لبه تکنولوژی

May 8, 2022
11:18 یکشنبه، 18ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135638

ساخت پوست الکترونیکی که از طریق موهای مغناطیسی کوچک حس لامسه دارد

 
پوست بزرگ‌ترین عضو بدن است که نقش مهمی را در ایجاد حس لامسه ایفا می‌کند، با این حال تقلید حساسیت آن در نسخه‌های مصنوعی امر دشواری به شمار می‌رود. اکنون دانشمندان نوع جدیدی از پوست الکترونیکی (e-skin) را ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از موهای ریز کار گذاشته شده در آن، لمس و جهت حرکت آن را با دقت تشخیص دهد.
 
پوست‌های الکترونیکی غشایی نازک از مواد دارای خصوصیات الکترونیکی هستند که به آنها اجازه می‌دهد تا برخی از عملکردهای پوست طبیعی انسان مانند لمس، فشار، دما و یا حتی درد را تقلید کنند. این پوست‌های مصنوعی برای بیماران نیازمند پیوند پوست و ایجاد حس لامسه رباتیک پیشرفته کاربرد دارند.
 
نحوه ساخت و عملکرد پوست الکترونیکی جدید
حالا محققان دانشگاه فناوری کمنیتس آلمان پوست الکترونیکی را توسعه داده‌اند که حامل نوع جدیدی از حسگر است و حساسیت بالایی نسبت به لمس دارد. این فناوری با تقلید از یک عامل مهم اما فراموش‌شده حس لامسه در انسان ساخته شده که در واقع همان مویی است که روی پوست می‌روید.

 
بنابر مقاله دانشگاه کمنیتس، دانشمندان برای ساخت این پوست الکترونیک موهای ریز مغناطیسی را در مواد الاستومری کار گذاشتند. این موهای مصنوعی مانند نمونه‌های طبیعی خود دارای ریشه‌های پیازی هستند که زیر سطح پوست الکترونیکی قرار دارند و در صورت تماس یا حرکت بخش بالایی روی پوست) آنها هم حرکت می‌کنند.
 
هر یک از این ریشه‌ها با یک حسگر سه بعدی مغناطیسی احاطه شده‌اند و بدین ترتیب می‌توان ناحیه لمس شده را همزمان ردیابی و مشخص کرد. در این حالت نه تنها موقعیت دقیق از مکان لمس شده مشخص می‌شود، بلکه جهت حرکت آن نیز قابل تشخیص است.
 
به ادعای تیم سازنده، تولید عمده این حسگرهای مغناطیسی نسبتا آسان است و می‌توان از طریق فرایندی که میکرو اوریگامی نام دارد آنها را تا کرد و درون جایگاه‌شان قرار داد.
 
به گفته «کریستین بکر»، یکی از محققان ارشد این مطالعات رویکرد تیم به آنها امکان داده تا چینش دقیق حسگرها در حالت سه بعدی به شکل یک فرایند تولید موازی هم قابل انجام باشد. امری که دستیابی به آن با روش‌های کنونی به شدت دشوار است.   
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.