تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

June 4, 2022
13:54 شنبه، 14ام خردادماه 1401
کد خبر: 136343

سلطه اپل بر بازار پوشیدنی‌ها در سه ماهه نخست ۲۰۲۲

براساس گزارش Canalys، تعدا ۴۱٫۷ میلیون محصول پوشیدنی هوشمند ازجمله ساعت و دستبندهای سلامت در بازه‌ی زمانی سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ به‌بازار عرضه شده‌ است.
 
شرکت تحلیل بازار Canalys به‌تازگی گزارشی درمورد وضعیت بازار جهانی محصولات پوشیدنی هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ منتشر کرده است. در این گزارش اشاره شده فقط در سه‌ماهه اول سال میلادی جاری، ۴۱٫۷ میلیون دستگاه پوشیدنی به بازار عرضه شده و در این آمار سهم دست‌بندهای سلامت ۹٫۷ میلیون دستگاه (۲۳٫۳ درصد) بوده، درحالی‌که محموله‌های ساعت‌های هوشمند با رقم خیره‌کننده ۳۲ میلیون دستگاه، بیشترین سهم را در این بازار به‌ خود اختصاص داده است.
 
به گزارش Gizmochina، به‌طور کلی، بازار جهانی محصولات پوشیدنی هوشمند در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲، در مقایسه با سه‌ماهه اول سال گذشته چهار درصد کاهش یافته است. این پدیده ناشی از کاهش سریع ارتباط اجتماعی دست‌بندهای تناسب اندام بوده، اما خوشبختانه به‌دلیل محبوبیت روبه‌افزایش ساعت‌های هوشمند، میزان عرضه‌ی محموله‌های این محصولات کاهش درخورتوجهی نداشته است.
درحال‌حاضر، اپل، هواوی و شیائومی سه برند برتر در بازار محصولات پوشیدنی هوشمند هستند. اپل با سهم ۲۲٫۱ درصدی در جایگاه نخست این بازار قرار دارد. این شرکت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ تعداد ۹٫۲ میلیون اپل واچ روانه‌ی بازار کرده است. بدین‌ترتیب میزان فروش پوشیدنی‌های این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی نسبت به سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ حدود ۲۱ درصد رشد کرده است.
 
هواوی نیز با دراختیار داشتن ۱۱٫۱ درصد از سهم بازار محصولات پوشیدنی هوشمند و فروش ۴٫۱ میلیون دست‌بند تناسب اندام و ساعت هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱، جایگاه دوم بازار را به‌ خود اختصاص داده است. این برند در بازار پوشیدنی‌های هوشمند ثابت باقی مانده و جذابیت اصلی ساعت‌های هوشمند آن، اکوسیستم OpenHarmony است که به ساعت‌های هوشمند هواوی اجازه می‌دهد نه‌تنها به گوشی هوشمند، بلکه به دستگاه‌های اینترنت اشیای این شرکت نیز متصل شوند. این مورد شامل وسایل نقلیه‌ی الکتریکی هواوی نیز می‌شود و به‌عنوان مثال می‌توانید از ساعت هواوی به‌عنوان کلید دیجیتال خودرو برقی برای باز کردن قفل استفاده کنید.
 
از سوی دیگر، شیائومی با سهم ۱۰٫۱ درصدی، جایگاه سوم بازار محصولات پوشیدنی هوشمند را تصاحب کرده است. این شرکت در سه‌ماهه اول ۲۰۲۲ حدود ۴٫۲ میلیون دستگاه پوشیدنی به بازار عرضه کرده است. از آنجاکه دست‌بندهای تناسب اندام این شرکت به‌دلیل نمایشگرهای کوچک‌تر، درحال از دست دادن محبوبیت میان کاربران هستند، این شرکت چینی تمرکز خود را به ساخت ساعت‌های هوشمند تغییر داده است. درحال‌حاضر ساعت‌های هوشمند این برند چینی مثل S1 همچنان اولین تلاش‌‌های این شرکت برای حضور در این بازار است و با تغییر تمرکز بازاریابی، کاهش فروش دست‌بندهای هوشمند تناسب اندام نیز سرعت بیشتری خواهد گرفت.
 
سامسونگ و فیت‌بیت در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند. سهم سامسونگ در بازار محصولات پوشیدنی در سه‌ماهه اول سال جاری با افزایش ۸٫۱ درصدی به ۳٫۴ میلیون دستگاه رسیده است. این شرکت به‌تازگی با همکاری گوگل، به استفاده از سیستم‌عامل Wear OS روی ساعت‌های هوشمند سری گلکسی واچ ۴ خود روی آورد که این مورد می‌تواند یکی از دلایل افزایش فروش محصولات پوشیدنی این شرکت باشد. درهمین‌حال، فیت‌بیت که توسط گوگل خریداری شده با دراختیار داشتن سهم هفت درصدی از بازار پوشیدنی‌ها، فروش خود را به ۲٫۹ میلیون کاهش داد.
 
با تجزیه‌وتحلیل بازار، از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ تاکنون، فروش دست‌بندهای تناسب اندام روند کاهشی داشته است. این محصولات در سه‌ماهه سوم سال گذشته با کاهش فروش ۳۷ درصدی مواجه شدند که چندین سقوط متوالی را در محموله‌های سه‌ماهه از سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۰ به‌ بعد نشان می‌دهد. میزان فروش دست‌بندهای سلامت در سه‌ماهه چهارم ۲۰۱۹ و در اوج خود به ۲۷٫۹ میلیون دستگاه رسید. اکنون این اولین‌باری است که پس از چندسال شاهد کاهش فروش این محصولات به زیر ۱۰ میلیون دستگاه هستیم.
 
از سوی دیگر، بازار ساعت‌های هوشمند به‌طور سالانه رشد ۱۵ درصدی تجربه کرده است. گزارش Canalys راهکارهایی را برای افزایش محبوبیت ساعت‌های هوشمند میان خریداران ذکر کرده که در ادامه به آن می‌پردازیم. شری‌جین، تحلیلگر تحقیقاتی Canalys گفت:
 
ساعت‌های هوشمند با نمایشگرهایی بزرگ‌تر، ویژگی‌های غنی‌تر و عمر باتری طولانی‌تر بهتر می‌توانند نیازهای ردیابی سلامت و سبک زندگی دیجیتال را برآورده سازند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.