دفتر مرکزی همکاران سیستم برگزار شد
 
در ابتدای این مراسم، «محمد عزیزاللهی» مدیرعامل شرکت همکاران سیستم، با اشاره به روش‌های ارزش‌گذاری دارایی‌های شرکت‌های تکنولوژی محور در دنیا، موضوع دارایی‌های نامشهود را بسیار مهم ارزیابی کرد. وی با اشاره به رشد و توسعه تکنولوژی و فناوری، دارایی های نامشهود 10 شرکت برتر دنیا را بررسی کرد و از رشد بی سابقه این دارایی ها در صورت های مالی شرکت ها خبر داد.
 
مدیرعامل همکاران سیستم در ادامه تجربه ورود دو شرکت همکاران سیستم و سپیدار به بازار سرمایه را با مخاطبان به اشتراک گذاشت و از چالش های ارزشگذاری این شرکت ها سخن گفت. به گفته‌ عزیزاللهی، حضور کم‌رنگ شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، نبود یک مکانیزم مشخص برای ارزش‌گذاری دارایی‌های فکری و همچنین افزایش فاصله ارزش ذاتی و ارزش بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و تکنولوژی‌محور از مهم‌ترین چالش‌های این شرکت‌ها درایران است.
 
کارگروهی در معاونت علمی مسئول ارائه مجوز برای ورود استارتاپ‌ها به بورس است
 
در بخش دوم این نشست، پنل تخصصی با حضور «محسن خدابخش»، نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، «میثم فدایی» مدیرعامل فرابورس ایران، «علی رحمانی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی و «محمدمهدی میرمطهری» عضو هیئت مدیره همکاران سیستم برگزار شد
 
مدیرعامل فرابورس ایران نیز خبر داد که در زمینه عرضه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه کارگروهی در نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وجود دارد که این نهاد مسئول ارائه مجوز است.
 
وی در ادامه به تشریح شرایط تایید این شرکت‌ها پرداخت و درخصوص پیچیدگی و اتفاقاتی که در این فرایند می‌افتد، صحبت کرد.
 
فدایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به مسئله ارزش‌گذاری شرکت‌ها پرداخت و بیان کرد: «این موضوع در کشور همیشه محل بحث بوده و دانش کافی در خصوص مدل‌ها و مفروضات آن وجود ندارد.»
 
مدیرعامل فرابورس همچنین درباره اقدامات انجام‌شده برای دستورالعمل مدل‌های جدید عرضه‌های اولیه صحبت کرد و به اعمال سلیقه در گزارش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌ها اشاره کرد. وی در این خصوص بیان کرد که بازار سرمایه کشورمان به شدت نیازمند مدل‌های جدید عرضه و ارزش‌گذاری و زیرساخت‌هاست.
 
نیازمند استانداردسازی ارزش‌گذاری شرکت‌ها هستیم
در ادامه این پنل رحمانی نیز از روند اقتصاد کشور و سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه سخن گفت. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که متاسفانه هم اکنون ارزش‌گذاری دارایی‌ها در کشور سلیقه‌ای است و استاندارد مشخصی برای آن وجود ندارد.
 
در ادامه این مراسم، «محسن خدابخش»، عضو هیات مدیره و معاونت نظارت بر ناشران و بورس ها با بیان اینکه ارزش‌گذاری یعنی به‌روز کردن اطلاعات مالی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولیدی‌، گفت: «ما در کشور با این مشکل مواجه هستیم که نمی توانیم مدل‌های جدید حسابرسی برای برآورد ارزش شرکت‌ها داشته باشیم.»
 
وی افزود: «با وجود اینکه بسیاری از افرادی که در بازار سرمایه فعالیت دارند، با مباحث جدید آشنایی کافی ندارند باید به سمتی برویم که شاهد استانداردسازی ارزش‌گذاری شرکت‌ها باشیم.»
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به انجمن‌ها و مراکز دانشگاهی اشاره کرد که در حوزه استانداردسازی ارزش‌گذاری می‌توانند کمک کنند تا چارچوبی استاندارد و مناسب برای این موضوع در کشور داشته باشیم.
 
در پایان این مراسم محمد مهدی میرمطهری، عضو هیئت مدیره همکاران سیستم با اشاره به اینکه ارزش‌گذاری شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه یک موضوع کلیدی است، گفت: «شناخت مدل کسب‌وکار و پی بردن به آن، تکنولوژی است که شرکت‌های دانش‌بنیان از آن بهره‌مند هستند.»

​​