بانکداری و پرداخت الکترونیک

تلفن همراه

گوشی

June 21, 2022
14:51 سه شنبه، 31ام خردادماه 1401
کد خبر: 136905

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل: در یکی از بهترین حالت‌های بازار هستیم

انجمن واردکنندگان موبایل اعلام می‌کند که فراوانی انواع گوشی‌های موبایل در بازار، کاهش قیمت گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار و ثبات نسبی قیمت گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ دلار، باعث شده که حالا بازار موبایل در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد.
 
یک نگاه اجمالی به وضعیت بازار موبایل کشور از ابتدای سال نشان می‌دهد، وضعیت پر التهاب و نامشخص پیشین این بازار، حالا طبق گفته‌های انجمن واردکنندگان موبایل جای خود را به شرایط آرام و پایدارتری داده است. برخلاف روزهای اردیبهشت که هر روز خبر تازه‌ای از ممنوعیت، افزایش قیمت یا تخصیص ارز واردات آیفون به خودرو به گوش می‌رسید و جو بازار ملتهب و قیمت‌ها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا کرده بود، در روزهای خرداد ۱۴۰۱ گویا بازار موبایل به گفته برخی فعالانش ثبات بیشتری را تجربه می‌کند.
 
امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با زومیت، ضمن تشریح شرایط کلی حاکم بر بازار موبایل، وضعیت را مطلوب می‌داند؛ اما از وجود برخی مسائل و چالش‌ها نیز خبر می‌دهد.
 
کالا فراوان و قیمت‌ها رقابتی است
اسحاقی شرایط بازار موبایل را به‌طور کلی مطلوب ارزیابی کرده و معتقد است از لحاظ تعداد گوشی موجود در کشور نگرانی وجود ندارد. او در این خصوص به زومیت گفت:
 
در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه موبایل روشن‌نشده در بازار وجود دارد که از عدد میانگین ما بالاتر است. این موضوع نشان می‌دهد کالا به حد کفایت در بازار وجود دارد و از این نظر، مخصوصاً در مورد کالاهای زیر ۶۰۰ دلار، در یکی از بهترین حالت‌های بازار هستیم. از نظر قیمت هم به دلیل سطح شدید رقابت، قیمت‌ها به‌شدت رقابتی و پایین است.
 
اسحاقی به آینده بازار موبایل نیز خوش‌بین بوده و شرایط آن را چنین پیش‌بینی کرد: «پیش‌بینی من این است که تا یک تا ۲ ماه آینده بازار در وضعیت تأمین باشد و دغدغه‌ای به‌ویژه در مورد کالاهای زیر ۶۰۰ دلار نداشته باشیم.»
 
اگر گوشی می‌خواهید، زودتر بخرید
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل شرایط را برای خرید گوشی، به‌ویژه گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار بسیار مطلوب ارزیابی می‌کند و توضیح می‌دهد:
 
قیمت گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار به‌خاطر فراوانی کاهش پیدا کرده است. شرکت‌ها درحال‌حاضر این گوشی‌ها را با زیان می‌فروشند، چون موجودی این کالا زیاد است و شرکت‌ها باید در ۱۰ تا ۳۰ روز هزینه کالایی را که از شرکت‎‌های خارجی خریداری کرده‌اند، بپردازند. بنابراین، احتیاج به پول دارند و کالا را ارزان‌تر می‌فروشند.
 
علاوه‌براین، با توجه به اینکه گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار با ارز نیمایی خریداری می‌شوند، الان یکی از بهترین فرصت‌ها برای خرید آن‌ها است، چراکه به گفته اسحاقی نرخ ارز نیمایی با شیبی ملایم در حال افزایش است و اگر این افزایش ادامه پیدا کند منجر به بالا رفتن قیمت این کالاها در ماه‌های آتی خواهد شد.
 
مشکل تخصیص و تأمین ارز پابرجا است
با وجود شرایط مطلوب بازار به گفته انجمن واردکنندگان موبایل، برخی چالش‌ها همچنان برقرار بوده که تصمیم‌گیری درباره آن‌ها ضروری است. یکی از این موارد نگران‌کننده عدم تخصیص و تأمین ارز برای واردات کالاهای بالای ۶۰۰ دلار عنوان شده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با اشاره به این که در حال حاضر امکان ثبت سفارش این نوع کالاها، به‌ویژه گوشی‌های آیفون، فراهم شده به مسئله تخصیص و تأمین ارز برای واردات این کالاها اشاره کرد و گفت:
 
برای فرایند تخصیص و تأمین ارز منتظر تصمیم کارگروه اقدام ارزی بانک مرکزی و وزارت صمت هستیم که تا یک یا ۲ هفته دیگر اعلام خواهد شد. اگر فرایند تخصیص ارزی توسط بانک مرکزی به صورت منظم صورت بگیرد، در بازار موبایل نگرانی نخواهیم داشت. بنابراین، همه چیز به تبیین نرخ ارز نیمایی بستگی دارد.
 
۹۶ هزار آیفون با قاچاق مسافری وارد کشور شده است
مسئله تخصیص و تأمین ارز تنها چالش موجود در بازار موبایل نیست. همان‌طور که پیش از این نیز درباره واردات گوشی به شیوه قاچاق مسافری هشدارهایی داده شده بود، اکنون این مسئله در کشور رونق گرفته و به یکی از چالش‌های جدی در بازار تبدیل شده است.
 
به گفته امیر اسحاقی، هرچند در مورد گوشی‌های کمتر از ۶۰۰ دلار وضعیت مطلوبی در بازار وجود دارد؛ اما موضوع قاچاق مسافری، اوضاع را برای واردات کالاهای بیشتر از ۶۰۰ دلار سخت کرده است. اسحاقی به ارائه آمار مربوط به این شکل از واردات پرداخت و گفت:
 
حدود ۹۶ هزار مورد از مجموع کالاهای بالای ۶۰۰ دلار که در ۳ ماه اخیر به کشور وارد شده گوشی‌های آیفون بوده‌اند که به‌صورت مسافری آورده شده‌اند. در واقع، گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار عموماً به شیوه مسافری به کشور وارد می‌شود و واردات آن‌ها به‌صورت شرکتی توسط تجار عملاً صرفه اقتصادی ندارد.
 
به گفته دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، سوءاستفاده از واردات به شیوه مسافری به قدری به‌صرفه شده که حتی اگر تخصیص ارز گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار هم به‌صورت منظم انجام بگیرد، فضا رقابتی نخواهد شد و بازار در دست این سوءاستفاده‌گرانی خواهد بود که کالا را به‌صورت غیررسمی به کشور وارد می‌کنند. او علت این وضعیت را تشریح کرده و گفت: «ودیعه مسافری حدود ۲۱ درصد است اما برای شرکت‌ها، با توجه به نرخ ETS، هزینه‌های حمل، نگه‌داری و… حدوداً ۲۴٫۵ درصد است. تا زمانی که وضعیت قاچاق مسافری ساماندهی نشود، امکان فعالیت شرکت‌ها وجود ندارد و این موضوع در حال حاضر بزرگ‌ترین نگرانی ما است.»
 
او در ادامه به تشریح چگونگی انجام قاچاق مسافری پرداخت و با اشاره به پیامد‌های آن توضیح داد:
 
رویه رجیستری، ثبت مسافری گوشی‌ها، خرید و فروش پاسپورت و… خیلی علنی و رسمی توسط سوءاستفاده‌گران انجام می‌شود. این اتفاق شوم و بدی برای بازار و اقتصاد کشور است؛ چراکه اصالت کالاهایی که به این شکل وارد می‌شود مشخص نیست، گارانتی ندارند و باعث خروج ارز از کشور می‌شوند.
 
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی با اشاره به این که از فروردین تا خرداد امسال، حدود ۱۱۵ هزار گوشی موبایل به صورت مسافری وارد کشور شده است، گفت: «اگر این تعداد کالا توسط شرکت‌ها وارد می‌شد هم چرخه فعالیت شرکت‌ها زنده می‌ماند و هم افرادشان همچنان مشغول به کار بودند.»
 
او در ادامه به لزوم مدیریت این فرایند توسط دولت و مجموعه‌های ذی‌نفع دولتی اشاره کرد؛ چراکه ادامه یافتن این وضعیت کشور را از امکان مدیریت ارزی دور می‌کند. اسحاقی در این خصوص چنین توضیح داد: «با ورود گوشی به شکل مسافری هدف مدیریت ارزی که مد نظر بوده برآورده نخواهد شد، چون معادل کالایی که به کشور وارد می‌شود، ارز به شکل قاچاق خارج می‌شود.» به اعتقاد دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، اگر گوشی‌ها در شبکه رسمی صرافی‌ها و توسط شرکت‌ها وارد شوند، نظارت و کنترل روی آن‌ها انجام می‌گیرد و وضعیت واردات بهتر از حالا خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.