امنیت

اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 10, 2022
11:01 سه شنبه، 20ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135703

حساسیت امنیتی به کسپرسکی تشدید شد

 
دولت بایدن تحقیقات امنیتی درباره شرکت نرم افزار آنتی ویروس "کسپرسکی لَب" را از اوایل امسال و در پی نگرانیهای فزاینده از حملات سایبری روسیه تشدید کرد.
 
موضوع مورد بحث این است که همزمان با تشدید تنشها میان مسکو و غرب، کرملین می تواند از این نرم افزار آنتی ویروس برای دسترسی به سیستمهای رایانه ای و سرقت اطلاعات مهم از رایانه های آمریکایی یا دستکاری آنها استفاده کند.
 
سه منبع آگاه به رویترز گفتند: دسترسی به شبکه‌های پیمانکاران فدرال و گردانندگان زیرساختهای حیاتی آمریکا مانند شبکه‌های برق به عنوان یک نگرانی ویژه مطرح بودند.
 
رگولاتورهای آمریکایی استفاده دولت فدرال از نرم افزار کسپرسکی را ممنوع کرده‌اند و ممکن است نهایتا این شرکت را وادار کنند تدابیری را در پیش بگیرد تا ریسک مربوط به محصولاتش را کاهش دهد یا استفاده از نرم افزار کسپرسکی را به کلی برای شهروندان آمریکایی ممنوع کنند.
 
این تحقیقات که پیش از این گزارش نشده بود، نشان می دهد دولت آمریکا برای حمایت از شهروندان و شرکتهای آمریکایی در برابر حملات سایبری روسیه، در جست و جوی راه‌هایی برای ضربه زدن به روسیه است.
 
دستیار نماینده تجاری سابق آمریکا در این باره گفت: با توجه به این که یک بازار آزاد هستیم، اختیارات تنها ابزاری هستند که ما برای مقابله با تهدید مربوط به کسپرسکی داریم. قدرتهای رگولاتوری دیگر اجازه نمی دهند دولت مانع استفاده بخش خصوصی از نرم افزار ساخت یک شرکت روسی شود.
 
تحقیقات مذکور با استفاده از اختیارات جدید گسترده‌ای که در زمان دولت ترامپ داده شدند و به وزارت بازرگانی اجازه دادند مبادلات میان شرکتهای آمریکایی و شرکتهای اینترنتی، مخابراتی و فناوری کشورهای متخاصم شامل روسیه و چین را ممنوع کند، انجام می شود.
 
وزارت بازرگانی می تواند از اختیاراتش برای ممنوع کردن خرید نرم افزار کسپرسکی برای شهروندان آمریکایی یا ممنوع کردن دانلود آپدیتهای آن از طریق مقررات در رجیستر فدرال، استفاده کند.
 
این ابزارها تا حدود زیادی استفاده نشدند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، از آنها برای ممنوعیت استفاده آمریکایی‌ها از پلتفرمهای شبکه اجتماعی چینی تیک تاک و وی چت استفاده کرد اما دادگاه‌های فدرال اجرای این اقدامات را متوقف کردند.
 
یک مقام ارشد وزارت دادگستری آمریکا سال گذشته گفت: این سازمان در حال بررسی ده‌ها شرکت روسی از جمله ارتباط بین یک شرکت خاص و سرویسهای اطلاعاتی روسیه است تا تهدید آنها برای زنجیره تامین آمریکا را ارزیابی کند.
 
معلوم نیست آیا شرکت تحت بررسی کسپرسکی است یا خیر. طبق اطلاعات گارتنر، درآمد سال ۲۰۲۰ کسپرسکی در آمریکا، ۹۵.۳ میلیون دلار برآورد شد که حدود ۱۵ درصد از کل درآمد این شرکت در آن سال بود.
 
مقامات آلمانی در مارس هشدار دادند شرکتهایی که پایگاه اصلی آنها در مسکو است، ممکن است در حملات سایبری مشارکت کنند یا عوامل دولت روسیه پنهانی از فناوری آنها بدون اطلاعشان برای انجام حملات سایبری استفاده کنند.
 
کسپرسکی در بیانیه‌ای اعلام کرد یک شرکت خصوصی است که ارتباطی با دولت روسیه ندارد و هشدار آلمان با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته است.
 
رویترز گزارش کرد دولت آمریکا یک روز پس از حمله روسیه به اوکراین، پنهانی به بعضی از شرکتهای آمریکایی درباره استفاده از نرم افزار کسپرسکی هشدار داد.
 
بر اساس گزارش رویترز، وال استریت ژورنال ماه گذشته گزارش کرد کاخ سفید از وزارت خزانه داری خواسته است تحریمهایی علیه این شرکت آماده کند اما بعضی از مقامات به دلیل نگرانی از ریسک حملات سایبری روسیه، مخالفت کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.