اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 22, 2022
12:46 جمعه، 31ام تیرماه 1401
کد خبر: 137687

راه‌اندازی آزمایشگاه تست شبکه 4G و 5G در کشور توسط یک مرکز تحقیق و توسعه

مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول ارتباطی، براساس نقشه راه توسعه محصولات و فناوری، اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه تست شبکه 5G, 4G کرده تا قدرت ارتباطی کشور را در رقابت با شرکت‌های جهانی به منصه نمایش بگذارد.
فرآیند تحقیق و توسعه در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز صنایع و کسب‌وکارهاست؛ زیرا با تغییراتی بسیار سریع و پر نوسان مواجهیم که هر یک اثرات مختلفی در حوزه‌های کاری دارند.
 
تغییراتی مرتبط با گسترش دانش و نوآوری‌های روزانه که نهایتا بر نیاز به تطبیق سیاست‌های کسب‌وکارها با این نوآوری‌ها را می‌افزاید و همچنین تغییراتی که نیازها، خواسته‌ها و تقاضای مشتریان و به طور کلی بازار را تحت تأثیر قرار داده است. 
 
از این رو شرکت‌ها، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف برای شناخت درست و بروز تحولات و شرایط محتمل پیش‌رو و همچنین دستیابی یا حفظ یک سطح رقابتی مناسب که سودآوری پایدار را نیز به همراه داشته باشد، الزام به در نظر گرفتن این فرآیندهای ضروری دارند.
 
به عنوان مثال مرکز تحقیق و توسعه اپراتور اول تلفن همراه کشور در حال حاضر از جمله مراکز پر فعالیت در بین مراکز R&D کشور است که با تمرکز بر تحقیق، توسعه، نوآوری و حمایت از فناوری‌های نوین و بومی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با هدف خودکفایی و استقلال فنی و تخصصی فعالیت می‌کند.
 
حمایت از تولیدکنندگان توانمند داخلی و شرکت‌های نوپای صاحب فناوری‌های نوین و همچنین شناخت دقیق نیازمندی‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و لایسنسی گروه همراه اول با هدف شناسایی اولویت‌های بومی‌سازی و  به نوعی ارائه راهکارهای فناوری‌محور به گروه همراه اول بخشی از وظایف ذاتی این مرکز است.
 
در این راستا توانسته تا پایان سال گذشته اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تست شبکه 4G و 5G، Mci Lab شعبه دانشگاه صنعتی شریف، Mci Lab شعبه مرکز تحقیق و توسعه و همچنین طراحی آزمایشگاه سنجش و ارزیابی کیفی باتری و اجرای پایلوت نگهداری هوشمند باتری کند.
 
ذخیره‌ساز بومی نرم‌افزار محور، تولید کلید امن لایه فیزیکی در اینترنت اشیاء، داده‌کاوی و پیش‌بینی سری‌های زمانی برای اپراتور تلفن همراه، مکان‌یابی ماهواره‌ای سامانه‌های مختلف فضاپایه ناوبری جهانی GNSS و شناسایی مبتنی بر چهره افراد در محیط داخل ساختمان نیز بخشی از پایلوت‌های فناورانه این مرکز بوده است.
 
در ادامه پایلوت‌های دیگری نظیر مدیریت درخواست و جستجوی مبتنی بر گفتار، مهندسی نرم‌افزار جستجومحور، سرویس‌های مبتنی بر مکان‌یابی داخلی، پلتفرم همگام‌سازی سرویس به صورت E2E برای شبکه 5G، سکوی هوش مصنوعی به عنوان سرویس و ارزیابی آن و همچنین جاده هوشمند را نیز در پرونده کاری مربوط به سال گذشته خود دارد.
 
براساس نقشه راه ترسیمی، این مرکز در سه حوزه نسل پنجم فناوری ارتباطات (5G)، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در سطح همراه اول به حمایت و توسعه محصولات و فناوری می‌پردازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.