اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 17, 2022
14:34 سه شنبه، 27ام اردیبهشتماه 1401
کد خبر: 135914

معاون وزیر ارتباطات: تحول دولت مردمی از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد

 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به تکالیفی که در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات و سند تحول دولت مردمی در این بخش دیده شده، گفت: تحول دولت مردمی از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می گذرد.
 
 محمد خوانساری در مراسم روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی که امروز سه شنبه در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با تاکید بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات ایران به دنبال شیرین کردن ذائقه مردم از خدمات فناوری اطلاعات است، بسترسازی برای عرضه خدمات دولت هوشمند، توسعه زیرساخت‌ها و ایجاد سکوهای خدمات رسان را از جمله تکالیف در دست اجرا عنوان کرد.
 
وی با اشاره به تکالیفی که در طرح کلان شبکه ملی اطلاعات و نیز سند تحول دولت مردمی در این بخش دیده شده است، گفت: این دو طرح همراستا با یکدیگر باید دنبال شوند و ما معتقدیم که تحول دولت مردمی از بستر توسعه شبکه ملی اطلاعات می‌گذرد.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد ما در سازمان فناوری اطلاعات تحقق «دولت به مثابه پلتفرم» است، ادامه داد: این رویکرد، باز طراحی ارائه خدمات هوشمند، زیرساخت‌های ابری و سکوهای قابل استفاده و نیز پنجره واحد خدمات دولت را شامل می‌شود تا با استفاده از فناوری‌های تحول آفرین و بر بستر پلتفرم، دولت کارا و مؤثر محقق شود و شاهد رشد و افزایش کیفیت خدمات و نوآوری باشیم.
 
وی گفت: دولت یک سکو است و زیرساخت‌ها را برای شرکت‌های دانش بنیان و اپراتورهای خدماتی ارائه خواهد داد و در این صورت شاهد افزایش اعتماد کسب و کارها، افزایش بهره وری و تولید دانش بنیان و خدمات خواهیم بود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات فرصت سازی یکسان در دسترسی به خدمات پایه دولتی و توانمندسازی شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های مدنظر عنوان کرد و افزود: جایگزینی خدمات دستگاه‌های دولتی با خدمات بخش خصوصی و یا ارائه خدمات ترکیبی، امسال در قالب اپراتورهای خدماتی (PGSP ) محقق می‌شود و به تدریج شرایط آن را اعلام عمومی می‌کنیم.
 
وی ایجاد پروژه «ابر دولت» را به عنوان زیرساخت یکپارچه خدمات دولت، پنجره ملی خدمات هوشمند و امکان مشارکت مردم در بهبود فرآیندها را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و گفت: نظام تعرفه گذاری خدمات و رقابتی کردن آنها، نظارت و حضور بر ساماندهی بازار ICT و توسعه مرکز تبادل اطلاعات و نیز تأمین و ارزیابی امنیت شبکه با فعال سازی شرکت‌های خصوصی حوزه امنیت و مراکز آپای دانشگاهی از برنامه‌های مدنظر سازمان فناوری اطلاعات برای سال جاری است.
 
خوانساری با اشاره به شعار امسال روز جهانی ارتباطات که از سوی اتحادیه جهانی مخابرات، «فناوری‌های دیجیتال برای افراد مسن و سالمندی سالم» نامگذاری شده است، گفت: این بازار در کشور ما بسیار بکر است و پرداختن به این موضوع صرفه اقتصادی برای استارت آپها خواهد داشت. پایش ما در این زمینه نیز نشان می‌دهد که با توجه به افزایش امید زندگی، بازار وسیعی برای بهبود کیفیت سالمندان با استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی وجود دارد و سرمایه گذاران و استارت آپها می‌توانند این بازار را مدنظر قرار دهند.
 
وی گفت: هم اکنون اگر متوسط سن کارآفرینان موفق در کشور را در بازه سنی ۴۰ تا ۴۵ سال در نظر بگیریم، با ایجاد بازار فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی برای سالمندان فعلی، در آینده این کارآفرینان می‌توانند در سن سالمندی، هدایتگر این بخش هم باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.