اپلیکیشن

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

May 10, 2022
16:19 سه شنبه، 20ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135725

فیسبوک ردیابی مکانی را متوقف می‌کند

 
فیسبوک قصد دارد یکی از بزرگترین ردپاهای شما در این شبکه اجتماعی را پاک‌سازی کند. این شرکت از تابستان امسال تاریخچه‌های مکانی کاربران را حذف می‌کند. انتشار این خبر خیلی بی‌سروصدا انجام شد؛ متا این خبر را نه از طریق یک بیانیه بلکه از طریق هشدارهای درون اپلیکیشنی و ایمیل به اطلاع کاربران رساند.
 
 پیغامی که به یکی از کاربران فیسبوک ارسال شده بود نشان می‌دهد قابلیت‌هایی مثل دوستان اطراف Nearby Friends، (این گزینه اگر دوستی در نزدیکی شما باشد و او هم گزینه را فعال کرده باشد به شما اطلاع می‌دهد) و هشدارهای آب و هوایی که متکی به ردیابی مکانی هستند غیرفعال خواهند شد.
 
در ادامه این پیغام آمده است: اپلیکیشن‌های فیسبوک از ۳۱ می، ثبت داده‌های مکانی در پس‌زمینه را متوقف می‌کنند و این شرکت پس از یک آگوست تاریخچه مکانی کاربران را حذف خواهد کرد.
 
پس از تصمیم فیسبوک در نوامبر ۲۰۲۱ برای خاموش کردن سیستم تشخیص چهره و حذف پایگاه داده آن، این تصمیم یکی از بزرگترین تصمیمات فیسبوک در زمینه حذف اطلاعات کاربران محسوب می‌شود.
 
امیل وازکوئز، یکی از سخنگویان متا، در ایمیلی گفت این شرکت قرار است به دلیل «استفاده پایین» این قابلیت‌ها را غیرفعال کند.
 
انتشار این خبر با استقبال طرفداران حریم خصوصی مواجه شده است. دهاناراج تاکور، محقق ارشد مرکز دموکراسی و تکنولوژی، موسسه‌ای نیمه دولتی در واشنگتن، می‌گوید: «کاهش جمع‌آوری این نوع اطلاعات در اپلیکیشن‌ها فوق‌العاده است.» او از صاحب‌نظران این حوزه محسوب می‌شود و گزارشی که با همکاری چندتن دیگر منتشر کرد نشان می‌دهد چطور نیروهای امنیتی و آژانس‌های اطلاعاتی داده‌های مکانی را خریداری کرده و الزامات قانونی را دور می‌زنند.
 
متاسفانه همانطور که در این گزارش مشخص شده است، فیسبوک که داده‌های کاربران را نزد خود نگه می‌دارد تا دسترسی به مخاطبان، علایق و دیگر معیارها را در انحصار داشته باشد، بازیگر مهمی در این فرایند نیست، بلکه کارگزاران کوچک داده بخش اعظم فروشندگان هستند و معمولا با قرار دادن کدی در اپلیکیشن‌های موبایلی به اطلاعات دست پیدا می‌کنند.
 
به‌علاوه برخلاف فیسبوک (و گوگل) که هرکدام امکان نمایش، اصلاح، دانلود و حذف تاریخچه مکانی را در اختیار کاربران می‌گذارند، این شرکت‌ها فاقد چنین گزینه‌هایی هستند.
 
تاکور می‌گوید: «نگرانی ما فراتر از فیسبوک است. اکوسیستم کارگزاری داده به شدت مبهم و گنگ است و بازیگران بسیاری در آن فعالیت دارند.»
 
مثلا حتی ارائه‌دهندگان بی‌سیم که به‌دلیل ارائه سیگنال از مکان گوشی اطلاع دارند و اطلاعات مکانی را حدود یک تا پنج سال نگهداری می‌کنند هم در مواردی این اطلاعات را به کارگزاران داده فروخته‌اند.
 
به گفته تاکور داده‌هایی که ارائه‌دهندگان بی‌سیم جمع‌آوری می‌کنند از همه خطرناک‌تر است: «آنها حجم عظیمی از داده‌‌های مکانی را جمع‌آوری کرده و در اختیار دارند و می‌توانند آن را به اطلاعات خصوصی افراد لینک کنند.»
 
انتشار خبری که پولیتیکو درمورد نظر ۵ به ۴ دادگاه عالی درمورد لغو قانونی Roe v. Wade منتشر کرد و به دلیل احتمال ممنوعیت سقط جنین، خطر سواستفاده از داده مکانی را بار دیگر گوش‌زد می‌کند.
 
جولس پولونتسکی، مدیرعامل فروم آینده حریم خصوصی (Future of Privacy Forum)، در ایمیلی نوشت:‌ «در هفته گذشته،‌ بسیاری از شرکت‌ها متوجه شده‌اند که داده مکانی به شدت خطرناک است، به ویژه با توجه به نگرانی‌هایی که درمورد دسترسی افراد به خدمات درمان باروری وجود دارد یا داده‌هایی که گرایش جنسی آنها را نشان می‌دهد.»
 
برای مثال جوزف کاکس از وایس (Vice) روز سه‌شنبه «۳ مه» گزارش کرد که شرکت جمع‌آور داده سیف‌گرف (SafeGraph) در حال فروش داده‌های مکانی مربوط به تاسیسات Planned Parenthood (یک موسسه خیریه آمریکایی فعال در زمینه خدمات درمان باروری) است. گوگل ژانویه گذشته کد این شرکت را از اپلیکیشن‌های پلی استور حذف کرد.
 
اگر کنگره آمریکا قانونی فدرال در زمینه حریم خصوصی به تصویب برساند، این نوع نظارت‌ها با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. قانونی کوچکتر هم می‌تواند جلوی تندروی‌ها را بگیرد؛ برای مثال، قانون چهارمین اصلاحیه قانون اساسی فروشی نیست (The Fourth Amendment is Not for Sale)، آوریل سال گذشته (۲۰۲۱) از سوی سناتور ران وایدن و رن پاول معرفی شد که استفاده آژانس‌های دولتی از کارگزاران داده و درنتیجه دور زدن الزام یک مجوز جست‌وجو را ممنوع می‌کند.
 
حکم دادگاه‌ها هم می‌تواند مصداقی برای حد و مرز حریم خصوصی باشد برای مثال دادگاه عالی در سال ۲۰۱۸ طی یک حکم اعلام کرد پلیس برای دستیابی داده‌های مکانی از ارائه‌دهندگان بی‌سیم به مجوز نیاز دارد.
 
اما در حال حاضر به نظر می‌رسد موثرترین قانون در حوزه ردیابی اپلیکیشنی را اپل و گوگل ارائه کرده‌اند. هر دو سیستم‌عامل iOS و اندروید در حال حاضر گزینه‌ای را در اختیار کاربران می‌گذارند تا اشتراک‌گذاری مکان خود در پس‌زمینه را متوقف کرده و دسترسی اپلیکیشن به هرگونه مکان تقریبی را نیز محدود کنند.
 
گزینه آخری که به آن اشاره شد به‌ویژه برای اپلیکیشن‌هایی که از GPS استفاده نکرده اما مکان حدودی شما را حدس می‌زنند کاربرد دارد.
 
پولونتسکی در ایمیل خود تصریح می‌کند محدودیت‌های اپل و گوگل نقش مهمی در از رده خارج کردن قابلیت‌های مکانی فیسبوک داشتند.
 
تحقیقات مستقل هم این مساله را تایید کرده‌اند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که پس از اضافه شدن قابلیت کنترل ردیابی به دستگاه‌های اپل، اطلاعات مکانی بازاریابان ۶۸ درصد کاهش یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.