تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

May 14, 2022
11:31 شنبه، 24ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135800

شرکت پست به فروشگاه‌های اینترنتی وب‌سرویس می‌دهد

 
فروشگاه‌های اینترنتی برای استفاده از سرویس‌های شرکت پست می‌توانند از این شرکت وب‌سرویس دریافت کنند.
 
 اوایل سال ۹۹ شرکت ملی پست فعالیت‌های خود برای ایجاد سکوی تجارت الکترونیکی را آغاز کرد. پست با این طرح در نظر داشت تا با همکاری بخش خصوصی به کسب‌وکارها و مشتریان خدمات جدید عرضه کند و به نوعی برخی از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کند. در این مدت هم پنج شرکت استارتاپی در مرحله قبول مرسوله با دریافت وب‌سرویس با این شرکت همکاری می‌کنند.
 
به گفته محمدرضا قادری، عضو هیئت‌مدیره شرکت ملی پست، استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی به ۲ صورت می‌توانند از شرکت پست وب سرویس دریافت کنند. او در این مورد به زومیت توضیح داد:
 
هم‌اکنون بیش از ۱۰۰ استارتاپ‌ واسط پستی و به نوعی همکار ما هستند. فروشگاه‌های اینترنتی کوچک که در شبکه‌های اجتماعی فعالیت‌ می‌کنند یا وب‌سایت دارند، ازطریق این استارتاپ‌ها می‌توانند سرویس پستی دریافت‌ کنند. تعدادی هم مشتری انبوه داریم که کسب‌وکار اینترنتی هستند، مانند دیجی‌کالا. به این مشتریان بزرگ API مستقیم می‌دهیم.
 
او ادامه داد: «شرکت‌های استارتاپی برای دریافت وب‌سرویس، درخواست همکاری با پست می‌دهند و ما هم با توجه به مدل قرارداد و نحوه همکاری به آن‌ها وب‌سرویس می‌دهیم.»
 
به گفته او وب‌سرویسی که پست به شرکت‌های بزرگ تجارت الکترونیکی مانند دیجی‌کالا ارائه می‌دهد، شامل نرخ‌نامه‌ پستی، صدور بارکد، پرداخت الکترونیکی خدمات و رهگیری مرسولات است.
 
براساس اظهارات قادری اگر شرکتی متقاضی باشد، سرویس‌های تبدیل نشانی به کدپستی هم به‌صورت مجازی دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. قادری در این مورد تأکید کرد:‌ «البته دیجی‌کلا بخشی از مرسولات توسط خود شرکت توزیع می‌شود؛ اما در بسیاری از شهرها و روستاها که برای آن مقرون‌به‌صرفه نیست یا راه دور است و شبکه توزیع ندارد، از خدمات پست بهره می‌برد.»
 
راه‌اندازی مراکز نوآوری پستی
شرکت پست همچنین برای بهره‌مندی از ایده‌های پستی استارتاپ‌ها و تیم‌های نوپا، سال گذشته مراکز نوآوری‌ای راه‌اندازی کرد که حالا این مراکز به گفته قادری به ۱۱ شعبه در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است.
 
قادری در گفت‌وگو با زومیت درمورد نحوه همکاری با تیم‌های نوپا،گفت: تیر ماه سال گذشته پارک نوآوری پست در پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات راه‌اندازی شد. البته این تنها مرکز نوآوری ما نیست و هم‌اکنون در سراسر کشور ۱۱ شعبه داریم. به‌تازگی هم با بنیاد تعاون ناجا توافق کردیم و یک شعبه مرکز نوآوری در اتوبان ارتش راه‌اندازی شد.
 
او ادامه داد: «تمرکز مرکز نوآوری، نوآوری در صنعت پست است. صنعت پست هم به صورتی نیست که بتوان با یک ایده کوچک در آن مشغول به کار شد. معمولاً باید تیم‌ها جذب سرمایه کنند و محصول خود را آماده و سپس شرکت خود را ثبت کنند. این استارتاپ‌ها می‌توانند با پست همکاری ‌کنند؛ چون ما نمی‌توانیم با یک شخص قرارداد ببندیم و باید در قالب شرکت با استارتاپ‌ها‌ همکاری کنیم.»

 
قادری توصیه می‌کند استارتاپ‌ها و تیم‌های کوچک، فعالیت خود را با شتاب‌دهنده‌ها پیش ببرند و پس از کسب تجربه‌ها و حمایت‌های لازم با یک سرویس آماده برای همکاری با پست درخواست بدهند.
 
او همچنین بیان کرد: «در مرکز نوآوری حدود ۷۲ عضو داریم و تقریباً ۶۰ استارتاپ‌ شرکت خود را ثبت کردند و محصول قابل ارائه دارند.»
 
قادری در ادامه صحبت‌های خود به نحوه استقرار تیم‌های استارتاپی در مراکز نوآوری اشاره و بیان کرد: «در نظر داریم تا وقتی شتاب‌دهنده‌ها در مرکز نوآوری مستقر شدند، فضای کار اشتراکی دراختیار تیم‌ها قرار دهیم. البته این مراکز مخصوص استارتاپ‌هایی است که شرکت خود را ثبت نکردند؛ اما استارتاپ‌هایی که شرکت خود را ثبت کردند، مستقیم به پارک‌ها پذیرش می‌شوند و ساختمان اختصاصی دراختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.»
 
کارگروهی برای کمک به استارتاپ‌ها
برخی از استارتاپ‌ها پس از استقرار در مراکز نوآوری پست، قصد همکاری با پست را دارند؛ اما همکاری با پست سازوکارهای خود را دارد، به همین خاطر کارگروه ویژه‌ای برای بررسی طرح‌های دانش‌بنیان و نوآورانه تیم‌های استارتاپی تشکیل شده است .
 
قادری درمورد این کارگروه گفت: اگر در خود مرکز نوآوری یا بیرون از آن، تیمی ایده‌، طرح یا محصولی داشته باشد، این کارگروه این ایده‌ها را بررسی می‌کند. ما در این کارگروه ایده‌ها را از نظر اینکه قابل عملیاتی شدن در پست است یا نه مورد بررسی قرار می‌دهیم و نحوه انعقاد قرارداد همکاری با پست را هم مشخص می‌کنیم.
 
او ادامه داد: «از تمام اداره‌کل‌های مرتبط پست در این کارگروه حضور دارند؛ از مهندسی عملیات تا حقوقی و نرم‌افزار و جغرافیایی و برنامه و توسعه و کسب‌وکار. من هم رئیس کارگروه هستم. به این صورت همه اداره‌ها در جریان کار هستند؛ چون اگر تیم‌ها بخواهند یک‌به‌یک به معاونت‌ها مراجعه کنند، دچار سرگردانی می‌شوند. در این کارگروه اگر ایده‌ای خوب باشد، افراد را راهنمایی می‌کنیم تا به چه صورت ایده خود را عملیاتی و با پست همکاری کنند.»
 
به گفته قادری کارگروه امسال تشکیل شده و تاکنون ۳ جلسه برگزار کرده و در‌حال‌حاضر بیش از ۳۵ طرح در کارگروه در حال بررسی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.