اپلیکیشن

تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

May 4, 2022
12:45 چهارشنبه، 14ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135558

مایکت: کافه‌بازار انحصارطلب است/ کافه‌بازار: مایکت به اعتماد کاربران آسیب می‌زند

 
مایکت مدعی شده است کافه‌بازار در کمپینی به این فروشگاه اندرویدی اتهام‌هایی وارد کرده که خلاف واقع است. مدیرعامل مایکت علت مطرح شدن این اتهام‌ها را میل به «انحصارطلبی» کافه‌بازار دانسته. از سویی دیگر کافه‌بازار با رد این مسأله معتقد است مایکت با استفاده نادرست از لطف به‌روزرسانی، کمپینی راه‌اندازی کرده که باعث می‌شود کاربران برای دانلود اپلیکیشن‌ها، حجم خود را هدر دهند، بدون‌ اینکه به‌روزرسانی‌ای انجام شود. به باور مدیر محصول کافه‌بازار، این اقدام مایکت، اعتماد کاربران به دیگر فروشگاه‌های اندرویدی را نیز خدشه‌دار می‌کند.
 
چند روز پیش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن ادعا می‌شد مایکت برای اپلیکیشن‌هایی که کاربران آخرین نسخه آنها را از کافه‌بازار یا گوگل‌ پلی دانلود کرده‌اند، به‌روزرسانی منتشر می‌کند. حساب رسمی کافه‌بازار در توییتر پس از انتشار این ویدئو، این ادعا را تأیید کرد و ضمن اعلام اینکه ادله فنی و غیرفنی لازم در این زمینه وجود دارد اعلام کرد: «حق بازار برای اقدام قضایی در این رابطه محفوظ است.»
 
مدیرعامل مایکت: کافه‌بازار با انحصارطلبی، کاربر و توسعه‌دهنده را ناراضی می‌کند
مدیرعامل مایکت، وحید رحیمیان در این‌ رابطه به خبرنگار پیوست گفت: چند روز پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد و بعضی از یوتیوبرها و اینفلوئنسرها به ما گفتند کافه‌بازار سعی می‌کند موجی علیه شما راه بیندازد و مایکت را علیه گوگل پلی قرار دهد و به افزایش تعرفه اینترنت و طرح صیانت ربط دهد که هیچ پایه و اساسی نداشت. در این کلیپ ادعا شده بود کاربر وقتی اپلیکیشنی از گوگل‌پلی دانلود می‌کند، مایکت پیشنهاد می‌دهد آن را به‌روزرسانی کند. کافه‌بازار بعد از آن توییتی رسمی و دقیق‌تر کرد که البته همه ماجرا را نگفت.
 
او توضیح داد: حقیقت این است که ما در کمپین خود به کاربر پیشنهاد می‌دهیم برخی اپلیکیشن‌‌های خاص را به‌روزرسانی کند و تخفیف خرید بگیرد. این یک پیشنهاد برای کاربر است و با آگاهی کامل او انجام می‌شود و کاری در پس‌زمینه انجام نمی‌شود. این تخفیف خرید برای کاربر از سهم درآمدی مایکت داده می‌شود و در نتیجه توسعه‌دهنده هم از این اتفاق راضی است.
 
رحیمیان به انتقاد از کافه‌بازار نیز پرداخت و بیان کرد: بحث انحصار همیشه بوده و هنوز هم هست. کافه‌بازار، هم آپشن‌‌های کاربر را کم می‌کند و هم توسعه‌دهنده از این که درآمدش کم می‌شود ناراحت است. کمپین ما هم‌زمان کاربر و توسعه‌دهنده را خوشحال می‌کند و فقط یک موجود انحصارطلب ناراحت است.
 
او ادامه داد: در تماس‌هایی که با بعضی افراد گرفته شده از آنها خواسته‌اند با عنوان مسئولیت اجتماعی مایکت را تخریب کنند. چند نفر از استریمرها هم این مسأله را توییت کردند و برخی نیز ترجیح دادند سکوت کنند.
 
مدیرعامل این فروشگاه اندرویدی در انتها گفت: طبیعتاً با کافه‌بازار رقابت می‌کنیم و بدیهی است که می‌خواهیم سهم بیشتری از بازار به دست آوریم. کافه‌بازار سال‌هاست با انحصارطلبی سعی کرده هم کاربر و هم توسعه‌دهنده را از آپشن‌ها محروم کند و حالا که احساس می‌کند مایکت در حال پیشرفت سریع‌تری است به هر روشی متوسل می‌شود؛‌ بعضی از روش‌ها پشت پرده است و بعضی جلوی پرده. برخی را فقط خودشان می‌دانند که چه کار کرده‌اند و برخی را به‌‌‌صورت علنی گفته‌اند. خوب است که در حال حاضر از اکانت‌های رسمی خودشان صحبت می‌کنند و پشت افراد دیگری پنهان نشده‌اند.
 
مدیرمحصول کافه‌بازار: مایکت بدون به‌روزرسانی حجم کاربر را هدر داده
مدیر محصول کافه‌بازار، محمد تکلو در این راستا، استفاده از لفظ به‌روزرسانی از سوی مایکت را اشتباه توصیف کرد و این کار را به ضرر اکوسیستم خواند. تکلو به پیوست گفت: طی چند روز اخیر بازخوردهای زیادی از کاربران و توسعه‌دهندگان دریافت کردیم که چرا به‌روزرسانی‌هایی از سوی مایکت ارائه می‌شود که کافه‌بازار آنها را ندارد.
 
او ادامه داد: در بررسی‌های‌مان متوجه شدیم در صورت به‌روزرسانی اپلکیشن‌های با پرداخت درون‌برنامه‌ای از کافه‌بازار و گوگل‌پلی، مایکت روی همان ورژن‌کد اعلام به‌روزرسانی می‌کند. سپس دیدیم که مایکت تکذیب کرد و گویا در همان لحظات اولیه این قابلیت را غیرفعال کرد تا کاربران نتوانند این مسأله را بررسی کنند اما مستندات خوبی از این ماجرا فراهم کرده بودیم.
 
تکلو اضافه کرد: اول مایکت تکذیب کرد و چند ساعت بعد مدعی شد که این یک کمپین بوده که در آن به کاربر تخفیف می‌دادند. سوال کاربران و توسعه دهندگان اینجاست که اگر کمپین بوده پس چرا تکذیب کردید؟ چطور کمپینی برگزار می‌شود که به‌ضرر کاربر تمام می‌شود؟ مسأله وجود رقابت در یک بازار این است که رقبا علاوه بر اینکه تلاش می‌کنند بهترین محصول خود را ارائه دهند، حواس‌شان است که رقیبِ دیگر دست از پا خطا نکند.
 
او در مورد اینکه این کار مایکت به‌روزرسانی نیست، توضیح داد:‌ وظیفه پلتفرم فروشگاه اپلیکیشن مشخص است و در کنار جلب رضایت کاربر باید نیازهای وی را نیز برطرف کند. نصب و به‌روزرسانی اپلیکیشن هم شامل این نیازها می‌شود. به‌روزرسانی هم تعریف مشخصی دارد. توسعه‌دهنده ورژن‌کد بالاتری را به‌عنوان به‌روزرسانی روی فروشگاه‌های مختلف قرار می‌دهد و علتش هم رفع باگ، اضافه کردن قابلیت جدید و تغییرات مختلف است. ولی وقتی اپلیکیشنی دانلود می‌شود و ورژن‌کد عیناً ورژن‌کد قبلی است، مفهوم به‌روزرسانی زیر سوال می‌رود.
 
او افزود: یک سری کارها اعتماد کاربر را به همه پلتفرم‌هایی که در این اکوسیستم حضور دارند از بین می‌برد و سود پلتفرم‌ها هم در رضایت کاربر است. اگر رقابت بین پلتفرم‌ها به ضرر کاربر باشد از اعتماد کاربر هزینه می‌شود و این ضرر گریبان‌گیر همه پلتفرم‌ها خواهد شد. چنین رفتارهایی هم پشت پرده نمی‌ماند و جایی باید در ازای اعتمادی که هزینه کردیم پاسخگو باشیم.
 
مدیرمحصول کافه‌بازار به انتقاد از کمپین مایکت نیز پرداخت و اظهار داشت: این کمپین مارکتینگی که مطرح می‌شود که به ضرر کاربر تمام می‌شود. از لفظ به‌روزرسانی استفاده می‌شود ولی به‌روزرسانی‌ای به کاربر ارائه نمی‌شود ولو اینکه ۱۵ درصد تخفیف داده شود. البته این ۱۵ درصد هم جای سوال دارد. مثل این می‌ماند یک هزار تومانی از روی میز مشتری برداشته شود و بگوییم در ازایش غذای خوشمزه‌ای به تو می‌دهیم. این هزار تومانی حجم و اعتماد کاربر است.
 
او در انتها در مورد اینکه کافه‌بازار هم کاری مشابه مایکت انجام می‌دهد یا خیر توضیح داد: در مایکت به‌روزرسانی روی همان ورژن‌کد انجام می‌شود اما در کافه‌بازار اینطور نیست. حالا اینکه چطور ما ورژن‌کدی بالاتری از برنامه را داریم که گوگل‌پلی ندارد قابل توضیح است. خیلی از اپلیکیشن‌ها از قابلیت Stage Roll out یا به‌روزرسانی منطقه‌ای استفاده می‌کنند و به‌تدریج به تعداد مشخصی از کاربران به‌روزرسانی را ارائه می‌‌کنند.
 
تلکو اضافه کرد:‌ ما برای اینکه بتوانیم برای گوشی‌های مختلف با برندهای مختلف به‌روزرسانی را ارائه کنیم، مجبوریم از طیف گسترده‌ای از دستگاه‌ها برای دریافت کردن به‌روزرسانی استفاده کنیم و این گستردگی باعث می‌شود برخی از این دستگاه‌ها در Stage Roll out آن به‌روزرسانی قرار بگیرند تا بفهمیم اگر به‌روزرسانی مشکل ندارد برای دیگر کاربران هم ارائه دهیم. این به‌روزرسانی باز هم از گوگل‌پلی دریافت می‌شود. این به‌روزرسانی‌ها متعلق به همان توسعه‌دهنده است و اصالت این به‌روزرسانی از طریق signature برنامه مشخص می‌شود و در صورتی که تغییری در برنامه توسط فردی غیر از توسعه‌دهنده انجام شود، signature برنامه تغییر کرده و اصلا برنامه به‌روز نمی‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.