لبه تکنولوژی

July 12, 2022
11:06 سه شنبه، 21ام تیرماه 1401
کد خبر: 137448

هیولایی که تمام فناوری‌های روز جهان را بلعیده است!

ارتش روسیه به تازگی طولانی‌ترین زیردریایی جهان موسوم به "بلگورود"(Belgorod) را که می‌تواند اژدرهای قاره‌پیمای خودران مجهز به کلاهک هسته‌ای را حمل کند و تمام فناوری‌های روز را در اختیار دارد، تحویل گرفته است.
زیردریایی "بلگورود" با نام کامل "K-۲۳۹ Belgorod" که حامل پهپادهای قاره‌پیمای هسته‌ای خودران موسوم به "دومزدی"(doomsday) به معنی "آخر الزمان" است، به تازگی به ارتش روسیه تحویل شده است و پیش از آن که در اقیانوس آرام عملیاتی شود، در یک عملیات مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.
 
نیروی دریایی روسیه اکنون طولانی‌ترین زیردریایی جهان را که به هوش مصنوعی مجهز است و قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دارد، در اختیار دارد. این زیردریایی ۱۸۴ متر(۶۰۰ فوت) طول دارد و وزن آن در روی آب ۱۴ هزار و ۷۰۰ تن و زیر آب ۲۴ هزار تن است.
 
سیستم پیشران "بلگورود"
"بلگورود" دارای یک سیستم پیشران رآکتور دوقلو برای انجام تحقیقات زیردریایی با قابلیت حمل شش اژدر مجهز به سلاح هسته‌ای موسوم به "پوزایدون"(Poseidon) طراحی شده است که آن را به سنگین‌ترین کشتی تحقیقاتی در جهان نیز تبدیل می‌کند.
 
هر کدام از رآکتورهای دوقلوی این زیردریایی ۱۹۰ مگاوات انرژی تولید می‌کنند.
 
زیردریایی تحقیقاتی
مقامات روسی در اظهار نظر در مراسم تحویل، توانایی‌های علمی و نوآورانه این زیردریایی را ستودند.
 
به ادعای کارخانه کشتی‌سازی "سومش"(Sevmash) که مسئولیت ساخت این زیردریایی را بر عهده داشته است، این زیردریایی برای حل مسائل مختلف علمی و انجام عملیات‌های جستجو و نجات طراحی شده است و همچنین می‌تواند به عنوان یک حامل برای وسایل نقلیه بدون سرنشین خودران و وسایل نقلیه امداد و نجات در اعماق دریا استفاده شود.
 
این بیانیه با تاکید بر کار تحقیقاتی و علمی که اکنون می‌تواند توسط نیروی دریایی روسیه در اقیانوس‌های جهان انجام شود، اضافه می‌کند که این زیردریایی می‌تواند برای عملیات جستجو و نجات در آب‌های عمیق استفاده شود، زیرا زیردریایی‌های بدون سرنشین خودران را حمل می‌کند.
 
این وسایل نقلیه می‌توانند شامل زیردریایی جاسوسی مخفی "لوشاریک"(Losharik) باشند که گمان می‌رود برای دستکاری کابل‌های ارتباطی زیر دریا استفاده می‌شود.
 
البته هیچ چیزی در این بیانیه به قابلیت حمل سلاح "پوزایدون" اشاره نکرده است.
 
دریاسالار "نیکلای اومنوف" فرمانده کل نیروی دریایی روسیه می‌گوید: زیردریایی "بلگورود" فرصت‌های جدیدی را برای روسیه در انجام مطالعات مختلف ارائه می‌کند و امکان کاوش‌های علمی و عملیات‌های مختلف نجات در دورافتاده‌ترین مناطق اقیانوس جهان را فراهم می‌کند.
 
همانطور که گفته شد "بلگورود" طولانی‌ترین زیردریایی است که تا به حال تولید شده است و از کلاس "تایفون" در دوران شوروی است که البته از آن پیشی گرفته است. مانند "تایفون"، برجسته‌ترین ماموریت "بلگورود" حمل کلاهک هسته‌ای است.
 
حمل اژدرهای خودران هسته‌ای
"بلگورود" اولین زیردریایی است که قابلیت حمل اژدرهای قاره‌پیمای هسته‌ای"پوزایدون" را که در نوع خود منحصر به فرد هستند، دارد. این اژدر برای حرکت تا ۵۰۰۰ مایل دریایی(۹۲۶۰ کیلومتر) با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ گره دریایی(۹۳ تا ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت) و منفجر کردن کلاهک هسته‌ای طراحی شده است.
 
اثرات فوری چنین انفجاری، شدید و وخیم خواهد بود، اما هدف واقعی، پوشش مناطق وسیعی از خط ساحلی با تشعشعات رادیواکتیو خواهد بود که یک خطر پایدار و غیرقابل جبران بر اثر انفجارهای هسته‌ای زیر آب است.
 
گفتنی است که روش شلیک این سلاح توسط زیردریایی "بلگورود" می‌تواند قابلیت‌های دفاع موشکی آمریکا را دور بزند.
 
شبهات در مورد "بلگورود"
"بلگورود" برای پیشبرد مأموریت علمی خود همچنین به عنوان یک کشتی مادر برای زیردریایی‌های تحقیقاتی، احتمالاً از جمله زیردریایی‌های سرنشین‌دار که روسیه برای دستکاری کابل‌های فیبر نوری زیر دریا استفاده می‌کند، مجهز شده است.
 
فعالیت روسیه در نزدیکی کابل‌های زیر دریا در سال‌های اخیر افزایش یافته است و نگرانی‌هایی را در مورد امنیت زیرساخت داده‌ای که ۹۵ درصد از ترافیک اینترنت بین قاره‌ای را حمل می‌کند، افزایش داده است.
 
با توسعه سیستم دفاع موشکی ضد بالستیک ایالات متحده، روسیه شروع به توسعه قابلیت‌های زیر آب خود کرد. "پوزایدون" یک اژدر به طول ۲۴ متر است که برد تخمینی آن ۱۰ هزار کیلومتر است و می‌تواند با سرعت ۱۰۰ گره دریایی در حداکثر عمق ۱۰۰۰ متر حرکت کند. نیروی این اژدر توسط یک رآکتور هسته‌ای کوچک تامین می‌شود و می‌تواند به یک کلاهک هسته‌ای مسلح شود.
 
طراحی "بلگورود"
"بلگورود" بر روی اسکلت آنچه در ابتدا قرار بود زیردریایی چند منظوره کلاس "Oscar-II" باشد، ساخته شده است. پایه ساخت این زیردریایی در سال ۱۹۹۲ گذاشته شد، اما اولین بار ۲۰ سال بعد در سال ۲۰۱۲ بود که وزارت دفاع روسیه تصمیم گرفت از این بدنه برای ساخت یک کشتی غول پیکر استفاده کند.
 
اکنون "بلگورود" با بدنه‌ای با عرض ۲۹ متر و طول ۱۸۴ متر، یک شناور بی‌نظیر و طولانی‌ترین زیردریایی جهان است.
 
بر اساس اطلاعاتی که در ویکی‌پدیا در مورد این زیردریایی به ثبت رسیده است، سرعت این زیردریایی روی آب به 32 گره دریایی معادل 59 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و دارای بردی بی‌نهایت است و می‌تواند تا 120 روز زیر آب بماند.
 
"بلگورود" تاکنون در اعماق 500 تا 520 متری زیر آب آزمایش شده است و تا 110 نفر گنجایش دارد.
 
این زیردریایی در آوریل ۲۰۱۹ رونمایی شد و آزمایشات دریایی آن از تابستان گذشته در دریای سفید آغاز شده است.
 
در پایان شایان ذکر است که هنوز هیچ بیانیه عمومی در مورد محل استقرار و عملیات "بلگورود" منتشر نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.