تلفن همراه

گجت

May 29, 2022
16:35 یکشنبه، 8ام خردادماه 1401
کد خبر: 136147

گجتی که با ارتعاش عوارض پارکینسون را کاهش می دهد

افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در کنار عوارض مختلف از کندی حرکات و سفتی ماهیچی ها رنج می برند. یک دستگاه پوشیدنی جدید ابداع شده که با ایجاد ارتعاش روی سینه کاربر این علائم را کمتر می کند.
4166521.jpg
به گزارش نیواطلس، گجت مذکور CUE1 نام دارد و توسط یک شرکت زیرمجموعه امپریال کالج لندن به نام «چارکو نوروتک» (Charco Neurotech) توسعه یافته است.
 
این دستگاه به طور موقت روی پوست قسمت جناغ سینه می چسبد و با استفاده از یک موتور الکتریکی الگوهایی ریتیمک از ارتعاشات را منتشر می کند. این تحریک حسی ارتعاشی متمرکز، سیگنال های عصبی تولید می کند که در مغز انسان حرکت می کنند.
 
محققان معتقدند این موارد فعالیت های فرکانس بتا در قشر حرکتی و هسته زیر تالاموس را کاهش می دهند. فعالیت های مازاد بتا در این مناطق دلیل اصلی مشکلات کنترل حرکتی در بیماران مبتلا به پارکینسون است.
 
علاوه برآن ارتعاشات پالسی احتمالا به عنوان نشانه هایی عمل می کنند که به طور خارجی تولید شده اند و کاربر را وادار به حرکت می کنند.
 
تحقیقات پیشین نشان داده بود نشانه های تکراری لمسی، شنیداری و بصری از جمله اصواتی که توسط مترونوم تولید می شوند، می توانند حالت قفل شدگی ماهیچه های مبتلایان به پارکینسون را باز کنند تا بتوانند راه بروند و حرکات دیگر انجام دهند.
 
پیش از این کفش هایی تولید شده بودند که خطوط لیزری روی زمین می تاباندند و نشانه هایی برای صاحبان خود فراهم می کردند تا گامی به جلو بردارند.
 
گجت مذکور می تواند به عنوان یک دستگاه جداگانه که با فشار دکمه ای فعال می شود، نیز عمل کند. البته CUE1 مجهز به یک اپلیکیشن است که برای همخوانی قدرت و فرکانس ارتعاشات نیز به کار می رود. می توان با کمک این اپلیکیشن علائم پارکینسون را ردیابی کرد.
 
هم اکنون آزمایش بالینی محدود این دستگاه نتایج رضایت بخشی داشته ، اما درآینده نزدیک آزمایشی وسیع تر با همکاری دانشگاه کویین مری لندن انجام می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.