بازی

فناوری اطلاعات

June 4, 2022
16:11 شنبه، 14ام خردادماه 1401
کد خبر: 136363

ولوو برای ارائه‌ تجربه‌ واقعی‌تر درون خودرو با اپیک گیمز همکاری می‌کند

خودروسازی ولوو برای ارائه‌ی تجربه‌ی واقع‌گرایانه در نمایشگرهای درون خودرو با شرکت اپیک گیمز، سازنده‌ی بازی فورتنایت همکاری می‌کند.
 
کمپانی ولوو همکاری تازه‌ای را با «اپیک گیمز» (Epic Games) سازنده‌ی موتور بازی‌سازی «آنریل انجین» (Unreal Engine) و بازی‌‌های شناخته‌شده‌ای از جمله «فورتنایت» (Fortnite) شروع کرده است تا بتواند فناوری‌های رندر پیشرفته‌ی این شرکت را برای ارائه‌ی گرافیک واقع‌گرایانه به نمایشگرهای درون خودرو بیاورد. پرچم‌دار برقی آینده‌ی ولوو که برای عرضه در اواخر سال جاری برنامه‌ریزی شده است، نخستین محصولی خواهد بود که از این همکاری بهره می‌برد.
 
این اعلامیه از یک نظر عجیب محسوب شود. زیرا با وجود آنکه خودروسازان دوست دارند سرعت بهبود یافته و سهولت استفاده از آخرین رابط‌های کاربری خود را تبلیغ کنند، آنریل انجین، بیشتر برای ارائه‌ی «رندرهای واضح‌تر، رنگ‌های غنی‌تر و انیمیشن‌های سه‌بعدی کاملا جدید» استفاده می‌شود. در میان تمام شلوغی‌های تکنولوژیکی که خودروهای مدرن برای صاحبانشان ایجاد می‌کنند، اما تا کنون کسی از واضح نبودن رنگ‌های روی نمایشگر ایراد نگرفته است!
 
در واقع، ولوو در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود برای اعلام این همکاری، کمتر شبیه یک خودروساز و بیشتر شبیه یک استارت‌آپ بازی به چشم می‌آید. ظاهرا این مزایای دیداری اشاره شده، فقط شروع کار است و توسعه‌دهندگان ولوو همچنان به تلاش‌های گرافیکی خود ادامه می‌دهند. در عین حال این برند سوئدی قول داده است که هیچ‌یک از این نوآوری‌های بصری به قیمت از دست رفتن تعهد تاریخی این شرکت در زمینه‌ی ایمنی تمام نشود و تأکید کرد که «حذف راننده به روش اشتباه» غیرقابل قبول است.
 
تنها مزیت عملی و آشکار «گرافیک نسل بعدی» در خودرو، مربوط به شیوه‌ی استفاده‌ی خودرو از آن برای برقراری ارتباط با مسافران است. و در مورد ولوو، شرکتی که خودروهای برقی و حمل‌ونقل نیمه‌خودران را هدف قرار داده است، آن‌طور که در اعلامیه بیان شده است، Unreal Engine کمتر برای ارائه‌ی تجربه‌ی واقع‌گرایی کاربرد خواهد داشت و بیشتر برای سرعت رندر درنظر گرفته شده است.
هر خودروی مدرن با ویژگی‌های کمک-رانندگی تلاش می‌کند یک بازآفرینی کلی و نمادین را از مسیر پیش رو مدل‌سازی کند تا راننده را از موانعی که توسط حسگرها و دوربین‌ها مشاهده کرده است، آگاه سازد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در دنیای واقعی و غیرقابل پیش‌بینی که ماشین‌ها می‌توانند خودشان اندکی برانند، نه تنها مهم است که برای مثال خودروی شما درختی را در جاده ببیند، بلکه مهم است شما هم بدانید که خودرو یک درخت را در جاده می‌بیند.
 
بدین ترتیب هر چیزی که این روند ارائه‌ی موارد تشخیص داده شده به نمایشگر را سرعت ببخشد، سودمند خواهد بود و شاید اپیک گیمز در حال توسعه‌ی چیزی در «آنریل انجین ۵» یا هر نسخه‌ای از آن باشد که این کار را آسان‌تر کند. با توجه به ویدئویی که اپیک گیمز منتشر کرده و جزئیات چگونگی برنامه‌ریزی ولوو برای استفاده از این فناوری را بیان کرده است، به‌نظر می‌رسد که این ممکن است به‌نوعی جاه‌طلبی باشد.
 
با این حال، فراتر از آن، باید دید گرافیک واقعی‌گرایانه‌تر چگونه تجربه‌ی رانندگی ولوو را متحول می‌کند یا چگونه آن را به‌طور قابل توجهی نسبت به مثلا «ریویان» (Rivian) که کامیون‌های آن از آنریل انجین استفاده می‌کنند، متمایز خواهد کرد.
 
شاید مدل دیجیتالی «سی۴۰ ریچارج» (C40 Recharge) که در هنگام نشستن در خودرو روی نمایشگر مرکزی دیده می‌شود، از رندر و ردیابی پرتو بر پایه‌ی رویداد فیزیکی استفاده کند تا بسیار نزدیک به واقعیت به‌نظر برسد. برای مثال اگر در عقب این کراس‌اوور را باز کنید، ممکن است در قرار گرفته روی مدل درون نمایشگر هم باز شود. درست همان کاری که یک چراغ نمایشگر روی خوشه ابزار می‌تواند انجام دهد اما قطعا زیباتر خواهد بود.
 
بسته به اینکه ولوو تا چه اندازه قصد دارد موضوع واقع‌گرایی عکس‌وار (Photorealism) را درون خودرو پیش ببرد، همه‌ی این‌ها ممکن است نیاز به زمان و هزینه‌ی زیادی داشته باشند. هنوز مشخص نیست که این خودروساز قصد دارد از کدام نسخه‌ی Unreal استفاده کند، اما آخرین نسخه‌ی عرضه شده توسط اپیک گیمز، حتی برای رایانه‌های شخصی گیمینگ رده‌بالا بسیار سنگین است. اما در عین حال با توجه به اینکه برخی از تولیدکنندگان به دنبال تعبیه‌ی پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند در خودروهای خود هستند، بنابراین شاید از نظر توان محاسباتی مشکلی نباشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.